خانه - باغ تاریخی عامری‌ها در محدوده میدان فردوسی تهران که چندماه پیش در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده بود توسط مالک این خانه - باغ تاریخی که در حال ساخت یک مجتمع تجاری 13طبقه در کنار این بنای با ارزش است تخریب شد.

خانه - باغ عامری‌ها، اسفندماه 1391

کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی شهر تهران دیروز با ارسال این خبر به رسانه‌ها اعلام کرد که با وجود ثبت اضطراری خانه - باغ عامری‌ها در فهرست آثار ملی، تاکنون 50درصد این بنای تاریخی که مهم‌ترین عنصر هویت تاریخی شهر در محدوده میدان فردوسی تهران است، قربانی ساخت یک مجتمع تجاری 13طبقه شده است.

پیش‌تر و در مهرماه امسال مالک

خانه - باغ تاریخی عامری‌ها در محدوده میدان فردوسی اقدام به برداشتن شیروانی‌های سقف آن کرده بود که پس از اطلاع کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی شهر تهران، موضوع به اطلاع رئیس اداره میراث فرهنگی استان تهران رسید و بلافاصله موضوع ثبت اضطراری خانه - باغ تاریخی عامری‌ها در فهرست آثار ملی کشور مطرح شد و در آخرین روز از مهرماه این خانه به ثبت ملی رسید. اگرچه آن زمان تخریب‌ها تنها به برداشتن شیروانی‌های سقف این خانه - باغ ثبت ملی شده محدود شد و پس از ثبت ملی این اثر عملیات تخریب آن متوقف شده بود اما سایه تخریب همچنان بر فراز این خانه - باغ تاریخی در محدوده میدان فردوسی تهران سنگینی می‌کند. اکنون در جدیدترین گزارش کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی مشخص شده است که شیروانی‌های سقف خانه - باغ عامری‌ها تخریب و بخشی از سرستون‌های این اثر ثبت ملی شده نیز توسط سازندگان مجتمع تجاری در حال ساخت در کنار این خانه - باغ تاریخی تخریب شده است.

عمارت و باغ تاریخی عامری‌ها واقع در خیابان فردوسی شمالی، پلاک459 قرار دارد و ازجمله خانه - باغ‌های اواخر قاجار و متعلق به سال1305هجری شمسی در محله فردوسی تهران است. این خانه - باغ در زمینی به مساحت ۲۷۵۰ متر در ضلع جنوبی - غربی میدان فردوسی که از املاک خاندان امین دارالضرب از افراد مشهور دوران قاجار و احداث‌کننده نخستین کارخانه‌های ملی پس از دوران امیرکبیر و همچنین از مؤسسان اولیه بانکداری در ایران بود، احداث شده است.

خانه عامری‌ها توسط بزرگ خاندان عامری، یعنی میرزا جواد خان عامری بنا شد. کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی شهر تهران اکنون اعلام کرده است که میزان تخریب‌های واردشده به این خانه تاریخی از حدود شش‌ماه گذشته، از 20 به 50 درصد افزایش یافته است.

براساس این گزارش، بخش عمده این اثر تاریخی توسط مالک کنونی بنا تخریب شده است. آنطور که کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی شهر تهران اعلام کرده است، پس از ثبت اضطراری خانه - باغ تاریخی عامری‌ها در محدوده میدان فردوسی خبرهایی از منابع موثق به این کمیته رسیده است که براساس آن مالک مجتمع تجاری کنار این بنا، در حال خالی‌کردن زمین خانه عامری‌ها بوده تا این خانه بر اثر بارش باران و برف در فصل زمستان، فرو بریزد و به‌صورت غیرعمد تخریب شود.

براساس این خبر که کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی شهر تهران اعلام کرده است، براساس منابع موثق، مجتمع تجارت جهانی فردوسی تمام املاک واقع در مجاورت خیابان فردوسی تا ابتدای خیابان سروش‌الدین تقوی (کوشک سابق) را خریداری کرده است و قصد دارد این بنا را در روزهای پایانی سال91 تخریب کند.

این در حالی است که مالک مجتمع تجاری براساس مقررات احداث ساختمان، باید به اندازه ساخت بنا که در اصطلاحات شهرسازی «اعیان» نامیده می‌شود، عرصه‌ای را برای این بنای تاریخی آزاد کند و با توجه به اینکه مالک 100درصد اعیان خود را ساخته است و خانه ثبت ملی شده عامری‌ها نخستین پلاک برای آزادسازی عرصه این مجتمع محسوب می‌شود، باید براساس مقررات شهرسازی این بنا را تخریب و عرصه‌ای را برای بنای خود آزاد کند.

کد خبر 204202

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز