همشهری آنلاین: میخائیل گورباچف تصویب قوانین جدید را "حمله به حقوق شهروندان" روسیه خواند.

gorbachev

میخائیل گورباچف، از رهبران شوروی سابق، در گفت‌وگو با بی‌.بی‌.سی از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه خواست تا "از مردم خود در هراس نباشد."

او همچنین از حلقه یاران پوتین انتقاد کرد و گفت که این حلقه پر از "مقام‌های فاسد و دزدان" است.

بنا به گزارش خبرگزاری ایسنا،براساس قوانینی که به‌تازگی در روسیه تصویب شده‌اند، هماهنگی برای برگزاری تجمعات بدون مجوز، تخلف محسوب می‌شود. در چارچوب این قوانین، تعریف جدیدی از خیانت به کشور ارائه شده است و سایت‌های اینترنتی نیز با مقررات سختگیرانه‌تری روبه‌رو هستند.

در ماه ژانویه گذشته، دیده‌بان حقوق بشر، از سازمان‌های فعال در زمینه حقوق بشر، ولادیمیر پوتین را متهم کرد که از زمان آغاز دور سوم ریاست‌جمهوری خود در ماه مه ۲۰۱۲ میلادی به "بدترین سرکوب سیاسی روسیه در دوره پس از شوروی" دست‌زده‌است.

به‌دنبال برگزاری انتخابات بحث‌برانگیز پارلمانی روسیه در دسامبر سال ۲۰۱۱ مخالفان دولت در مسکو و چند شهر بزرگ روسیه تجمعاتی برگزار کردند و از آن زمان تاکنون، تعدادی از رهبران مخالفان دولت بازداشت شده‌اند.

گورباچف گفت:من در انظار عموم خیلی از پوتین انتقاد کرده‌ام. او گاهی کنترلش را از دست می‌دهد و یک بار هم گفت که باید زبان گورباچف بریده شود.

او افزود: "به نظرم او (پوتین) خیلی نگران و عصبی است. همه‌ چیز به خوبی پیش نمی‌رود و فکر می‌کنم که او باید روش خود را عوض کند."

گورباچف با وجود انتقادهایی که مطرح کرد، گفت که به باور او اطرافیان پوتین در ماندن او بر سر قدرت موثر هستند و باعث می‌شوند که خطر یک کودتا یا طغیان علیه پوتین کمتر باشد.

با این حال، خود گورباچف هم با انتقادهایی روبه‌رو بوده است و بسیاری از مردم روسیه وی را در فروپاشی شوروی مقصر می‌دانند. هرچند هم‌اکنون و بیش از ۲۰ سال پس از فروپاشی شوروی، او حاضر به پذیرش چنین موضوعی نیست.

او می‌گوید: "من اغلب متهم می‌شوم که اروپای شرقی و مرکزی را واگذار کرده‌ام، ولی به چه کسانی؟ مثلا لهستان را به لهستانی‌ها برگرداندم. مگر این کشور متعلق به چه کسانی بود؟"

 

کد خبر 204561
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز