چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: ارائه گزارش عملکرد در نشست رسانه‌ای معمولا یا به مناسبتی خاص یا به بهانه پایان یک دوره مدیریت انجام می‌شود ولی دیروز بنیاد سینمایی فارابی درحالی نشستی خبری برگزار کرد که بهانه‌اش هیچ‌کدام اینها نبود.

نشست - سینمای فارابی

 آنطور که جعفر گودرزی مدیر روابط عمومی فارابی اعلام کرد بهانه نشست خبری دیروز قرار گرفتن در آستانه 30سالگی فعالیت این بنیاد بود؛ بنیادی که سال 1362 با هدف راه‌اندازی سینمای ایران تأسیس شد و همواره نقش مهم و استراتژیک در مدیریت سینما بازی کرده است. هرچند این نقش با توجه به ویژگی‌های مدیرعاملان فارابی در طول این سال‌ها متغیر بوده است. احمد میرعلایی که از 25مهر1388 فعالیتش را در فارابی به‌عنوان مدیرعامل آغاز کرد جایگزین مجید شاه‌حسینی شد که درباره فعالیتش در این بنیاد نقدهایی وجود داشت. میرعلایی که خود از اهالی سینما بود و به‌عنوان تهیه‌کننده فعالیت می‌کرد، در گام اول به محدودیت‌های ایجاد شده در جهت حمایت از تولیدات سینمایی پایان داد.میرعلایی دیروز با اعلام اینکه فارابی خانه همه سینماگران است گفت: بودجه بیت‌المال متعلق به همه سینماگران است. این مدیر دولتی که این روزها به‌واسطه تولید پروژه‌های فاخر از سوی برخی سینماگران مورد انتقاد قرار گرفته، گفت: عهد و اخوت ما با فیلمسازان براساس فیلمنامه است و هرکس که فیلمنامه خوبی به ما ارائه کرده در حد توان از او حمایت کرده‌ایم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با دفاع از عملکرد این بنیاد گفت: خوشبختانه در حال حاضر فیلمی نداریم که از جهت مفهومی نگران آن باشیم و آن را در انبار نگه‌داریم. وی افزود: ما از همان ابتدای فعالیتمان در این بنیاد تلاش کردیم در خدمت سینما باشیم و آن را فقط در شعار مطرح نکنیم و در عمل نیز به این موضوع بپردازیم. امیدواریم توانسته باشیم کارنامه خوبی ارائه کنیم. برای رسیدن به این کارنامه در ابتدا باید بدانیم سینمای ایران در کجاست و قرار است به کجا برود. در زمان فعالیت ما چه زحماتی برای سینمای ایران کشیده شده است.

وی عنوان کرد: خوشبختانه با رویکردی که ما درنظر گرفتیم بنیاد فارابی محل امنی برای فیلمسازان شد. بودجه بیت‌المال برای همه سینماگران است و ما تلاش کردیم در تنظیم این بودجه به درستی عمل کنیم. فارابی خانه همه فیلمسازمان است و در این مدت به ملاقات کسانی که در سینمای ایران به دلایلی کار نمی‌کردند رفتیم. من خودم را در خدمت افرادی می‌بینم که دلسوز سینما هستند. به نوعی در این سال‌ها از همه آنها دعوت کردم. اگر هم این دوستان نتوانستند دوباره کار کنند اشکال از فارابی نبوده است.

میرعلایی با اشاره به ملاک ساخت فیلم در بنیاد فارابی عنوان کرد: همانطور که می‌دانید طی این مدتی که من در فارابی بودم کسانی که با ما همکاری داشتند از قشرهای متعددی بودند. ما با همه افکار کار می‌کنیم و در طول این سه سال سعی کرده‌ایم با شرایط متغیر سینما هماهنگ باشیم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی افزود: بین سال‌های 88 تا 90 در سینمای ایران تغییرات سه برابر شده است و این شرایط همچنان ادامه دارد. برخی عنوان می‌کنند بنیاد فارابی و یا بخش‌های دولتی دیگر وقتی فیلمی تولید می‌کنند دیگر به برگشت سرمایه آن و بحث اکران فکر نمی‌کنند، درصورتی‌که این موضوع صحت ندارد و همه فیلمسازمان و خود ما به اکران فکر می‌کنیم. اما باید شرایط فعلی سینمای ایران در بخش گیشه را درنظر بگیریم.

وی با اشاره به مخاطب سینمای ایران گفت: ما فیلمی در سینما داشتیم که هفت میلیارد فروش کرد اما اگر بخواهیم آمار دقیقی از میزان مخاطب آن ارائه کنیم متوجه می‌شویم که فقط سه درصد مردم ایران با این قیمت بلیت فعلی به دیدن آن رفتند. میزان مخاطب ما در حال حاضر در سینما 5/2درصد است که یک درصد آن در شهرستان‌هاست. کمبود مخاطب دلایل متعددی دارد، یکی از آنها وجود رسانه‌های جمعی است. وی با اشاره به صحبت‌های امام خمینی(ره) در ابتدای پیروزی انقلاب درباره سینما گفت: رهبر کبیر انقلاب در آن شرایط ابتدای پیروزی عنوان کرد ما با سینما مخالف نیستیم. اما ما با این سینما چکار کرده‌ایم؟ متأسفانه در شرایط فعلی رفتارهای ناشایست بیشتر دیده می‌شود. امیدوارم پاسخگوی خوبی برای مردم و شهدا باشیم.

میرعلایی افزود: این جلسه ما دفاع از سینمای ملی و دفاع از هویت سینماست. ما در بخش حمایت از تولیدات 108 پروژه سینمایی را مورد حمایت بنیاد فارابیبه لحاظ امکانات و تجهیزات قرار دادیم. چرا باید ارز مبادلاتی به سینمای ایران تعلق نگیرد و ما ارز را به‌صورت آزاد تهیه و پوزیتیو و نگاتیو بخریم. البته رئیس سازمان سینمایی و وزیر ارشاد بسیار ما را در این زمینه کمک کردند. این بودجه میلیاردی که می‌گویند به فارابی اختصاص یافته دوستان باید توجه کنند که خرج همه سینماست. مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ارتباط با پرداختن به مسائل نرم‌افزاری توسط فارابی در سینمای ایران گفت: ما در بخش فیلمنامه کارهای مهمی انجام دادیم. قصد داشتیم یک یا دو فیلم درباره انقلاب بسازیم اما متأسفانه فیلمنامه‌ای پیدا نکردیم که شایسته انقلاب اسلامی باشد. به همین دلیل جشنواره فیلمنامه‌نویسی انقلاب اسلامی را راه‌اندازی کردیم. آن فیلمنامه‌ها رصد شد و متن‌های دیگری نیز توسط کارشناسان در حال حاضر در حال نگارش است.

وی افزود: به‌طور نمونه فیلمنامه‌ای در حال حاضر درباره امام جواد(ع) در حال نگارش است، همچنین فیلمنامه‌های دیگری درباره مولانا، حافظ، مضامین دفاع‌مقدس، مسائل روز و... در حال نوشتن داریم. میرعلایی با ارائه آماری درباره فیلمنامه‌ها گفت: در سال 88، 76فیلمنامه ارائه شد در سال 90، 348فیلمنامه که 42متن مصوب شد و در سال91، 209فیلمنامه که 21اثر مصوب شد.وی همچنین درباره انتشارات فارابی عنوان کرد: ما تلاش کردیم حدود 17کتاب تخصصی در این دوره به چاپ برسانیم. شماره فصلنامه 20 تا 27 را منتشر کردیم و با این آثار در جشنواره‌های مختلفی حضور پیدا کردیم.

کد خبر 198772

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز