همشهری آنلاین: وزیر اطلاع‌رسانی سوریه با تاکید بر ضرورت توقف قاچاق سلاح به این کشور و تعهد کشورهای منطقه مبنی بر توقف این روند از آمادگی دمشق برای آغاز مذاکرات بدون پیش شرط با مخالفان خبر داد.

عمران الزعبی وزیر اطلاع رسانی سوریه

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت اینترنتی شبکه المنار، عمران الزعبی، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه عنوان داشت: کشورهای منطقه باید به تعهدات خود مبنی بر توقف قاچاق سلاح و ارسال افراد مسلح به سوریه پایبند باشند.

وی در ادامه افزود: این اقدام برای کمک به موفقیت آمیز بودن برنامه‌های سیاسی با هدف حل بحران سوریه لازم است.

الزعبی همچنین تاکید کرد: باب گفت‌وگوها برای هر شهروند سوری باز است و آنها می‌توانند نزد ما بیایند و گفت‌وگو کنند اما زمانی که از گفت‌وگو سخن می‌گوییم منظورمان گفت‌وگوی بدون پیش شرط و با مشارکت همگان است. در این گفت‌وگوها کسی و یا فردی به حاشیه رانده نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: گفت‌وگوها در مرحله نخست باید طیف وسیع‌تری از سوری‌ها را در بر بگیرد و ما تلاش خود را برای برگزاری کنفرانس مذاکرات ملی به کار می‌گیریم و آماده‌ایم تا از همگان و کسانی که سلاح خود را زمین گذاشته‌اند دعوت به مشارکت در این مذاکرات کنیم.

الزعبی همچنین تاکید کرد: نظام حاکم دمشق مانند گروه‌های مسلح از خشونت استفاده نمی‌کند بلکه از حق خود برای دفاع از حاکمیت و امنیت کشور محافظت می‌کنند.

وی در ادامه افزود: امنیت منطقه‌ای مفهومی غیرقابل انکار است و اگر آشوب در منطقه سایه بیافکند هیچ کسی از پیامدهای‌ آن در امان نیست.

الزعبی همچنین تاکید کرد: تمام اماکن موجود در سوریه برای ارسال کمک‌های بشردوستانه قابل دسترسی است و دمشق آمادگی آن را دارد که با کمک هلال احمر سوریه و هیات عالی کمک‌رسانی اقدامات لازم را برای ارائه تسهیلات به مردم این کشور انجام دهد.

چندی پیش معاذ الخطیب با اعطای ضرب الاجل به نظام حاکم سوریه تا روز یکشنبه ( 22 بهمن) اعلام کرده بود که آماده است در صورت آزادی زنان بازداشت‌شده و اجرای دیگر شروطش با نظام حاکم سوریه مذاکره کند.

جفری فلتمن، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی نیز عنوان داشت که در دوره اخیر این پیشنهاد بسیار خوبی برای حل و فصل مساله سوریه به شمار می‌آید.

وی در ادامه افزود که باید از تمام فرصت‌ها برای حل و فصل سیاسی مساله سوریه به جای راهکار نظامی استفاده کرد.

از سوی دیگر، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه روز جمعه عنوان داشت که تا زمانی که امکان انجام مذاکرات سیاسی برای حل و فصل بحران موجود در سوریه وجود دارد اتحادیه اروپا به مخالفان سوریه سلاح نمی‌دهد.

وی در ادامه افزود: البته این مساله در نشست‌های اتحادیه اروپا در بروکسل مطرح نشده است. ما زمانی به مخالفان سوری سلاح می‌دهیم که امکان انجام گفت‌وگوهای سیاسی وجود نداشته باشد. چندی پیش شاهد ارائه طرح انجام مذاکرات با نظام حاکم سوریه از سوی معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه بودیم.

اولاند همچنین تاکید کرد: اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه همچنان خواهان انجام مذاکرات سیاسی برای حل و فصل مساله سوریه است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز عنوان داشت که کشورش اقدامات لازم را برای پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه بررسی می‌کند.

وی در ادامه افزود: شرایط در سوریه بسیار خطرناک و پیچیده شده است و ما باید تمام اقدامات لازم را برای حل و فصل این بحران بررسی کنیم.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید نیز عنوان داشت که مشکل سوریه مشکل کمبود سلاح نیست چرا که گروه‌های مسلح در این کشور به اندازه کافی سلاح دریافت کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: اولویت واشنگتن این است که سلاح‌های موجود در این کشور به دست افرادی نیفتد که امنیت آمریکا و سوریه و یا اسرائیل را تهدید کنند.

این سخنان در حالی گفته می‌شود که اخیرا لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده بود که وزارتخانه‌اش از ایده مسلح کردن مخالفان سوری حمایت می‌کند.

این در حالی است که اختلافاتی میان نیروهای وابسته به جبهه النصره وابسته به القاعده و نیروهای ارتش آزاد سوریه در شهر سراقب واقع در شمال سوریه به وجود آمده است به طوری که گفته می‌شود، اعضای دو طرف در خصوص بالا بردن پرچم‌های مخصوص به خود دچار اختلاف و درگیری‌ شده‌اند چرا که جبهه النصره خواهان ایجاد یک کشور اسلامی است اما ارتش آزاد سوریه خواهان ایجاد کشور مدنی است.

برخی از اعضای این دو گروه در شهر سراقب پرچم سابق سوریه را برافراشته و برخی دیگر پرچم‌های سیاه مخصوص به اسلام‌گرایان را برافراشتند و درگیری‌هایی میان دو طرف به وقوع پیوست.

کد خبر 200763
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز