شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۸
۰ نفر

درحالی‌که هنوز همه نگاه‌ها با نگرانی به سمت غزه دوخته شده تا ببینند آتش بس توافق شده میان حماس و اسرائیل دوام می‌یابد یا نه، گروه‌های محلی و بین‌المللی حقوق بشری خواستار تحقیق درباره موارد نقض حقوق بشر در جریان حمله هشت روزه اسرائیل به غزه هستند.

israel

ازجمله این موارد حمله عمدی به سمت خبرنگاران توسط اسرائیل است.عبدالناصر نجار رئیس سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطین در این‌باره می‌گوید: ما خواستار تحقیق بین‌المللی درباره آنچه در غزه روی داد هستیم. می‌خواهیم به این سیاست کشتار و حمله‌ای که اسرائیل در قبال رسانه‌ها و خبرنگاران در پیش گرفته پایان دهیم. میان خبرنگاران ملیت‌های مختلف فرقی وجود ندارد. چه فلسطینی باشند چه اسرائیلی و چه متعلق به ملیتی دیگر. همه وظیفه‌شان را به‌عنوان یک خبرنگار انجام می‌دهند و نباید هدف حمله قرار گیرند.

در حمله اخیر اسرائیل به غزه، 162فلسطینی کشته و بیش از 1100نفر مجروح شدند. سه خبرنگار فلسطینی در میان کشته‌شدگان و بیش از 20خبرنگار دیگر در میان مجروحان این حمله هستند. به گفته سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطین و مرکز توسعه و آزادی رسانه‌ها، ارتش اسرائیل در یک دهه گذشته 18خبرنگار ازجمله دو خبرنگار خارجی را کشته‌است.

سردبیر روزنامه الایام فلسطین در این‌باره می‌گوید: ارتش اسرائیل خبرنگاران را در دسته دشمن طبقه‌بندی کرده‌است. آنها نمی‌خواهند که جهان بداند در غزه چه روی می‌دهد و سربازان اسرائیلی چه جنایاتی می‌کنند. اسرائیلی‌ها نمی‌خواهند که رسانه‌ها و خبرنگاران اطلاعات غزه را به بیرون برسانند.

در 20نوامبر و در جریان حملات هشت روزه به غزه، دو فیلمبردار فلسطینی از تلویزیون الاقصی در اثر اصابت موشک اسرائیل به‌خودرویشان کشته شدند. روی این خودرو کلمه TV با حروف درشت و شبرنگ درج شده‌بود. این دو‌خبرنگار یعنی حسام محمد سلامه 30ساله و محمود علی الخومی 29ساله، در حال رفتن به بیمارستان شفا در غزه بودند تا با دوربین‌هایشان از مجروحان فلسطینی فیلم بگیرند و آن را در رسانه‌شان منعکس کنند. در همان روز، یک‌روزنامه‌نگار دیگر به نام محمد ابوعیش مدیر رادیو آموزشی قدس بر اثر اصابت موشک به ماشینش کشته شد.

سازمان گزارشگران بدون مرز حملات اخیر اسرائیل به خبرنگاران را عمدی خوانده و در بیانیه‌ای که اخیرا منتشر شده گفته‌است که خبرنگاران مستحق همان درجه حفاظتی هستند که غیرنظامیان هستند و نباید هدف حملات نظامی قرار گیرند. در چندین حمله مختلف در جریان همان هشت‌روز، چندین خبرنگار دیگر در حملات هوایی اسرائیل به ساختمان‌هایی که محل اسکان خبرنگاران محلی و خارجی در غزه بودند، مجروح شدند. این ساختمان‌ها محل استقرار دفاتر العربیه، فرانس‌پرس، خبرگزاری معان فلسطین و تلویزیون روسیه بودند. رئیس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران موسوم به آی‌اف‌جی در بیانیه‌ای گفته‌است: ما از سازمان ملل تقاضا داریم کمیته‌ای برای انجام تحقیقات کامل درباره این حملات تشکیل و اقدام لازم را علیه این جنایت اسرائیل علیه رسانه‌ها انجام دهد. جامعه جهانی باید فورا به این موضوع واکنش نشان دهد.

در 21نوامبر، دفتر سخنگوی ارتش اسرائیل در توییتر نوشت: هشدار به خبرنگاران در غزه؛ از ساختمان‌ها و تاسیسات متعلق به حماس دور بمانید. حماس که یک گروه تروریستی است، از شما به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.دولت اسرائیل همچنین ادعا کرده، چون تلویزیون الاقصی که هدف یکی از حملات هوایی اسرائیل قرار گرفت، مرتبط با حماس است، کسانی که در آن کار می‌کنند خبرنگار واقعی نیستند. مارک رجو سخنگوی دولت اسرائیل در یک مصاحبه جنجالی با تلویزیون الجزیره گفت: شبکه تلویزیونی الاقصی تحت کنترل و فرماندهی حماس است و از این شبکه برای اهداف امنیتی استفاده می‌شود. از نظر ما کسانی که در این تلویزیون کار می‌کنند مشروعیت خبرنگار را ندارند. ما خبرنگاران را هدف نمی‌گیریم بلکه حماس را هدف می‌گیریم.

به گفته عصام یونس، مدیر مرکز حقوق بشر مستقر در غزه موسوم به المیزان، پرسش اسرائیل درباره استانداردهای روزنامه‌نگاری فلسطینیان تنها بهانه‌ای است برای توجیه حملاتش به غزه. فرض کنید که حماس هم بگوید همه روزنامه‌نگاران و خبرنگارانی که برای شبکه‌های اسرائیلی کار می‌کنند، جاسوس و عامل شاباک هستند. آن وقت باید به این خبرنگاران حمله کند؟

همه آمد و شدها به غزه تماما تحت کنترل اسرائیل است. مصر گذرگاه جنوبی رفح را تحت کنترل دارد. در آغاز حملات اخیر به غزه، اسرائیل به چندین خبرنگار بین‌المللی اجازه ورود به غزه را داد. این تغییری عمده بود نسبت به سیاست‌های قبلی اسرائیل. در جریان عملیات نظامی 2008اسرائیل علیه غزه، اسرائیلی‌ها جلوی ورود همه خبرنگاران را به غزه می‌گرفتند و مرز غزه را منطقه بسته نظامی اعلام کرده‌بودند، همچنین علیه خبرنگاران محلی که به ثبت جنایات سه هفته حمله مرگبار به غزه مشغول بودند، از خشونت شدید استفاده می‌کردند. در آن حمله، دفتر تلویزیون الاقصی در غزه کاملا تخریب و ویران شد و خسارت مالی‌ای معادل شش میلیون دلار به جا گذاشت، همچنین دفاتر چند روزنامه و هفته‌نامه ویران شد.

برای اسرائیل اکنون دیگر خط قرمزی در حملاتش وجود ندارد. هر کسی و هرجایی ممکن است هدف حمله قرار گیرد. اسرائیلی‌ها خود را مصون می‌دانند و با استفاده از این مصونیت آهنین هر کاری که بخواهند انجام می‌دهند.

آی‌پی‌اس

کد خبر 194449
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز