گروه ادب و هنر: سینماگران ایرانی مهم‌ترین جوایز بخش بین‌الملل سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر را به خود اختصاص دادند.

جشنواره بین المللی فیلم فجر

در بخش مسابقه بین‌الملل از هشت سیمرغ اهدا شده، سهم سینمای ایران چهار سیمرغ بود. «قاعده تصادف» ساخته بهنام بهزادی جوایز فیلم و کارگردانی را گرفت تا فاتح اصلی بخش بین‌الملل جشنواره امسال باشد و «آسمان زرد کم‌عمق» هم دو سیمرغ به خانه برد. در بخش سینمای سعادت نیز «گهواره‌ای برای مادر» سه سیمرغ را به خود اختصاص داد و «آفتاب، مهتاب، زمین» نیز سیمرغ فیلمنامه را دریافت کرد، ضمن اینکه جوایز مصطفی عقاد و حقوق بشر اسلامی نیز به نمایندگان سینمای ایران رسید. حضور مهمانان خارجی در تالار وحدت، پیشنهاد وزیر برای اضافه‌شدن یک سیمرغ به بخش بین‌الملل، انگلیسی صحبت کردن عباسیان دبیر جشنواره، اختصاص جایزه‌های متعدد به سینماگران ایرانی حاضر در بخش بین‌الملل و... ازجمله حاشیه‌های آیین اختتامیه بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر بود.

مراسم آیین اختتامیه بخش بین‌الملل سی و یکمین جشنواره فیلم فجر با حضور سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد، جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی کشور و محمدرضا عباسیان دبیر سی‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر و مهمانان کنفرانس بین‌المللی هالیوودیسم در تالار وحدت برگزار شد. محمدحسینی در این مراسم ضمن خیرمقدم به مهمانان خارجی گفت: امسال 110فیلم در بخش بین‌الملل جشنواره به نمایش درآمد که این تعداد تقریبا دو برابر تعداد سال گذشته است. همچنین بخش فیلمسازان جنبش عدم‌تعهد به جشنواره اضافه شد که حرکتی قابل تحسین است و امیدواریم در سال‌های آینده جایزه ویژه‌ای برای این بخش هم درنظر گرفته شود. وی ادامه داد: ما در ایران تجربیات بسیار خوبی در ساخت فیلم‌هایی با مضامین دینی، تاریخی و اخلاقی داریم. فیلم‌های متنوعی در ایران ساخته شده که می‌تواند الگویی برای سایر کشورها باشد. سینمای ایران یک سینمای نجیب است که می‌تواند تجربیاتش را در اختیار فیلمسازان دنیا بگذارد. با وجود تحریم‌های بسیار زیاد از سوی غرب هنرمندان و فیلمسازان دنیا از جشنواره فجر استقبال می‌کنند که این نشان‌دهنده‌ جایگاه هنری و سینمایی ایران در میان هنرمندان دنیاست.

وزیر ارشاد در پایان گفت: امیدوارم مهمانان عزیزی که برای نخستین‌بار به ایران آمده‌اند در فرصت فراهم‌شده با واقعیت‌های ایران و فرهنگ و مردم ما آشنا شوند و در بازگشت، این واقعیت‌ها را بیان کنند و بگویند آیا واقعا ایران یک تهدید است که غربی‌ها به تعبیر خودشان تحریم‌هایی شکننده را برای در‌هم‌شکستن عزم مردم ایران اتخاذ می‌کنند. معتقدم آنها تفکر اشتباهی در این زمینه دارند؛ چون مردم کشور ما 34 سال است که با این تحریم‌ها روبه‌رو هستند. در ادامه این مراسم وزیر و جواد شمقدری روی سن سالن حاضر شدند تا از پنج فیلمساز برتر تقدیر کنند. از مرلین میلود، داریو سامرز و ماریا پودولک، به‌عنوان نفرات برتر کنفرانس هالیوودیسم که به سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر فیلم ارسال کردند با حضور وزیر ارشاد، شمقدری و عباسیان تجلیل به عمل آمد. محمد سلوکی، مجری مراسم نیز طی سخنانی گفت: در کشوری نفس می‌کشیم که مهمانان می‌دانند که بیش از چندین سال تمدن را سپری کرده‌ است. این بار در جشنواره فیلم فجر و آیین اختتامیه فیلم فجر با بخش ویژه روبه‌رو هستیم.

همچنین عباسیان در ابتدای این مراسم ضمن خیرمقدم با زبان انگلیسی به مهمانان گفت: در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر، 470فیلم درخواست حضور در جشنواره را داده بودند که این اتفاق خوبی بود. ما هشت بخش این رقابت را سامان دادیم. در بخش مسابقه جام جهان‌نما 16 فیلم از 110کشور شرکت داشتند، بخش نمایش‌های ویژه 12 فیلم از 12کشور شرکت داشتند و امسال دو بخش چشم‌انداز سینمای لهستان و چین را هم داشتیم؛ همچنین بخش سه بعدی را برای مخاطبان ایرانی داشتیم و سومین کنفرانس‌ هالیوودیسم از چند روز پیش آغاز به‌کار کرد. وی ادامه داد:‌امیدوارم فیلمسازان و مهمانان خارجی که به ایران آمد‌ه‌ اند از این سفر خشنود باشند.

برگزیدگان بخش بین‌الملل

جام جهان‌نما (مسابقه بین‌الملل): سیمرغ بلورین بهترین دستاورد فنی و هنری- پیمان شادمان‌فر برای فیلمبرداری «آسمان زرد کم‌عمق»، سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: ژنیون لیو برای «بازگشت به سال 1948»، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن: امیلی واتسون برای «پرتغال‌ها و آفتاب»، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: بهنام بهزادی برای «قاعده تصادف»، سیمرغ بلورین بهترین فیلم آسیایی: بهرام توکلی برای آسمان زرد‌ کم‌عمق، سیمرغ بلورین بهترین فیلم: بهنام بهزادی برای قاعده تصادف، سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران: اوا نیمن برای «خانه و برجک» از اوکراین سینمای سعادت (مسابقه فیلمسازان جهان اسلام)- سیمرغ بلورین بهترین دستاورد فنی و هنری: آکان ساتایف برای کارگردانی «جنگجوی جلگه» محصول قزاقستان و محمد احمدی برای فیلمبرداری «گهواره‌‌ای برای مادر»، سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه: علی قوی‌تن برای «آفتاب مهتاب، زمین»، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن: ‌الهام حمیدی برای گهواره‌ای برای مادر،سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد: زاماند طه و سرور فاضل برای فیلم «بیکاس» محصول مشترک سوئد، فنلاند و عراق، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی: پناه‌برخدا رضایی برای گهواره‌ای برای مادر، سیمرغ بلورین بهترین فیلم: ‌ساندرا هارمز تهیه‌کننده فیلم بیکاس، سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران: آکان ساتایف برای کارگردانی جنگجویان جلگه، جایزه حقوق بشر اسلامی: رامتین لوافی‌پور برای «برلین منفی هفت»، جایزه ویژه مصطفی عقاد: مهرداد خوشبخت برای «عقاب صحرا».

کد خبر 200373

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز