همشهری‌آنلاین: انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، دوشنبه عصر در خانه هنرمندان با اهدای لوح و جامی عسل برای یکی از چهره‌های نامدار و ماندگار عرصه ادبیات کودک و نوجوان بزرگداشتی برگزار کرد. هوشنگ مرادی کرمانی خالق قصه‌های مجید.

به گزارش ایسنا مراسم نکوداشت پانزدهمین سالگرد تاسیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و بزرگداشت هوشنگ مرادی کرمانی عصر دوشنبه 9 بهمن‌ ماه در خانه هنرمندان و با استقبال فراوان و پرشور مردم برگزار شد.

این مراسم با اجرای نمایش توسط کودکان و اجرای موسیقی آغاز شد و هوشنگ مرادی کرمانی در میان تشویق فراوان حاضران در سالن که تعداد زیادی از آنان که ایستاده مراسم را می‌دیدند وارد سالن شد.

هوشو همیشه بزرگ است

کیومرث پوراحمد از جمله سخنرانان این مراسم بود که با اشاره به برخی بزرگداشت‌ها گفت: در بعضی از این جشنواره‌ها بزرگداشت‌هایی وجود دارد برای آدم‌های کوتوله، ابله و عقب‌افتاده‌ای که با گرفتن بزرگداشت برای آنها، در واقع بزرگداشت‌ را حقیر می‌کنند.

او افزود: اما بعضی‌ها واقعا بزرگ‌اند و اگر روزنامه‌نگار، فیلم‌ساز یا موسیقی‌دان و یا نویسنده‌اند، ردپایی دارند. هوشنگ مرادی کرمانی ردپایی در ادبیات معاصر ما دارد و باید برایش بزرگداشت و خیلی فراتر از بزرگداشت گرفت.

این کارگردان با اشاره به ساخت سریال قصه‌های مجید گفت: از اوایل بعد از انقلاب در دستور گروه کودک تلویزیون بود که سریال بسازند و برای ساخت قصه‌های مجید ابتدا این فکر ابلهانه وجود داشت که کارگردان حتما باید اهل کرمان باشد. اما بعدا قرعه به نام من افتاد. من هم قصه‌های مجید را تک و توک خوانده بودم و بعد بقیه داستان‌ها را هم خواندم و بسیار لذت بردم. چون دیدم چه قصه‌های خوب، درخشان و زیبایی است و بعد به هوشنگ مرادی کرمانی گفتم این قصه‌های همه ما است.

پوراحمد با اشاره به نقش مادر خود در ساخت قصه‌های مجید، گفت:‌ اگر مادر من نبود، هرگز این سریال ساخته نمی‌شد. در اصل مدیرتولید واقعی در این سریال مادرم بود. چون او بود که خانه‌های قدیمی را برای ما فراهم می‌کرد که برای ما مجانی تمام می‌شد.

او همچنین با اشاره به اینکه قصه‌های مجید نقطه عطفی در زندگی او بوده است،‌ اظهار کرد: من بعد از قصه‌های مجید این همه فیلم ساختم، اما همچنان مُهر قصه‌های مجید بر من است. قصه‌های مجید نقطه عطفی در زندگی من بود و من این را مدیون هوشنگ مرادی کرمانی هستم.

این کارگردان افزود: او تنها نویسنده‌ای است که هیچوقت اعتراض ندارد که قصه‌اش چگونه فیلم شده است، کم شده یا زیاد شده. چراکه معتقد است که قصه‌هایش همیشه سرجایش است. چون هوشو همیشه بزرگ است.

پوراحمد ادامه داد: بعد از قصه‌های مجید، کتاب «شما که غریبه نیستید» روی من بسیار تاثیر گذاشت و امیدوارم روزی موقعیتی پیش بیاید که آن را تبدیل به فیلم کنم. به هر حال من به هوشنگ مرادی کرمانی تعظیم می‌کنم.

 more  یادداشتی برای سالروز تولد هوشنگ مرادی کرمانی

 

پیش از کیومرث پوراحمد ،مجید راستی، رییس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان سخن گفت: او در ابتدای صحبت‌هایش اظهار کرد:‌ امیدوارم همه‌ی ما در راه «یکی بود، یکی نبود» قدم برداریم و تا آخر راه پیش برویم. من خدمت همه دوستان و پیشکسوتانی که دعوت خودشان را پذیرفتند و به این جمع دوستانه آمدند خیرمقدم می‌گویم.

وی در ادامه گفت: ما وقتی به هم می‌رسیم و به هم می‌گوییم چطوری؟ این چطوری برای ما حرف‌های زیادی دارد. یعنی وضعیت کارت چطوره؟ کار جدیدی داری؟ چرا کاغذ گران شد؟ چرا وضعیت ادبیات کودک به هم خورد؟ و ... اما امید و امیدواری را در نگاه‌مان دنبال می‌کنیم و امید را پایگاه اصلی خود می‌دانیم و می‌خواهیم هم خود را به سمت امید ببریم و هم بچه‌های سرزمین‌مان را.

مرادی کرمانی؛ مردی که نگران همه‌ی ماست

همچنین حمیدرضا شاه‌آبادی، نویسنده‌ی کودک و نوجوان اظهار کرد:‌ برای من باعث خوشحالی است که در این جمع حضور دارم. وقتی صحبت از بزرگداشت انجمن و سال‌هایی که بر این خانه رفته می‌شود، همه‌ی ما احساس هویت می‌کنیم و سقفی که زیر آن می‌توانیم بگوییم نویسنده‌ایم و برای بچه‌ها قلم می‌زنیم.

او افزود: برگزاری بزرگداشت برای نویسنده‌ای مثل هوشنگ مرادی کرمانی به این معنی است که ما تکیه بر یک سابقه بزرگ داریم. یعنی مردان و زنانی هستند که آثار ارزشمندی خلق کردند.

این نویسنده کودک و نوجوان با بیان اینکه در این فرصت اندک برای صحبت کردن، نمی‌دانسته چه بگوید که در شان این مراسم باشد، عنوان کرد:‌ من تصمیم گرفتم که در این فرصت کم بخش‌هایی از کتاب «شما که غریبه نیستید»‌ را بخوانم. من وقتی دو صفحه‌ی آخر این کتاب را خواندم، بسیار به سر شوق آمدم و به آقای مرادی گفتم، من بسیار خوشحالم که می‌توانم شما را ببینم، با شما دست بدهم و اگر فرصت شود با شما هم‌کلام شوم.او در ادامه بخش‌هایی از این کتاب را برای حاضران خواند.

شاه‌آبادی با اشاره به تعریفی از نویسنده گفت:‌ نویسنده کسی است که نسبت به گذشته‌ی خود احساس دین و گناه می‌کند، نویسنده کسی است که نسبت به آینده و آدم‌های اطراف خود احساس نگرانی می‌کند. من وقتی این دو صفحه را خواندم، فهمیدم با یک نویسنده‌ی واقعی طرف هستم. من واقعا افتخار می‌کنم که ایشان را می‌شناسم. مردی که نسبت به گذشته خود احساس دین می‌کند و به فکر بچه‌های فقیر روستا و بچه‌های قالیباف‌خانه است. مردی که نگران همه‌ی ماست. در ادامه‌ی این مراسم، بخش‌هایی از فیلم‌های اقتباس شده از آثار هوشنگ مرادی کرمانی به نمایش درآمد.

مادری که نیم قرن از پسرش کوچک‌تر است

در ادامه، افسانه شعبان‌نژاد نویسنده‌ی کودک و نوجوان با یادی از پوران‌دخت یزدانیان گفت: من به همشهری عزیزم، آقای مرادی کرمانی سلام می‌گویم. ایشان همیشه به من می‌گوید هروقت تو را می‌بینیم، یاد مادرم می‌افتم و من خوشحالم که می‌توانم اسمم را در گینس ثبت کنم، چون تنها مادری هستم که از پسرش حدود نیم‌قرن کوچکتر است.

این نویسنده در ادامه گفت: آقای مرادی من خوشحالم که در شهری به دنیا آمدم که مادر خوب شما در آنجا زندگی کرده و به آسمانی نگاه می‌کنم که مادر شما به آن آسمان نگاه کرده است و خوشحالم به جای مادری هستم که کنار شما نبوده تا قصه‌های شما را بشنود و به مادر شما درود می‌فرستم که امروز باعث شده است تا ما دور هم جمع شویم.

شعبان‌نژاد بعد از پایان صحبت‌های خود در میان تشویق حاضران، سبد گلی را تقدیم هوشنگ مرادی کرمانی کرد و همچنین ناصر کشاورز، نویسنده‌ی کودک و نوجوان گفت:‌ خوشحالم در جمعی هستم که آقای کرمانی است. 25 سال پیش وقتی در کیهان بچه‌ها بودم، ایشان سمت استادی را برای من بازی کردند. ایشان وقتی کارهای من را خواندند، گفتند کارهای بدی نیست و در آن زمان تنها مشوق من بودند.او در پایان شعری با تقدیم به مرادی کرمانی خواند.

در ادامه‌ی این مراسم، نمایشی با بازی کودکان کار و در معرض خطر اجرا شد که با حضور خشایار دیهیمی همراه بود. همچنین بعد از این نمایش، تمامی بچه‌های حاضر در سالن به روی صحنه آمدند و هوشنگ مرادی کرمانی هم در میان آنها حاضر شد و عکس‌هایی با حضور او در کنار بچه‌ها گرفته شد.

 مرادی کرمانی درباره‌ی برگزاری این بزرگداشت اظهار کرد: واقعا نمی‌دانم چگونه می‌توان این همه محبت و مهربانی را با واژه‌ها تعریف کرد. من که سال‌هاست با واژه‌ها دست و پنجه نرم می‌کنم، چیزی نمی‌توانم بگویم که احساسم را بیان کند؛ غیر از اینکه بگویم سپاسگزارم.

او افزود: ما نویسندگان کودک و نوجوان بازوان رسمی و غیررسمی احساسات و تربیت و آنچه انسان را انسان می‌کند، هستیم. من امشب به یاد همه‌ی دوستان، شاعران و نویسندگانی که نه چندان دور در میان ما بوده‌اند، سرم را بالا می‌گیرم و می‌گویم که در این کشور برای بچه‌ها نوشتم.

کتاب‌های مرادی کرمانی

در این مراسم یک لوح و یک جام عسل از طرف انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به هوشنگ مرادی کرمانی و همسرش اهدا شد.

در بخش دیگری از مراسم، بیانیه‌ای از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به مناسبت آغاز پانزدهمین سال فعالیت آن خوانده شده که بخشی از آن به شرح زیر است:

«ما در آستانه‌ی تاسیس انجمن، امیدوار به برداشتن گام‌های بعدی هستیم و این خواسته‌ی ما است که در شرایط متعادل به نیاز‌های متنوع مخاطبان پاسخ دهیم. دوست داریم بی‌آنکه نگران چیزی باشیم، برای کودکان این مرز و بوم از بازی و شادی بگوییم. دوست داریم اکنون هیچ دغدغه‌ای به جز گفتن قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب نداشته باشیم. دوست داریم خیلی از آرزوهای دیگر ما در سرزمین پهناورمان رنگ حقیقت به خود بگیرد، اما نمی‌توانیم نگرانی خود را برای شرایط پیش آمده برای صنعت نشر پنهان کنیم. نبود کاغذ تحریر، هزینه‌های چاپ و انتشار کتاب را بالا برده است و باعث شده کتاب از سبد خانواده خارج شود.»

همچنین برگزیدگان جلسات داستان‌خوانی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان معرفی شدند که اسامی آنها عبارتند از: فریناز قاسمی، اعظم مهدوی و مهدی رجوی.

در این مراسم تعدادی از اعضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان حضور داشتند. همچنین هوشنگ گلمکانی و جعفر پناهی در این مراسم حضور داشتند و در کنار آن نمایشگاهی از تمامی آثار مرادی کرمانی که از سوی ناشر آثارش(انتشارات معین) منتشر شده است، در جنب سالن به تماشا و فروش گذاشته شده بود.

کد خبر 199453
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز