سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

گروه اقتصادی: بر اساس تبصره 6 قانون بودجه سال جاری مقرر شده است که دولت به منظور کاهش بهای مسکن و کمک به خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد، با اعطای زمین به تعاونی‌های مسکن در مناطق اطراف کلان شهرها و سپس اجاره 99 ساله واحدهای احداث شده به متقاضیان به بهبود وضعیت این بازار بپردازد.

در این باره با دکتر پیروز حناچی، مدرس دانشگاه تهران گفتگو کرده‌ایم.

  • آیا اجرایی شدن تبصره 6 قانون بودجه و اعطای زمین رایگان برای ساخت زمین می‌تواند در بهبود بازار مسکن موثر باشد؟

بخش مسکن در کشور تحت تاثیر رشد قیمت زمین، مصالح ساختمانی و دستمزدها دچار تغییر می‌شود. این در حالیست که هم‌اکنون نقش و تاثیر دولت در بازار مسکن 3 تا 5 درصد است، اما در این میان کنترل نرخ تورم می‌تواند از افزایش کاذب بهای مسکن جلوگیری کند.

در حقیقت دولت نباید با سیاست‌های خود اقدامی انجام دهد که نقدینگی در کشور افزایش یابد، چرا که این نقدینگی اگر نتواند در محل مناسبی هزینه شود مطمئنا بهترین و امن‌ترین مکان را که همانا زمین و مسکن است، انتخاب خواهد کرد.

دولت باید عوامل تاثیرگذار بر بازار مسکن را شناسایی و جریان‌های سوء اقتصادی را تا حد امکان کنترل و بر روند ساخت و ساز نظارت بیشتری داشته باشد.

  • عمده‌ترین علت افزایش بهای مسکن طی 3 سال اخیر به ویژه در سال گذشته ناشی از چه بوده است؟

افزایش قیمت مسکن در بازار نتیجه افزایش نقدینگی در کشور است، به این معنا که هر سال از ارزش پول در کشور کاسته می‌شود که به دنبال این رویداد قدرت خرید مردم هم کاهش می‌یابد، در این میان تنها راه جوابگویی دولت به حل مشکل مسکن حضور دولت در بخش تامین مسکن اقشار کم‌درآمد است.

البته مسلما دولت با کنترل تورم و کندکردن روند رشد آن نیز می‌تواند از افزایش کاذب قیمت مسکن جلوگیری کند.

  • اعطای وام‌های مسکن آیا در افزایش بهای مسکن تاثیر گذار بوده است؟

آشفتگی بازار مسکن ناشی از تبعات تصمیمات و برنامه‌های اقتصادی کشور است که تاثیر خود را در بخش مسکن به شکل گرانی نمایان کرده است.

مشکلی که در بخشی مسکن وجود دارد ریشه در نامساعد بودن شرایط اقتصادی و سرمایه‌گذاری بخش‌های مختلف کشور دارد و حل گرانی و کمبود مسکن تنها با اصلاح برنامه‌های اقتصادی کشور و گردش مالی بخش‌های اقتصادی کشور قابل حل است.

باید اذعان کرد با ساخت واحدهای مسکونی و اعطای وام‌های مسکن نمی‌توانیم مشکل این بازار را حل کنیم. 

  • با توجه به آنکه تهران بیشترین مشکل مسکن را دارد، باید سالانه چه میزان واحد مسکونی در این کلان شهر احداث شود ؟

کشور سالانه نیازمند احداث یک میلیون واحد مسکونی است که باید بیش از 20 درصد این واحدها یعنی معادل 200 هزار واحد در تهران و اطراف آن ساخته شود.

هم‌اکنون با توجه به جمعیت شهر تهران و مشکلات شبکه‌های شهری آن، امکان ساخت واحدهای مسکونی بیشتر  در تهران وجود ندارد.

با اعطای زمین رایگان تنها در اطراف شهر تهران امکان ساخت واحدهای جدید میسر می‌شود.

کد خبر 20413

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز