چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۰:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به مطالبی که به تازگی در رسانه‌ها درباره نرخ تورم و نحوه محاسبه آن منتشر شده، طی اطلاعیه ای توضیحاتی ارائه کرد.

در این اطلاعیه آمده است: همانگونه که قبلا بارها تاکید شده، نرخ تورم متوسط موزون تغییر قیمت سبدی از اقلام کالا و خدمت است که در سال پایه، بیشترین میزان متوسط هزینه مصرفی را برای خانوارها داشته است.

بنابراین چنانچه بعضی از اقلام در سال مورد بررسی دارای رشد قیمت بالایی بوده، افزایش قیمت این اقلام با توجه به اهمیت آنها در سبد مصرفی خانوار و طبق روش استاندارد و علمی محاسبه نرخ تورم فقط در مقطع افزایش قیمت، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی را متاثر می‌سازد.

در این اطلاعیه تاکید شده است: از آنجا که نرخ تورم، متوسط تغییر قیمت ها در 12 ماه سال است، افزایش قیمت هایی که در طول یک ماه صورت گرفته، چنانچه در ماه بعد تغییر قیمت مجددی صورت نگرفته باشد، در متوسط گیری ماه های بعد، تعدیل می‌شود.

بانک مرکزی همچنین در این اطلاعیه یادآور شده است: اعداد شاخص اعلام شده از سوی بانک مرکزی در سال 85، در هر ماه روند افزایشی داشته و تغییرات آن نسبت به دوره های مشابه سال 84 همگی از رشد شاخص تورم حکایت میکرده و این نشان دهنده رعایت موازین محاسباتی و اعمال افزایش قیمت های صورت گرفته در شاخص مذکور بوده است.

بانک مرکزی به نرخ تورم 23 درصدی که توسط مرکز پژوهش های مجلس محاسبه و اعلام شده اشاره کرده و در اطلاعیه خود توضیح داده است: اعدادی که توسط سازمان های پژوهشی کشور از جمله مرکز پژوهش های مجلس به عنوان نرخ تورم محاسبه و اعلام شده بر پایه مدل های اقتصادی خاص و مورد نظر آن مراکز تهیه شده و از نظر مفهومی با روش محاسبه شاخص تورم بانک مرکزی تفاوت ماهوی دارد.

همچنین در ادامه این اطلاعیه بانک مرکزی درباره محاسبه اقلام موثر از جمله اجاره واحدهای مسکونی در هزینه خانوار توضیح داده است: تغییرات اجاره واحدهای مسکونی همواره در شاخص تورم منظور میشود و در سال 85 رشد اجاره بهای واحدهای مسکونی 14.4 درصد بوده است.

در این اطلاعیه آمده است: برای محاسبه شاخص تورم، هر ماه قیمت 310 کالا و خدمت از 72 شهر کشور جمع آوری می‌شود و بر مبنای تغییرات قیمت و با احتساب وزن آنها این شاخص محاسبه می‌‌شود و در هیچ زمان چه افزایش  قیمت و چه کاهش قیمت در مورد اقلام از محاسبه شاخص تورم خارج نمی‌شود.

بانک مرکزی همچنین در این اطلاعی درباره تغییر شیوه آمارگیری از قیمت ها توضیح داده و آورده است:در سال پایه 76 که آمارهای نرخ تورم در حال حاضر بر اساس آن اعلام می‌شود، هیچ گونه تغییری در شیوه آمارگیری برای محاسبه نرخ تورم در بانک مرکزی صورت نگرفته که البته هر 5 سال یکبار برای بالا بردن سطح دقت شاخص های اقتصادی از جمله تورم، تجدید نظری در طرح های آماری صورت می‌گیرد و سال پایه شاخص های قیمت تغییر میکند.

بانک مرکزی در پایان یادآور شده است: تورم، تغییرات نسبی متوسط قیمت مجموعه ای از اقلام مورد استفاده خانوارها را در دو دوره زمانی نشان می‌دهد و این روش محاسبه و اعلام تغییرات قیمت در تمام دنیا یکسان است و به صورت افزایش یا کاهش نسبی اقلام و با مجموعه ای از اقلام اعلام میشود، و در پایان موضوعاتی مثل "قیمت تورم" و "افزایش مطلق قیمت ها" برای نشان دادن نرخ تورم مطالب شناخته شده ای در ادبیات موضوع نیست.

کد خبر 19906

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز