همشهری آنلاین: نام هوشنگ مرادی کرمانی - نویسنده‌ سرشناس ادبیات کودک - به‌عنوان تنها ایرانی نامزد جایزه‌ «آسترید لیندگرن» سوئد در سال 2009 اعلام شد.

به گزارش ایسنا، برگزارکنندگان جایزه‌ یادبود «آسترید لیندگرن» که بزرگ‌ترین جایزه‌ی ادبی جهان برای نویسندگان و تصویرگران کتاب کودک است، فهرست 153 نامزد از 60 کشور جهان را در زمینه‌ نویسندگی، تصویرگری و مروجان کتاب‌خوانی برای جایزه‌ سال 2009 اعلام کرد، که هوشنگ مرادی کرمانی تنها ایرانی این فهرست است.

بر اساس فهرست منتشرشده از سوی خبرگزاری آلمان، در بخش نویسندگی و تصویرگری، ژاپن با دو نماینده، فیلیپین، تایلند، هند و چین، دیگر کشورهای آسیایی حاضر در این فهرست‌اند. دو نماینده هم از رژیم صهیونیستی معرفی شده‌اند.

جایزه‌ ادبی «آسترید لیندگرن» در سال 2002 و به یاد لیندگرن - نویسنده‌ کتاب‌های کودک - راه‌اندازی شد، که خالق آثار معروفی چون «پی‌پی جوراب‌بلند» است.

برنده‌ نهایی این جایزه‌ی 830هزار دلاری ماه مارس 2009 معرفی خواهد شد.

امسال همچنین حدود 30 مؤسسه‌ ترویج کتاب‌خوانی در جهان نامزد این جایزه هستند.

از برندگان سال‌های گذشته‌ جایزه به فیلیپ پولمن - نویسنده‌ معروف انگلیسی - در سال 2005 و سونیا هارتنت استرالیایی در سال 2008 می‌توان اشاره کرد.

سال گذشته، ایران هوشنگ مرادی کرمانی، محمدرضا بایرامی و توران میرهادی را به عنوان نامزدهای خود برای این جایزه معرفی کرده بود. 

کد خبر 62909

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز