یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر امسال در بخش آهنگسازی موسیقی کلاسیک ایرانی و آهنگسازی میزبان موضوع «بیداری اسلامی» است.

جشنواره موسیقی فجر

اگر در بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی بخش «انقلاب اسلامی» طراحی و اجرا شد، امسال برای نخستین بار بخش تازه‌ای به نام بیداری اسلامی طراحی شده تا به گفته حسن ریاحی، دبیر جشنواره موسیقی فجر جلوه‌های بیشتری از این پدیده عرضه شود. انتشار فراخوان جشنواره موسیقی فجر در اوایل سال، ارسال ۱۱ اثر در قالب آهنگسازی را به دبیرخانه‌ جشنواره موسیقی فجر به‌دنبال داشت. آنطور که اعلام‌شده قرار است یک اثر از میان آنها به عنوان اثر برگزیده انتخاب و در مراسم اختتامیه معرفی شود.

ایجاد انگیزه در هنرمندان

آثار بخش بیداری اسلامی توسط هادی آرزم، امیر بکان و شهرام توکلی در مقام هیأت داوری بررسی می‌شود. امیر بکان در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر اضافه شدن این بخش را مثبت ارزیابی کرده و آن را باعث ایجاد انگیزه در هنرمندان خواند؛ «تداوم این بخش‌ها باعث می‌شود هنرمندان علاوه بر تجربه‌ای که کسب می‌کنند الگو و مشوقی برای هنرمندان دیگر باشند و این امر سطح حرفه‌ای جشنواره را هر سال بالاتر می‌برد.» این عضو شورای سیاستگذاری بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر که در سال گذشته در بخش پایان‌نامه‌های جشنواره جزو هیأت داوران جشنواره موسیقی فجر بوده است، اعلام کرد که از تمامی سبک‌های موسیقی مثل کلاسیک ، سنتی و پاپ قطعاتی برای ارزیابی به جشنواره موسیقی فرستاده شده و قرار است از لحاظ فنی و حرفه‌ای و جذابیت‌های موسیقی بهترین‌ها انتخاب شود.

ابتکار ارزشمند

ایجاد بخش بیداری اسلامی در جشنواره موسیقی فجر با استقبال کمیسیون فرهنگی مجلس مواجه شده‌است. بیژن نوباوه، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس افزودن بخش موسیقی بیداری اسلامی به جشنواره فجر را ابتکاری ارزشمند خواند. او که روند جشنواره‌های موسیقی فجر را طی 28دوره گذشته در توسعه و معرفی موسیقی بسیار مثبت ارزیابی کرده، خواستار ادامه این بخش در سال‌های آتی شد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به این بخش در این دوره از جشنواره گفت: به‌طور حتم موسیقی همچون سایر هنرها راهی ارتباطی است. بر همین اساس اگر ما بتوانیم با این هنر نیز با ملت‌ها ارتباط برقرار کنیم، به‌طور حتم شاهد پیشرفت هر چه بیشتر اهدافمان خواهیم بود. از سوی دیگر لاله افتخاری، عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره افزوده‌شدن بخش بیداری اسلامی به جشنواره موسیقی فجر به بهره‌گیری از هنر موسیقی متناسب با نیازهای جهان اسلام اشاره کرده و گفت: این بخش با توجه به شرایط کنونی لازم بود. افتخاری تصریح کرد: باید متناسب با نیاز جهان اسلام از هنر استفاده کرده و آن‌را در خدمت مفاهیم ارزشمند دینی و اعتقادی دربیاوریم. در بخش بیداری اسلامی، چهار اثر از تهران و هفت اثر از شهرستان‌های کرج(یک اثر)، مشهد(چهار اثر) و اصفهان(دو اثر) ارسال شده‌اند و در مراسم اختتامیه از آهنگساز قطعه برتر تقدیر خواهد شد.

تقدیم قطعات پاپ به شهدا

تمرکز جشنواره موسیقی بربخش رقابتی و بخش‌های کلاسیک ایرانی، کلاسیک غیرایرانی، آواز جمعی، آهنگسازی در دوبخش پایان نامه و بیداری اسلامی است و اعتبار جشنواره را در بخش‌ بین‌الملل بایدجست و استقبال مردمی را در بخش پاپ جشنواره می‌توان دید. تا به امروز شش گروه پاپ روی صحنه رفته‌اند. امسال خوانندگان بخش جنبی پاپ با اجرای قطعاتی یاد شهدا را در جشنواره موسیقی فجر زنده کردند. فرزاد فرزین که در روز سوم جشنواره موسیقی فجر قطعه «راه من» با دکور سنگر و پلاک‌های شهیدان را اجرا کرد، درباره اجرای این قطعه به اعتقادات قلبی‌اش اشاره کرد و گفت: امیدوارم که غیرت و مردانگی ایرانیان همواره پایدار باشد. از اجرای این ترانه هدف خاصی ندارم اما اعتقاد خاصی به آن دارم. داشتن این اعتقاد وظیفه همه ایرانیان است. پایان بخش کنسرت فرزین خواندن قطعه «صلح جهانی» بود که درآن گروه نمایشی اثرات مخرب جنگ را روایت کردند. او اعلام کرد:« این قطعه برای کسانی ساخته شده که در مورد ایران سمپاشی کردند.» اما رضا یزدانی که در طول جشنواره یک‌بار در روز دوم و یک‌بار هم در روز چهارم در اجرای ویژه بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر روی صحنه رفت، قطعه «داغ» را اجرا کرد. او این قطعه را به شهدای ایران تقدیم کرد و در اجرای کنسرت خود گفت: «این قطعه را به کسانی تقدیم می‌کنم که جانشان را به‌خاطر سرزمین ما از دست دادند. ما مدیون فداکاری این عزیزان هستیم.»

کد خبر 201718

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز