گروه بین‌الملل: صبح دیروز منابع کره‌جنوبی و آمریکا از احساس شدن لرزه‌هایی در منطقه‌ای در شمال کره‌شمالی خبر دادند.

مدتی از انتشار این خبر نگذشته بود که خبرگزاری رسمی کره‌شمالی اعلام کرد سومین آزمایش هسته‌ای این کشور انجام شده است. به گزارش منابع خبری، این خبرگزاری افزود این بمب هسته‌ای کوچک‌تر و سبک‌تر و با قدرت انفجاری بیشتری نسبت به دو آزمایش قبل بوده است. دو آزمایش قبلی کره‌شمالی در سال‌های 2006و 2009انجام شد. کارشناسان می‌گویند احتمالاً در این آزمایش از پلوتونیوم استفاده شده است که برای نصب به‌صورت کلاهک روی موشک مناسب‌تر است.

پس از این انفجار، آمریکا هواپیماهایی را در منطقه به پرواز درآورده است که به حسگرهای ظریفی مجهز است و می‌تواند درصورت وزش باد مناسب، تشخیص دهد آزمایش یادشده با اورانیوم صورت گرفته است یا پلوتونیم. در خلال یک سالی که از رهبری کیم جونگ اون می‌گذرد، دو آزمایش موشکی و یک آزمایش هسته‌ای در کره‌شمالی صورت گرفته است. برآوردهای کره‌جنوبی حاکی از قدرت انفجاری بسیار بیشتر این آزمایش به نسبت دو انفجار قبلی است.

سخنگوی وزارت دفاع کره‌جنوبی اعلام کرد آزمایش دیروز قدرت انفجاری بین شش تا هشت کیلوتن داشته است. قدرت انفجاری آزمایش سال 2006یک کیلوتن و سال 2009، دو تا شش کیلوتن بود. نخستین بمب هسته‌ای که آمریکا روی هیروشیما انداخت، حدود 15کیلوتن قدرت انفجاری داشت. ژاپن نیز اعلام کرد یک هواپیما را برای سنجش احتمال پرتوزایی در قلمروی هوایی این کشور به پرواز درآورده است. سومین آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی همانطور که پیش‌بینی می‌شد، واکنش منفی کشورهای غربی را به همراه داشت.

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا این آزمایش را اقدامی بسیار تحریک‌آمیز خواند که می‌تواند به ثبات منطقه آسیب وارد کند. شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن نیز این آزمایش را تهدیدی بزرگ خواند که قابل تحمل نیست. بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز این آزمایش را نقض روشن و بزرگ قطعنامه‌های این سازمان توصیف کرد. روسیه، انگلیس و کره‌جنوبی هم این عمل را محکوم کردند. یوکیو آمانو رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز آن را بسیار تأسف‌بار ارزیابی کرد.

شورای امنیت سازمان ملل دیروز عصر به وقت تهران تشکیل جلسه داد تا درباره پاسخ به این اقدام کره‌شمالی تصمیم بگیرد. چین در مقام مهم‌ترین حامی پیونگ‌یانگ چند ساعت پس از اعلام این خبر بیانیه‌ای منتشر و در آن مخالفت قاطع خود را با این عمل اعلام کرد و در عین حال، از تمام طرف‌های مرتبط درخواست کرد با آرامش واکنش نشان دهند.

کد خبر 201204
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز