شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۰
۰ نفر

روز، داخلی، ساعتی قبل از آغاز نشست سران گروه20، شهر ساحلی کن، نوامبر 2011- سارکوزی و اوباما بی‌خبر از اینکه میکروفون نصب شده روی کتشان روشن است و مکالمه آرام و خصوصی‌‌شان را برای خبرنگاران حاضر در سالن انتظار پخش می‌کند در حال صحبت درباره بنیامین نتانیاهو هستند.

نتانیاهو

 سارکوزی او را دروغگو خطاب می‌کند و می‌گوید که تحملش را ندارد. اوباما پوزخندی می‌زند و می‌گوید: تو خسته شدی؟ پس من چی که باید هر روز با او سر و کله بزنم. شب، خارجی، یک هفته قبل از انتخابات پارلمانی اسرائیل- دکه‌های روزنامه‌فروشی پر از روزنامه‌هایی است با این تیتر: نتانیاهو با توهم جنگ با ایران، میلیون‌ها شکل پول هدر داده، نتانیاهو حرفی جز جنگ و صحبت درباره خطر ایران ندارد.

روز، داخلی، آخرین مصاحبه تلویزیونی نتانیاهو قبل از انتخابات برای جلب آرای مردم - هیچ شهرک یهودی‌نشین را برنمی‌چینیم و به شهرک‌سازی ادامه می‌دهیم. دوران مماشات با فلسطینیان تمام شد. ما یک قدم هم کوتاه نمی‌آییم. روز، خارجی، صبح انتخابات پارلمانی اسرائیل، تل‌آویو. شهروندانی که در خانه مانده‌اند و رأی نمی‌دهند چون می‌گویند چیزی عوض نمی‌شود.

رژیمی که سال‌هاست با اشغال و قلدری و حمایت آمریکا فعلا سرپاست، این روزها با بزرگ‌ترین چالش‌های دوران حیات خود روبه‌روست. محیط پیرامونش زیرورو شده و اکثر حکومت‌ها یا تغییر کرده‌اند یا در مسیر تغییرات بزرگ هستند. دیوار به دیوارش دیگ‌جوشان سوریه است که در خوش‌بینانه‌ترین حالت به کانون تجمع شبه‌نظامیان سلفی تبدیل شده که به چیزی کمتر از مرگ همه یهودیان راضی نیستند. توازن جمعیتی‌اش به نفع مهاجران فقیر آفریقایی درحال بر هم خوردن است.

اروپا و آمریکا هم دیگر اسرائیل را باری به دوش خود می‌دانند نه امتیازی استراتژیک. اکنون تل‌آویو در غرب و شرق دوست مطمئنی ندارد که به حمایت بی‌چون‌وچرایش در این مهلکه دشوار امید داشته‌باشد. دولت باراک اوباما به‌صورت غیرمستقیم به تل‌آویو پیام داده که دیگر از نتانیاهو خسته شده و خودش باید فکر خودش و مشکلاتش باشد. سناتورهای آمریکایی هفته گذشته بعد از سفر به تل‌آویو گفتند، دیگر درست نیست که آمریکا سالانه میلیون‌ها دلار به تل‌آویو کمک بکند درحالی‌که این پول مال خودش(یعنی آمریکا) نیست و خود آمریکا هم این پول را از چین قرض می‌گیرد. اکنون نه دریا برای اسرائیلی‌ها مانند گذشته امن است، نه بیابانی چون سینا در مرز مصر. در این میان تندترین جناح سیاسی چند سالی است که در قدرت است و با این انتخابات فعلا در قدرت می‌ماند؛جناحی که یکی از رهبران ائتلافش، آویگدور لیبرمن مهاجر روس‌تبار، از تریبون وزارت خارجه خواستار ترور رهبران فلسطین می‌شود و شریک ائتلافی دیگرش، لغو خدمت سربازی خاخام‌ها را شرط حمایت از دولت قرار داده ‌است.

نبود رقیب قدرتمند، بی‌تفاوتی رای‌دهندگان اسرائیلی و ناامیدی‌‌شان از بهبود اوضاع و ضعف بی‌سابقه جناح چپ، باعث شده که نتانیاهو و جناح تندروی او فعلا در قدرت بمانند. به قول تحلیلگر سی‌ان‌ان، این انتخابات رأی به هیچ بود. قرار نیست تغییری ایجاد شود. همه از نتانیاهو خسته شده‌اند و کسی امیدی به تغییر ندارد.

کد خبر 199007

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز