شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۵:۴۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: میان فیلم‌هایی که روز اول جشنواره به نمایش درآمد،‌ «هیچ کجا، هیچ کس» و «گناهکاران» بیشتر از بقیه فیلم‌ها مورد استقبال اهالی رسانه قرار گرفت.

سینما

دیروز فیلم قریبیان در چند سینما به سانس فوق‌العاده هم رسید که تماشاگران هم از گناهکاران استقبال کرده باشند. فرامرز قریبیان که چهره نام‌آشنای عرصه بازیگری است و هرچند سال یک بار روی صندلی کارگردانی هم می‌نشیند، در گناهکاران سراغ سینمای پلیسی رفته؛ ژانری که سینمای ایران زیاد به آن بها نمی‌دهد. قریبیان در نشست رسانه‌ای فیلمش که پنجشنبه‌شب در برج میلاد برگزار شد، گفت که در گناهکاران به فیلم‌های مورد علاقه‌اش ادای دین کرده است.

واکنش کیانیان به برخی اظهارات

رضا کیانیان در پی برخی حواشی مطرح شده در نشست فیلم هیچ کجا، هیچ‌کس درباره بازیگران و تعبیر به‌کار رفته‌ای تحت عنوان «چهره» گفت: ما چهره نیستیم. من رضا کیانیان هستم و به‌خاطر چهره‌ام نیست که در سینما کار کردم بلکه به‌خاطر سواد و سوابقم است. نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی هیچ کجا، هیچ‌کس به کارگردانی ابراهیم شیبانی 12بهمن‌ماه در نخستین روز جشنواره فیلم فجر بعد از اکران این فیلم سینمایی برگزار شد. در این نشست علاوه بر ابراهیم شیبانی کارگردان، رضا کیانیان، بهاره کیان‌افشار و مهناز افشار از بازیگران فیلم حضور داشتند.

ابراهیم شیبانی با بیان اینکه ذکر دو نکته را درباره فیلمش ضروری می‌داند، اظهار کرد: این نمایش مهم‌ترین نمایش جشنواره فیلم فجر برایم بود و علاقه‌مند بودم که با اصحاب رسانه این نمایش را ببینم. وی در عین حال با اشاره به حضور ابراهیم حاتمی‌کیا در نشست گفت: حضور آقای حاتمی‌کیا باعث خرسندی من است و از ایشان تشکر می‌کنم. او درباره شکل روایت فیلم گفت: این فیلم دو خط موازی داشت و ما می‌خواستیم که دو قصه را موازی با یکدیگر پیش ببریم. تصمیم داشتیم شخصیت‌ها و کنش‌ها و واکنش‌های آنها را که هرکدام از آنها قصه متفاوتی داشتند به تصویر بکشیم. لذا با گروه نویسندگان فکر کردیم و تصمیم گرفتیم که از این شیوه موازی برای نقل داستان استفاده کنیم که فیلم جذاب‌تر شود. در ادامه این نشست، رضا کیانیان با اشاره به حضور ابراهیم حاتمی‌کیا در جلسه‌ گفت: من با ابراهیم شیبانی در پشت صحنه فیلم «گزارش یک جشن» ابراهیم حاتمی‌کیا آشنا شدم و در آنجا متوجه شدم که شیبانی فرد خوشفکری است که ایده‌های تازه دارد.

همانجا بود که سناریوی این فیلم را خواندم و تصمیم گرفتم در آن بازی کنم. در ادامه نشست پرسش و پاسخ، مهناز افشار در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا از بازی کردن در فیلم‌های شیرین به سمت فیلم‌های تلخ رفته است؟ گفت: من با تفکیک فیلم‌ها به شیرین و تلخ یا خاص و عام موافق نیستم، این تفکیک را هم باور ندارم. وقتی فیلمنامه را خواندم و متوجه ترکیب بازیگران شدم با توجه به اینکه پیش از این در «زهر عسل» با ابراهیم شیبانی کار کرده بودم، تصمیم گرفتم در این فیلم بازی کنم. ابراهیم شیبانی در پاسخ به اینکه آیا بازیگران چهره باعث کشش درام شده اند؟ گفت: خیر؛ چرا که روی فیلمنامه وقت زیادی صرف شده بود و من معتقدم که بازیگران چهره فقط به بهترشدن فیلم کمک می‌کنند.

فینال فیلم را عوض کردیم

فرامرز قریبیان درباره ممیزی‌های چهارمین فیلمش به نام گناهکاران و امکان مخالفت نیروی انتظامی با مضمون فیلم گفت: پس از آنکه فیلم ساخته شد، آن را برای پروانه نمایش فرستادیم و کمی ممیزی خورد و چند پلان و دیالوگ حذف ‌شد. حتی گفتند فینال فیلم هم باید عوض شود که این‌کار را انجام دادیم و پروانه گرفتیم. حالا نمی‌دانم نیروی انتظامی هم می‌خواهد ایرادی بگیرد یا نه!کارگردان فیلم گناهکاران در ابتدای نشست پرسش و پاسخ فیلمش در روز اول جشنواره فیلم فجر درباره ساخت این فیلم توضیح داد: پس از ساخت «چشم‌هایش» در سال 78که سال 80اکران شد، فیلمنامه خوبی به دستم نرسید تا فیلمی بسازم و به همین دلیل به بازی‌ام ادامه دادم تا اینکه پسرم که به آمریکا رفته بود بازگشت و از میان چند فیلمنامه‌ای که نوشته بود از گناهکاران خوشم آمد. وی درباره ژانر و جامعه‌ای که اتفاقات فیلم در آن می‌افتد، اظهار کرد: ژانر این فیلم پلیسی اجتماعی است، البته بخش پلیسی آن بیشتر معماگونه است تا اکشن.

درباره مکان رویدادها هم باید بگویم هدف ما این بود که فیلم‌مان مکان خاصی نداشته باشد، حتی سعی کردیم ماشین‌هایی که استفاده می‌کنیم و خیابان‌های محل فیلمبرداری خیلی نشان‌دهنده جای مشخصی نباشد. قریبیان در پاسخ به پرسش دیگری درباره دلیل انتخاب رامبد جوان برای بازی در یک نقش جدی، عنوان کرد: رامبد جوان را دقیقا به همین دلیل انتخاب کردم که بیشتر به بازی در نقش‌های طنز شناخته می‌شود. اینکه بازیگری نقش‌های طنز بازی کند دلیلی برای ناتوانی‌اش در ایفای نقش‌های جدی نیست. اتفاقا چون مخاطب درباره ایشان پیش‌زمینه فکری دارد، وقتی فیلم را می‌بیند بیشتر تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. تام هنکس هم در هالیوود سال‌های سال نقش‌های طنز بازی می‌کرد اما در «فیلادلفیا» نقشی جدی بازی کرد و پس از آن روند بازی‌اش در فیلم‌های جدی ادامه پیدا کرد.

کمبودهای آقای الف را ببخشید

علی عطشانی کارگردان« آقای الف» عنوان کرد: این فیلم کار سختی بود و قطعا نخستین تجربه با کمبودهای بسیاری روبه‌رو است و امیدوارم کمی و کاستی‌های آقای الف را بر ما ببخشید. نخستین نشست پرسش و پاسخ فیلم آقای الف که در ایوان شمس به نمایش درآمد با حضور علی عطشانی کارگردان، پوریا پورسرخ بازیگر، بابک محقق طراح سه بعدی، شاهین نجومی بازیگر، سعید شرفی کیا تهیه کننده، شاهین یارمحمدی تدوینگر و محمد رضا شهیدی فرد در برج میلاد برگزار شد. در این نشست علی عطشانی گفت: آقای الف به نوعی نخستین فیلم جشنواره است که امروز به نمایش درآمد، امیدوارم قدم فیلم ما برای جشنواره خوب باشد. قطعا نخستین کارها سختی‌های خاص خود را دارند و با کمبودهایی روبه‌رو هستند. امیدوارم هر کم و کسری بوده ما را ببخشید. وی افزود: آقای الف کار بسیار سختی بود و اگر همدلی دوستان نبود این فیلم شکل نمی‌گرفت.

کد خبر 199744

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز