دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۶
۰ نفر

دکتر جواد شعرباف: انتخابات اسرائیل ویژگی‌های خاص خودش را دارد. خصوصا انتخابات اخیر که برای همه طرف‌های درگیر، پیروزی معنای بیش از معمول دارد و البته حیثیتی شده است.

گروه ها، احزاب و نهادهای مختلف برای جلب نظر و رای مخاطبان روش‌ها و ابزارهای گوناگونی را انتخاب کرده‌اند و فضای تبلیغاتی و تنور انتخابات به ویژه در این یکی دو روز اخیر به شدت داغ هم شده است.

گرمای این انتخابات عرق و البته صدای بسیاری از انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان را در آورده است. رسانه‌های اسرائیلی این روزها پر شده‌اند از دعاوی، شکایت‌ها، تهمت‌ها، اتهامات و افشاگری‌ها و نظایر آن.

البته نکته مهم آن است که با علم به همه نواقص و کاستی ها و مشکلات و افشاگری ها و هتاکی ها و مجادلات تند و حاد انتخاباتی، کسی اصل نظام و انتخابات و فرایند رای گیری را زیر سوال نمی‌برد. با علم به این که برگزار کننده انتخابات یکی از رقبای مهم و اصلی این بازی است. دولت یهودی فاقد قانون اساسی است، اما با این حال، نکته مهم آن است که همه خود را ملزم به رعایت قانون پایه (چیزی شبیه قانون اساسی) قوانین موضوعه دیگر و مقید به حفظ اصول و قواعد حاکم بر این بازی می‌دانند. هر دو طرف برنده و بازنده!

این که کدام یک از احزاب و فهرست‌های انتخاباتی متعدد برنده می شوند، موضوعی است که برای همه طرف‌های درگیر اعم از داخلی و خارجی اهمیت بسیاری دارد. تنوع قومیت‌ها و گرایش های حزبی و نژادی و زبانی و دینی در کوران انتخابات، بر آتش اختلافات می دمد و کوره آن را مشتعل تر می سازد. نگاهی به مدعیات و خواسته‌ها و آمال و آرزوها و وعده و وعیدهایی که در تبلیغات انتخاباتی ارائه می‌شود نشان می‌دهد که این خواسته‌ها سقفی ندارد.

از مواجهه اتمی با ایران که طیف راست افراطی بر سر آن گریبان چاک می‌دهد، تا معافیت کامل از خدمت سربازی طلاب مدارس یشیوا، لزوم تجدید نظر در روابط با تیم جدید اوباما، تحدید و تهدیدهای مندرج در این طرز تلقی تا اظهار نگرانی رئیس جمهور از روی کارآمدن مجدد نخست وزیر و ائتلاف به شدت نگران کننده او با راست افراطی و نظایر آن.

اما با این حال، نکته مهم آن است که همه خود را ملزم به رعایت مصالح ملی و مقید به حفظ امنیت و منافع ملی می‌دانند؛ هر دو طرف برنده و بازنده!

نتانیاهو بی تردید و به دلایل مختلف سیاسی، امنیتی و داخلی برنده این انتخابات خواهد بود. دقیقا بر همین اساس بود که موضوع انتخابات زودهنگام را پیش کشید و با علم به تمایل شدید نیروهای مذهبی نظیرحزب شاس و دیگر گروه های تندرو راست مانند یهدوت هتوراه و اسرائیل بیتنا کوشید بر موج مخالفت با جمهوری اسلامی که خود براه انداخته بود سوار شود و ماهی مقصود که همانا ایجاد جبهه‌ای متحد علیه ایران در سال سرنوشت ساز جاری است را از این آب گل آلود بگیرد.

او برای این کار جز لزوم تجدید ساختار در ارکان حکومت( کابینه) و حاکمیت(ارتش و نهادهای امنیتی) چاره ای دیگر نداشت و در همین راستا کوشید طیفی از گروه ها و احزاب همسو را با خود همراه سازد.

اگرچه اسرائیل با تمام توان می‌کوشد موضوع شهرک سازی اخلالی در روابطش با آمریکا و جهان ایجاد نکند اما نگاهی به برنامه نتانیاهو برای سال جاری نشان می‌دهد که نسبت به سال گذشته و علی رغم خواست واشنگتن به چهار برابر افزایش یافته است.

اینک به نظر می رسد که دولت یهودی با مدیریت نتانیاهو در شرایط سخت موجود و اوضاعی که در واشنگتن به وجود آمده با تجدید ساختار کابینه خود را در شرایط مناسب تری قرار می دهد و با نواختن بر طبل جنگ و کشاندن دیگران به این ورطه، همگان را در مقابل عمل انجام شده بگذارد. اما با لحاظ همه شرایط سختی که در پیش روی اسرائیل است نخست وزیر بارها اعلام کرده است که برای حل مشکلات و کاستن از نگرانی‌های امنیتی اسرائیل کابینه ائتلافی تشکیل می دهد و دست همکاری به سوی همه دراز می کند؛ هر دو طرف برنده و بازنده!

نظرسنجی‌ها عموما از پیروزی طیف راست حکایت می‌کنند. آخرین آنها که نوزدهم ژانویه منتشر شد بیان می‌کند که حزب کار حداکثر 17 کرسی و سایر گروه های غیر راست ( میانه، چپ و احزاب عربی) مجموعا حدود 51 تا 55 کرسی از 120 کرسی مجلس را نصیب خود کنند.

در حالی که طیف راست و مشخصا حزب لیکود بیتنا حدود 33 کرسی و سایر احزاب همسو نظیر خانه یهودی، شاس، یهدوت هتوراه) نیز حداکثر 33کرسی را از آن خود کنند.

گمان پیروزی در انتخابات توسط تیم ائتلافی نتانیاهو (لیکود بیتنا) چنان شکل واقعیت گرفته که از الان تقسیم غنایم شروع شده و حتی پیش از برگزاری انتخابات جابجایی های محتمل به شکل کاملا علنی مطرح می شود. موضوعی که تا پیش از این کمتر مسبوق بوده است. باراک قرار است به نماد دفاع از منافع اسرائیل در آمریکا تبدیل شده و نماینده این کشور در سازمان ملل بشود.

از الان زمزمه بروز تغییراتی در ستاد مشترک ارتش و وزارت دفاع منتشر شده و یعلون سهم خود را کمتر از وزارت امنیت نمی‌داند. لیبرمن منتظر رای نهایی دادگاه است تا به احتمال اندک برگردد بر سر پست قبلیش یا در میان کابینه جدید جایی برای خود باز کند و در بدترین شرایط پست خیلی قبل تر خودش را به عنوان مدیر دفتر نتانیاهو باز پس گیرد.

اما با این حال، نکته مهم آن است که نتانیاهو به عنوان پیروز انتخابات همگان را در برابر تهدید علیه ایران با خود یکسو کرده است. تفاوتی نمی‌کند کدام حزب بر سرکار باشد، جهت گیری همه آنها در راستای مقابله با ایران شده است؛ برنده و بازنده!

کد خبر 198627
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز