دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که رئیس ائتلاف مخالفان سوریه بر طبل آمادگی خود برای گفت‌وگو با حاکمیت سوریه می‌کوبد، همقطارانش در این ائتلاف ‌سازی‌ دیگر کوک کرده‌اند و ضمن مرده توصیف کردن طرح وی، وعده داده‌اند که طرحی جدید را جایگزین آن خواهند کرد، اما فرستاده سازمان ملل به سوریه، وی را تشویق کرده تا اجازه ندهد طرحش در هیاهوی اختلافات میان مخالفان، گم شود.

سوریه

در این میان معاذ‌الخطیب دیروز اعلام کرد که حاضر است با دولت سوریه در خاک این کشور گفت‌وگو کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه ضمن متهم‌کردن دولت سوریه به ارائه ندادن پاسخی شفاف به طرحش، این رویکرد را پیامی بسیار منفی خواند اما در عین حال تأکید کرد که تلاش‌هایش را برای پیشگیری از ویرانی بیشتر سوریه ادامه خواهد داد. احمد معاذ الخطیب در بیانیه‌ای اینترنتی، خطرناک‌ترین سیگنال‌های ارسال شده از سوی حاکمیت سوریه را مخالفت با آزاد‌کردن زندانیان زن دانست که از نظر وی، پیش شرطی غیرقابل بحث و مناقشه است.

وی پیش از این با اعلام آمادگی برای گفت‌وگو با حاکمیت سوریه، دو پیش شرط آزادی هزاران زندانی ازجمله زنان و تمدید پاسپورت‌های سوری‌های مقیم خارج را وضع کرده بود که در مقابل، حاکمیت سوریه هم آمار ارائه شده از سوی الخطیب را اغراق‌آمیز دانسته و تأکید کرده بود که برای تمدید پاسپورت‌ها، اقدامات لازم را اتخاذ کرده است. معاذالخطیب ضمن تأکید بر اینکه خواستار انجام گفت‌وگو در کوتاه‌ترین زمان ممکن است، بهترین مکان این گفت‌وگوها را مناطقی در شمال سوریه معرفی کرد که گفته می‌شود در دست مخالفان است.

پیش از این ائتلاف مخالفان گفته‌بودند که با دولت سوریه در کشوری خارجی مانند قطر، ترکیه یا مصر گفت‌وگو می‌کنند. اما دولت سوریه این گزینه را رد کرده و گفته‌بود که هرگفت‌وگویی درباره سوریه باید در خاک کشور صورت گیرد. اما به موازات این موضع‌گیری که تاکنون مقام‌های سوریه واکنشی به آن نشان نداده‌اند، اعضای ائتلاف مخالفان سوریه، طرح رئیس خود را مرده توصیف کرده و وعده داده‌اند که به‌زودی طرحی جدید ارائه خواهند داد.

هشام مروه، عضو کمیته حقوقی این ائتلاف در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه تصریح کرد که ائتلاف یادشده در نشست آتی خود طی 9روز آینده، ابتکارعمل جدیدی را ارائه خواهد داد. بنا به این طرح، دولت موقتی از مخالفان و شخصیت‌هایی از نظام سوریه شکل خواهد گرفت تا زمینه گفت‌وگو با حاکمیت سوریه فراهم شود. در این میان، فرستاده سازمان ملل به سوریه در آخرین دیدار خود با الخطیب، از وی خواسته است تا به ابتکار عمل خود پایبند باشد.

یک مقام دیپلماتیک نزدیک به اخضر ابراهیمی تصریح کرد که ریاض سیف از اعضای سرشناس ائتلاف مخالفان هم در دیدار ابراهیمی و الخطیب حضور یافته و ابراهیمی خاطرنشان کرده که آمریکا و روسیه با وجود اختلاف‌نظرهایشان درباره حمایت از این طرح و پیشبرد آن اتفاق نظر دارند. در همین حال در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به بحران سوریه، دیروز نماینده روسیه در شورای امنیت موضع آمریکا در مخالفت با مسلح‌سازی‌ مخالفان سوریه را ناکافی دانست و افزود:

این موضع واشنگتن را از مسئولیت‌هایش در قبال بحران سوریه برکنار نمی‌دارد. ویتالی چورکین احتمال داد که آمریکا پس از مشخص شدن غیرواقعی بودن مطالبات برای برانداختن حاکمیت سوریه و پیروزی دمکراسی طی تنها دو ماه، کم‌کم در حال رسیدن به این نتیجه است که اوضاع در سوریه رو به سویی خطرناک دارد. در روزهای گذشته اخبار ضد‌و نقیضی درباره مخالفت یا موافقت آمریکا با مسلح‌کردن مخالفان سوریه منتشر شده‌است.

در همین حال دیروز جریان سلفی اردن اذعان کرد که شش نفر از اعضایش در درگیری با ارتش سوریه کشته شده‌اند. یک عضو این جریان افزود: شش اردنی از اعضای جبهه النصره طی روزهای گذشته در استان‌های دمشق، درعا، حلب، حماه و ادلب کشته شده‌اند. پیش از این هم 12نفر از اعضای این جریان سلفی اردنی در درگیری با ارتش سوریه کشته شده بودند. جریان سلفی اعلام کرده بود که بیش از 300نفر از اعضایش در سوریه با ارتش می‌جنگند.

کد خبر 201041
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز