چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: دیروز همزمان با هشدار بشار اسد درباره ویرانی زیرساخت‌های سوریه، خبرهایی درباره به حراج گذاشتن آثار باستانی سوریه از سوی مخالفان برای دستیابی به سلاح منتشر شد.

در همین حال دیروز یعنی یک روز بعد از موافقت دولت سوریه برای گفت‌وگو با مخالفان، قطر سفارتخانه دمشق را در دوحه به گروه‌های مخالفت واگذار کرد تا بدین‌ترتیب به توافق میان دولت و مخالفان سوریه واکنش منفی نشان داده باشد.به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، رئیس‌جمهور سوریه دیروز در سخنانی با تأکید بر اینکه طرف‌هایی که کشورش را هدف گرفته‌اند، به‌صورت روشمند برای تخریب زیرساخت‌های سوریه تلاش می‌کنند، افزود: این طرف‌ها ملت سوریه را هدف گرفته‌اند و می‌کوشند تا ساختارهای فکری شهروندان را نیز از بین ببرند و این نیازمند مقاومت و مبارزه از سوی فرد فرد ملت سوریه است.

بشار اسد در نشست هیأت دولت و پیش از ادای سوگند وزرای جدید کابینه، تأکید کرد که شرایط کنونی باعث شده است تا شهروندان سوری درباره انتظارات خود از دولت، امیدوارتر شوند و این امر مسئولیت بیشتری را بر دوش وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی می‌گذارد. مقام‌های سوریه همچنین دیروز به اظهارات وزیر خارجه عربستان درباره ضرورت دخالت سازمان ملل برای پایان دادن به بحران سوریه واکنش نشان دادند. وزیر اطلاع‌رسانی سوریه تأکید کرد که رهبران ملت، سرنوشت و آینده آن در دمشق و از سوی سوری‌ها و نه از سوی هیچ طرف دیگری تعیین می‌شود.

عمران الزعبی تأکید کرد که نگرانی‌های وزیر خارجه عربستان برای ملت سوریه مانند نگرانی‌های وی برای مردم عربستان به‌ویژه در برخی مناطق این کشور است و اگر او آنگونه که ادعا می‌کند نگران ملت سوریه است، با تروریسم مبارزه کند نه اینکه از آن حمایت کند.در همین حال، وزیر آشتی ملی سوریه دیروز هم در اظهاراتی، تأکید کرد که هیچ پیش شرطی برای گفت‌وگو مطرح نیست و از هیچ‌کسی انتظار نمی‌رود که پیش‌شرط یا کوتاه آمد نهایی ارائه دهد. علی حیدر در کنفرانسی خبری پس از دیدار با ماریان گاسر رئیس‌هیأت کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در سوریه تأکید کرد که آنچه انتظار می‌رود پذیرش اصل گفت‌وگو و باور به این نکته است که راه‌حل باید سیاسی باشد و نه ادامه خشونت‌ها.

از سوی دیگر، دولت قطر پس از آنکه چهار‌ماه پیش مخالفان سوریه را به قرار گرفتن زیر چتر ائتلاف خودساخته واداشت، این بار مقر سفارت دمشق را در دوحه به این مخالفان واگذار کرد. به گزارش شبکه خبری راشیا تودی، ائتلاف مخالفان سوریه در بیانیه‌ای تصریح کرد که دولت قطر پس از انتخاب نزار الحراکی به‌عنوان سفیر ائتلاف در دوحه، ساختمان سفارت را به وی واگذار کرده است. ائتلاف در این بیانیه با مهم و بی‌سابقه تلقی کردن این اقدام، اعلام کرد که به‌زودی پرچم مخالفان سوریه بر فراز این ساختمان برافراشته خواهد شد.

در سازمان ملل کمیسر حقوق بشر این نهاد بین‌المللی اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان خشونت‌های 23‌ماه گذشته در سوریه به حدود 70هزار نفر بالغ شده است. ناوی پیلای ضمن محکوم کردن شکست شورای امنیت در دستیابی به توافقی برای توقف خشونت‌ها در این کشور ناآرام، افزود: پیامدهای چنین شکستی را شهروندان متحمل می‌شوند.

وی در نشستی در شورای امنیت درباره حمایت از غیرنظامیان در مناطق درگیری‌ها، تأکید کرد که شمار کشته‌شدگان به‌احتمال بسیار زیاد به حدود 70هزار نفر رسیده است.در همین حال روزنامه واشنگتن‌پست دیروز نوشت که گروه پیکارجوی موسوم به ارتش آزاد برای به‌دست آوردن سلاح، چوب حراج به آثار باستانی سوریه زده است. به نوشته این روزنامه، با اشاره به گزارش‌های سازمان ملل، مخالفان مسلح سوریه بعضی آثار تاریخی و موزه‌های شهرهای باستانی را غارت می‌کنند و اشیایش را می‌فروشند تا با پول فروش آنها سلاح خریداری کنند.

کد خبر 201402
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز