همشهری آنلاین: رژیم صهیونیستی درخواست سازمان ملل برای پیوستن به معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان.پی.تی) و انجام اقدامات برای بازرسی تاسیسات اتمی این رژیم را رد کرد.

به گزارش ایسنا، به گزارش شبکه خبری راشاتودی، ‌مجمع عمومی سازمان ملل متحد با 174 رای موافق در مقابل شش رای مخالف از تل آویو خواست تا به معاهده منع گسترش سلا‌ح‌های اتمی بدون هیچ درنگی بپیوندد تا براساس این معاهده یک منطقه عاری از سلاح اتمی در خاورمیانه ایجاد شود. این اقدامی غیر الزام آور از سوی مجمع عمومی سازمان ملل محسوب می‌شود.

رای منفی واشنگتن به این قطعنامه برای کسی تعجب‌آور نبود، آمریکا تنها دو پاراگراف این قطعنامه را که طی آن پیوستن تمامی کشورها، حتی کشورهایی که ان.پی.تی را امضا نکرده‌اند،‌ درخواست شده بود، تایید کرد.

ایگال پالمور، سخنگوی وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای با روزنامه اورشلیم پست گفت: مجمع عمومی سازمان ملل اعتبار و وجهه خود را در مقابل اسرائیل از دست داده است. این نوع رای‌گیری‌ها یک رای گیری عادی و اتوماتیک در مجمع عمومی است که براساس آن اسرائیل انتخاب می‌شود.

مجمع عمومی سازمان ملل تنها چند روز پس از اعطای وضعیت "کشور ناظر غیر عضو" به فلسطین این درخواست را مطرح کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی بر این موضوع تاکید کرد از آنجا که رای گیری برای پیوستن به ان‌.پی‌.تی به صورت سالانه برگزار می‌شود، رای گیری این بار ربطی به پیروزی فلسطینی‌ها در سازمان ملل ندارد.

رژیم صهیونیستی تاکنون حاضر به امضای معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی نشده است. این رژیم دارای 400 کلاهک اتمی است. علاوه بر این هند، کره شمالی و پاکستان نیز معاهده ان. پی‌. تی را امضا نکرده‌اند. رژیم صهیونیستی از سیاستی با عنوان "ابهام اتمی" برای بازدارندگی در مقابل همسایگانش استفاده می‌کند.

همچنین رد درخواست سازمان ملل از سوی رژیم صهیونیستی برای پیوستن به معاهده ان. پی‌.تی و اقدامات برای بازرسی تاسیسات اتمی این رژیم زمانی صورت گرفت که دولت آمریکا از کنفرانس ماه دسامبر سال جاری در خصوص منطقه خاورمیانه عاری از سلاح اتمی خود را عقب کشید. این کنفرانس قرار بود در فنلاند و با حمایت مالی روسیه، آمریکا و انگلیس برگزار شود.

البته مقام‌های وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کردند که این کنفرانس به حالت تعلیق درآمده و پس از رفع شکاف‌ها میان کشورهای شرکت کننده برگزار می‌شود.

کد خبر 193434
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز