همشهری آنلاین: بیش از پنج میلیون و 500 هزار اسرائیلی که واجد شرایط شرکت در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی (کنست) هستند، روز سه‌شنبه برای انتخاب 120 عضو پارلمان این رژیم به پای صندوق‌های رای می‌روند.

انتخابات نوزدهمین دوره کنست رژیم صهیونیستی 3 بهمن برگزار می‌شود

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی برای انتخاب نمایندگان نوزدهمین دوره پارلمان از ساعت هفت صبح در بیش از 10 هزار حوزه رای‌گیری در سرزمین‌های اشغالی آغاز می‌شود.

در این دوره انتخابات کنست همانند دیگر دوره‌ها انتخابات به شکل زودهنگام برگزار می‌شود و رای‌دهندگان به طور مستقیم به افراد رای نمی‌دهند بلکه این فهرست‌های حزبی هستند که برای رای‌گیری به شهروندان رژیم صهیونیستی معرفی می‌شوند.

بنا بر قوانین موجود پس از پایان رای‌گیری هر حزبی با توجه به میزان رایی که به دست آورده نامزدهای خود را روانه پارلمان می‌کند و حزبی که بیشترین رای را به دست آورد از سوی رئیس رژیم صهیونیستی برای آغاز مشورت با دیگر احزاب به منظور تشکیل دولت معرفی می‌شود.

در اسرائیل قانون خاصی برای زمان برگزاری انتخابات پارلمانی وجود ندارد و کنست بنا به صلاح دید خود پارلمان را منحل و زمان برگزاری انتخابات جدید را اعلام می‌کند.

در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی عرب‌های ساکن در سرزمین‌های اشغالی مشارکت دارند و در مجموع 790 هزار عرب فلسطینی برای این دوره از انتخابات کنست مجاز به رای دادن شناخته شده‌اند که این میزان 14 درصد از کل رای‌دهندگان در انتخابات را تشکیل می‌دهد.

با توجه به میزان 17 درصدی جمعیت عرب‌های فلسطینی ساکن در سرزمین‌های اشغالی اجازه دادن به 14 درصد برای شرکت در انتخابات از سوی عرب‌های ساکن در اسرائیل نوعی تبعیض محسوب می‌شود.

در نوزدهمین دوره کنست عرب‌های مسلمان 11 نماینده، عرب‌های یهودی‌تبار 18 نماینده و عرب‌های دروزی 6 نماینده خواهند داشت.

عرب‌ها در انتخابات پارلمانی در قالب دو فهرست عمده حزبی شرکت می‌کنند که یکی تجمع ملی دموکراتیک (عرب‌های مسلمان) و دیگری جبهه دموکراتیک برای صلح و برابری (عرب‌های یهودی) است.

نوزدهمین دوره انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی با دوره‌های پیشین تفاوت‌هایی دارد که مهمترین آنها تاثیرات جنگ غزه و به رسمیت شناخته شدن "کشور فلسطین" در سازمان ملل و نیز تحولات بهار عربی در کشورهای همجوار سرزمین‌های اشغالی است.

تاثیر این دو مساله در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی بسیار چشمگیر است به گونه‌ای که اشاره به این مسائل و بهره‌برداری‌های سیاسی از آن در تبلیغات انتخاباتی احزاب شرکت‌کننده در رقابت‌ها بسیار مشهود است.

بنا بر آمار و نظرسنجی‌های اولیه در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی ائتلاف "لیکود-بیت نو" که از دو حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و "اسرائیل بیت نو" به رهبری آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه سابق این رژیم تشکیل شده است، از بیشترین شانس برای پیروزی در انتخابات برخوردار است.

انتخابات از ساعت هفت صبح به وقت محلی آغاز می‌شود و یک روز به طول خواهد انجامید و بنا بر روال گذشته در انتخابات پیشین در سرزمین‌های اشغالی تا ساعت 22 به وقت محلی ادامه خواهد داشت که این ساعت برای حوزه‌هایی که نیاز باشد قابل تمدید است.

کد خبر 198595
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز