گروه اقتصادی: مرکز پژوهش‌های مجلس اخیراً در پیشنهادی خواهان کاهش میزان حق کمیسیون بنگاه‌های املاک شده است.

با مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره تأثیر حق‌الزحمه مشاوران املاک بر گرانی مسکن گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • حق‌الزحمه مشاوران املاک چه تأثیری بر افزایش قیمت مسکن در 2 سال گذشته داشته است؟

حق‌الزحمه مشاوران املاک ربطی به گرانی مسکن ندارد و هر گاه که ما اصل را فدای فرع کرده‌ایم دچار مشکل شده‌ایم.

مشاوران مسکن 5 تا 6 درصد حق‌الزحمه دریافت می‌کنند، که آن هم ناشی از فعالیت این قشر برای ساختمان‌سازی است که جزو صنایع مادر است.

از آنجایی که مشاوران املاک مولدان اقتصادی و مالیاتی هستند، نباید حق این افراد کم شود، چرا که این اقدام فسادهای دیگری را در این عرصه ایجاد خواهد کرد و زمینه جرم نیز بیشتر خواهد شد و در نهایت شرایطی پدید خواهد آمد که دیگر کنترل آن از دست ما خارج خواهد شد.

  • یعنی به اعتقاد شما اگر قیمت املاک بالا برود، باید حق کمیسیون مشاوران هم افزایش یابد؟

درصورت افزایش قیمت املاک دلیلی برای کاهش حق کمیسیون مشاوران املاک وجود ندارد. به‌عنوان مثال وقتی قیمت ملکی 100 میلیون تومان باشد و ناگهان قیمت همین ملک به 105 میلیون تومان برسد، دیگر خریدار توان خرید ملک مذکور را ندارد و در این میان هم هیچ کمیسیونی نصیب مشاوران نخواهد شد، اما اگر مسکن ارزان شود مسلماً امکان خرید و فروش هم بیشتر خواهد شد که این اقدام به نفع مشاوران املاک خواهد بود، زیرا می‌توانند در ازای معاملاتی که صورت می‌گیرد حق‌الزحمه دریافت کنند.

  • اساساً در مبایعه‌ نامه‌های موجود در دفاتر مشاوران املاک آیا به این موضوع اشاره‌ای شده است؟

طبق ماده 26آیین‌نامه قانون ثبت مبایعه‌نامه‌ها به صراحت آمده است که حق کمیسیون خرید و فروش مسکن می‌تواند بر اساس توافق طرفین محاسبه و پرداخت شود. هم‌اکنون نیز حق کمیسیون دفاتر املاک به درستی از سوی بنگاه‌های املاک رعایت می‌شود و به هیچ وجه در مورد آن قصوری صورت نمی‌گیرد.

حق کمیسیون دفاتر املاک برای یک معامله تا سقف 30 میلیون تومان نیم درصد و از 30 میلیون تومان تا 50 میلیون تومان 75 صدم درصد و از 50 میلیون تومان تا 100 میلیون تومان نیم درصد و از 100 میلیون تومان به بالا هم یک چهارم درصد است.

کد خبر 35263

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز