یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: گام‌های لرزان اما بلند طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بحران سوریه که این بار به جای گزینه سلاح، گزینه گفت‌وگو برای پایان بحران را هدف گرفته‌اند، هر روز جلوتر می‌رود.

سوریه دیپلماسی

این‌بار و همزمان با آغاز بستر‌سازی‌ برای دیدار دو شخصیت از نظام سوریه و مخالفان، آمریکا هم وعده داد که ابتکارعملی سیاسی را برای حل و فصل بحران ارائه خواهد داد.به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل در بحران سوریه دیروز با نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب درباره بسترسازی برای برگزاری دیداری میان فاروق الشرع معاون رئیس‌جمهور سوریه و معاذ الخطیب رئیس ائتلاف مخالفان سوریه رایزنی کرده اما به زمان و مکان یا دستور کار این دیدار اشاره‌ای نکردند.

منابع دیپلماتیک تصریح کردند که ابراهیمی درحال بررسی آغاز تور منطقه‌ای جدیدی است اما این امر منوط به نتایج دیدارهایش در قاهره خواهد بود.پیش از این، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه از آمادگی خود برای دیدار با فاروق‌الشرع معاون رئیس‌جمهور سوریه خبر داده بود.در همان گستره گفت‌وگوها، دولت سوریه از آمادگی برای گفت‌وگو با مخالفان اما بدون هیچ قید و شرطی سخن‌راند. عمران الزعبی وزیر اطلاع‌رسانی سوریه در واکنش به اظهارات رئیس ائتلاف مخالفان برای گفت‌وگو با حاکمیت سوریه با تأکید بر اینکه درهای دمشق به روی هر سوری خواهان گفت‌وگو باز است، افزود:

این گفت‌وگوها باید بی‌قید و شرط و بدون حذف هیچ فردی و هیچ موضوعی انجام گیرد. در این میان، معاون وزیر خارجه سوریه هم با تأکید بر اینکه کشورش تلاش‌ها برای توقف خشونت‌ها را تأیید می‌کند، افزود: میز مذاکره برای همگان مهیاست و هیچ پیش‌شرطی هم فراروی آنها نیست مگر بر زمین گذاشتن سلاح.فیصل المقداد در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین، ابراز امیدواری کرد که وزیر خارجه جدید آمریکا سیاست کشورش را در خاورمیانه تغییر دهد.اظهارات معاون وزیر خارجه سوریه در حالی بیان می‌شود که آمریکا وعده داد که ابتکارعملی دیپلماتیک را برای توقف منازعات در سوریه ارائه خواهد داد.

جان کری وزیر خارجه جدید آمریکا در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود در این مقام، تأکید کرد که کشورش در حال ارزیابی اوضاع و اندیشیدن درباره اقداماتی است که درصورت امکان و به‌طور خاص ماهیت دیپلماتیک خواهد داشت. اظهارات جان کری پس از آن بیان می‌شود که کاخ سفید از موضع مخالف خود برای مسلح‌سازی‌ مخالفان سوریه دفاع کرد. جی کارنی سخنگوی کاخ سفید روز جمعه اعلام کرده بود که مشکل سوریه کمبود سلاح نیست و به‌صورت تلویحی تأکید کرد که مخالفان به‌اندازه کافی از کشورهای همجوار سوریه سلاح دریافت می‌کنند. فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه هم لغو ممنوعیت ارسال سلاح به مخالفان سوریه را بعید دانسته بود. از سوی دیگر در آمریکا، روزنامه واشنگتن‌پست نوشت که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا هرگز موضع خود در مخالفت با افزایش نقش آمریکا در منازعات سوریه را تغییر نخواهد داد.

این روزنامه به نقل از مسئولان آمریکایی نوشت که پس از نتیجه‌گیری سیا درباره اینکه ارسال سلاح به مخالفان سوریه توازن قوا را به نفع مخالفان تغییر نخواهد داد، ایده مسلح‌سازی‌ مخالفان تا اطلاع ثانوی لغو شد.اما در عرصه منطقه‌ای، رئیس‌جمهور ترکیه در اظهارنظری قابل توجه، اعلام کرد که بحران سوریه توسط طرف‌های منطقه‌ای قابل حل است و نخست‌وزیر عراق هم پیش‌بینی کرد که رئیس‌جمهور سوریه حتی تا دو سال دیگر هم سقوط نخواهد کرد.

نوری المالکی با بیان اینکه سوریه را به خوبی می‌شناسد، افزود: آنها خواهند جنگید و سکولارها و مسیحیان و دیگران هم در کنار آنها برای بقا و ماندن خواهند جنگید. امیل لحود، رئیس جمهور سابق لبنان هم با تأکید بر اینکه اسد هرگز سقوط نخواهد کرد گفت: ترکیه، قطر و عربستان تمام تلاش خود را برای براندازی نظام بشاراسد به‌کار گرفته‌اند البته عربستان به‌تدریج عقب‌نشینی کرد. در داخل سوریه هم رئیس‌جمهور، هفت وزیر را عزل کرده و برای انجام اصلاحات در کابینه دستور تشکیل دو وزارتخانه جدید تحت نام وزارت امور اجتماعی و وزارت کار را صادر کرده است.

کد خبر 200883
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز