همشهری آنلاین: دلالان و واسطه‌های بازار خودرو در برابر کاهش قیمت این محصول مقاومت می‌کنند. قیمت‌ها در این بازار تثبیت شده تا به زودی با آغاز عرضه از سوی خودروسازان شاهد نزولی شدن قیمت‌ها باشیم.

قیمت‌های فعلی خودروهای داخلی در بازار به شرح زیر است:

نوع خودرو قیمت بازار قیمت کارخانه
سایپا 111 19 میلیون 11 میلیون و 780 هزار
سایپا 131SL 17 میلیون 11 میلیون و 540 هزار
سایپا 131SX 18 میلیون و 500 هزار 11 میلیون و 940 هزار
تیبا 22 میلیون و 500 هزار 15 میلیون و 430 هزار
تندر 90 پارس خودرو E2 37 میلیون و 500 هزار 21 میلیون و 50 هزار
مگان 80میلیون 57 میلیون و 580 هزار
ماکسیما 112 میلیون 85 میلیون
206 صندوق‌دار V8 44 میلیون 22 میلیون و 690 هزار
206 صندوق‌دار V9 54 میلیون 26 میلیون و 370 هزار
تندر 90 ایران خودرو E2 36 میلیون و 500 هزار 21 میلیون
پژو پارس سال 35 میلیون 23 میلیون
پژو 405 25 میلیون و 500 هزار 15 میلیون و 580 هزار

به گفته کارشناسان این قیمت‌ها مربوط به مدل پایه و تک‌سوز این خودروهاست. با توجه به قطع عرضه از سوی برخی خودروسازان و برخی ضعف‌های نظارتی، این قیمت‌ها در نمایندگی‌های فروش مختلف مقداری متفاوت است.

علی خاکساری اعلام کرد: با مصوبه جدید قیمت‌گذاری خودروسازان می‌توانند همچنان به اقدامات خود برای رشد قیمت‌ها ادامه دهند.

وی با بیان اینکه بازار خودروی ایران صد درصد انحصاری بوده و به همین دلیل خودروسازان می‌توانند قیمت دلخواه را برای محصولات تعیین کنند، خاطرنشان کرد: تنها راه خروج از این وضعیت از بین بردن انحصار در این بازار است که راهکاری جز به صفر رساندن تعرفه واردات ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: در صورت حذف تعرفه، خودروهای با کیفیت خارجی با قیمت مناسبی وارد کشور شده و حقوق مصرف‌کنندگان تامین خواهد شد.

وی افزود: در آن صورت خودروسازان داخلی نیز مجبور خواهند شد به سمت اصلاح مدیریت، افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌های بی مورد و ارتقای کیفیت محصولات حرکت کنند.

خاکساری تصریح کرد: در صورتیکه تعرفه واردات خودرو در حد قابل توجهی کاهش نیابد سیاست‌های فعلی خودروسازان در نحوه عرضه و تعیین قیمت خودرو به اشکال مختلف ادامه یافته و امیدی به حل ریشه‌ای مشکلات وجود نخواهد داشت.

کد خبر 200252