همشهری آنلاین: لرزه شناسان اعلام کردند بمب‌های اتمی آزمایش شده در کره شمالی بسیار بزرگتر از حدی بوده‌اند که در ابتدا تخمین زده شد.

کره شمالی

بر اساس گزارش دیسکاوری، این لرزه شناسان با محاسبه انرژی شدید آزاد شده از آزمایش اتمی بااستفاده از تکنیکی مشابه با محاسبه شدت زمین‌لرزه اعلام کردند بمب‌های آزمایش شده بسیار بزرگتر از حدی بوده‌اند که در ابتدا گمان می‌رفت.

بر اساس داده‌هایی که از نزدیک‌ترین پایگاه لرزه‌شناسی در چین به دست آمده، آزمایش اتمی 11 فوریه انرژی برابر انرژی زمین‌لرزه‌ای 5.1 ریشتری از خود آزاد کرده‌است، که با انرژی انفجار 7.3 کیلوتن TNT برابری می‌کند. این داده‌ها گزارشی که توسط وزارت دفاع کره شمالی و رئیس سازمان جاسوسی این کشور منتشر شد را به گزارشی پوچ تبدیل می‌کند.

قدرت این بمب آزمایش شده نیمی از قدرت بمبی بوده که در سال 1945 در هیروشیما و ناکازوکی آزمایش شد. در مقابل این بمب قدرتی دو تا سه برابر آزمایش اتمی کره در سال 2009 و چندین برابر قدرت بمب آزمایش شده در سال 2006 در کره شمالی را داشته‌است.

داده‌های به دست آمده از این ایستگاه لرزه‌شناسی در چین برای مطالعه بر روی آزمایش‌های سال 2009 و 2006 کره نیز مورد استفاده قرار گرفته بودند. شدت آزمایش اخیر کره نشان می‌دهد این کشور درحال آزمودن ترکیباتی بوده که بیشترین میزان قدرت انفجاری را به وجود خواهند آورد. سیگنال‌های دریافت شده در سال 2009 و 2013 شباهت زیادی به هم داشتند از این رو دانشمندان بر این گمانند این دو آزمایش در فاصله 200 متری از آزمایش سال 2013 انجام گرفته است.

کد خبر 201767
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز