همشهری آنلاین: نمایشگاه روایتی از 100 سال هنر کلاسیک و مدرن ایران از 18 اسفند با حضور پر رنگ اساتید و علاقمندان به هنر در گالری شکوه افتتاح شد.

نمایشگاه آثار هنری

به گزارش همشهری آنلاین، در این نمایشگاه که آثاری در خور توجه از صنیع الملک و کمال الملک پیشگامان نقاشی کلاسیک ایران گرفته تا اساتید و نخبگان هنر ایران در چندین دهه اخیر گرد هم آمده است، خط سیری تصویری از تحولات هنری ایران در یک قرن اخیر به نمایش درآمده است.

تنوع و گوناگونی سوژه‌ها و فرم‌های نقاشانه مهم‌ترین شاخصه‌های این نمایشگاه با تم تاریخی است.

آثار رئالیستی و عکس گونه صنیع الملک و کمال الملک که در ادامه رهروانی مثل عباس کاتوزیان ... داشته است تا نقاشیخط های با شکوه نصرالله افجه‌ای و نسل بعدی‌اش علی شیرازی ... تا نقاشی‌هایی با رویکردهای اسلامی انقلابی مثل پرتره معروف امام خمینی(ره) توسط کیخسرو خروش و نسل بعدی مجموعه درهای خمین اثر بهنوش فروتن ... همه و همه در این نمایشگاه جلوه گر نگاه‌های متفاوت اما با یک آبشخور هویتی و فرهنگی است که در طول یک قرن در هنر ایران امتداد داشته است.

بهنوش فروتن نمایشگاه گردان نمایشگاه روایتی از 100 سال هنر ایران گفت: در این نمایشگاه سعی شده است آثار ارزشمندی از هنرمندان پیشکسوت و جوان در کنار هم قرار گیرد.

تفاوت چینش آثار در دو سالن گالری موجب گشته تا مخاطبان متوجه سیر اتفاقاتی که در هنر ایران رخ داده است شوند.

بهنوش فروتن که مهرماه 91 در پنجمین هفت نگاه عنوان پرفروش ترین هنرمند نقاش را از آن خود کرده‌ است در این نمایشگاه تابلوی بزرگ نقاشی از در قدیمی خانه ای را ارائه داده است.

او در این مورد گفت: این اثر در خانه امام خمینی در خمین است که ابتدا از آن عکس گرفتم و بعد سه اثر از آن را در قالب نقاشی بر روی بوم به تصویر کشیدم که در این نمایشگاه یکی از آنها را به تماشا گذاشته ام.

در این اثر سعی کرده‌ام رنگ های حقیقی این درها حفظ شود تنها کمی حالت کهنگی آن ها را کم تر کرده ام.

او در ادامه اضافه کرد: من بر اساس احساس و احوالاتم نقاشی می‌کشم، در واقع فضای فکری ام در بازه های زمانی متفاوت بسیار اهمیت دارد. برای همین تاکنون نقاشی هایم موضوعات متفاوتی را پوشش داده اند.

ابتدا در آثارم علاقه زیادی به کشیدن پرتره داشتم بعد از آن به درها، سقاخانه و حضور خط در نقاشی و در آخر هم به فضاهای کهکشانی که کارهای تازه‌ام را در بر می‌گیرد، علاقمند شدم.

علی اکبر صادقی نقاش پیشکسوت در این نمایشگاه اثری با تونالیته‌ای رنگین و شاد ارائه داده است که با آثار گذشته اش متفاوت می‌باشد.

او در این مورد گفت: تاکنون با تکنیک های مختلف کار کرده ام و هر چند سال یکبار تکنیک آثارم را تغییر می‌دهم و سعی می‌کنم خودم را تکرار نکنم.

در این اثر از رنگ‌های شاد بهره گرفته ام که بر اساس نگاهم به دنیا نشات گرفته، بعد از کمی افسردگی به این نتیجه رسیدم که باید دنیا را زیبا دید و حاصل آن آثاری شد که با رنگ های شاد به تصویر کشیدم.

او در مورد این نمایشگاه گفت: نوع ارائه آثار در این نمایشگاه بسیار خوب است زیرا مخاطبان می‌توانند 100 سال هنر ایران را از کمال الملک تا به امروز را در کنار هم در قالب این نمایشگاه دنبال کنند.

حجت شکیبا نقاش پیشکسوت که با نقاشی سریال هزار دستان علی حاتمی در ذهن جامعه هنری ایران ماندگار مانده است با سه اثر، تالار آیینه که برای فیلم کمال الملک کار کرده، چهره ناصر الدین شاه به همراه سرانش که دوره اولیه عکس نگاری به شمار می‌آید و تابلوی نقاشی از اسکناس پنج تومانی مچاله شده که مربوط به اولین نمایشگاهش در سال 1355 در گالری سیحون است در این نمایشگاه حضور دارد، او در مورد این نمایشگاه گفت: تنوعی که در این نمایشگاه وجود دارد می‌تواند ذوق و سلیقه بازدیدکنندگان نمایشگاه را تامین کند.

مخاطبان با بازدید از این نمایشگاه و با نگاه به آثار متنوع با آنها ارتباط برقرار می‌کنند و کارها مورد توجه شان قرار می‌گیرد.

عنایت الله نظری نوری هنرمند صاحب سبک در این نمایشگاه اثر نقاشیخط با عنوان «پرواز پروانه ها» را ارائه داده است.

او در این اثر از فرم و حرکت حروف استفاده کرده است و به نوعی آن را به تصویر کشیده است که گویی به پرواز در آمده‌اند.

او معتقد است نقاشیخط در واقع حرکت رنگین یا سیاه سفید حروف بر صحنه بوم است و مانند شعر نو در زبان فارسی قلمداد می‌شود.

از نظر وی رنج ها، غم ها، تنهایی و احساس انسانها با هم متفاوت است از این روست که نتیجه کار افراد با هم فرق دارد.

او این نمایشگاه را بسیار جامع دانست و گفت: مخاطبان با بازدید از این نمایشگاه با شیوه های مختلف نقاشی از زمان کمال الملک تا به امروز آشنا می‌شوند.

در این نمایشگاه تنوع آثار بسیار زیاد است کارهای قاجاری، قهوه خانه ای، آبرنگ، نقاشیخط و مدرن در کنار هم قرار گرفته اند.

این نمایشگاه فضای خوبی برای دانشجویان هنر محسوب می‌شود که شیوه کار هنرمندان را در کنار هم دنبال کنند.

نظری نوری قیمت آثار در این نمایشگاه را بسیار مناسب دانست و گفت: قیمت آثار در این نمایشگاه بسیار مناسب تر از قیمت همین آثار در خارج از کشور است.

آثار هنری را باید حفظ و نگهداری کرد از این رو سرمایه گذاری بر روی آثار هنری بسیار ارزشمند است و در واقع می‌توان آن را سرمایه گذاری پاکیزه نامید.

در این نمایشگاه علاوه بر آثار کمال الملک آثاری از زنده یادان مارکو گریگوریان، ژازه تباتبایی، عباس کاتوزیان، علی اکبر صنعتی، هانیبال الخاص، محمد علی ترقی جاه، جمال الدین خرمی نژاد در کنار استادان بزرگ پرویز کلانتری، نصرالله افجه ای، منوچهر نیازی، علی اکبر صادقی، کیخسرو خروش به روی دیوار می‌رود؛ حضور اساتید نسل بعد نظیر علی شیرازی، واحد خاکدان، حجت شکیبا، بهمن نیکو، سیاوش مظلومی پور، عنایت‌الله نظری نوری، عطاالله ذی نوری در کنار جوان‌ترها بهنوش فروتن، محمد طباطبایی ... نیز پر رنگ است.

این نمایشگاه تا پایان اسفند ماه جاری ادامه دارد و سپس با اعلام بعدی در فروردین ماه ادامه خواهد یافت.

گالری شکوه در چهار راه فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، شماره 19 واقع است و علاقمندان می‌توانند هر روز از ساعت 16 تا 20 از این آثار دیدن کنند.

کد خبر 204557
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز