یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

نیلوفر قدیری: دیروز رسانه‌های اسرائیلی از اینکه با گذشت چهار روز از انتخابات پارلمانی این رژیم هنوز هیچ رهبر خارجی به بنیامین نتانیاهو تبریک نگفته‌است، ابراز تعجب کردند.

دلیل این تبریک نگفتن این است که همه می‌دانند نتانیاهو بازنده این انتخابات بود نه برنده آن.انتخاباتی که اخیرا در اسرائیل برگزار شد برخلاف معمول رای‌گیری‌ها، برنده روشنی نداشت اما تصویر بازنده روشن است. در نگاه اول، ائتلاف به رهبری بنیامین نتانیاهو بیشترین آرا را در این انتخابات به‌دست آورده اما همین برنده ظاهری، بازنده اصلی این انتخابات هم هست.

سه‌ماه پیش در میانه اعتراض‌های اسرائیلی‌ها به شرایط اقتصادی اجتماعی و اختلاف درون دولت ائتلافی که به مخالفت با تصویب بودجه سالانه کشیده شد، نتانیاهو انتخابات زودهنگام اعلام کرد. به این ترتیب انتخاباتی که طبق معمول باید آخر سال 2013برگزار می‌شد ابتدای این سال یعنی همین هفته گذشته برگزار شد. نتانیاهو با این فرض انتخابات را یک سال جلو انداخت که می‌تواند در انتخابات موقعیتش را تحکیم بخشد و از شر مخالفانی چون شائول موفاز و حزب کادیما خلاص شود.

آنچه فرض پیروزی را برای نتانیاهو تقویت می‌کرد جایگاه باثبات دولت ائتلافی‌اش بود که در رویدادی کم‌سابقه از سال2009 به خوبی دوام آورده‌بود. دولت‌ها در اسرائیل معمولا چنین دوام و ثبات طولانی ندارند اما تضعیف حزب کارگر در کنار تغییرات در رهبری حزب کادیما که رقیب اصلی حزب لیکود نتانیاهو در جناح راست است، باعث شد تا دولت ائتلافی نتانیاهو از سال 2009دوام آورد. نتانیاهو برای آنکه این دوام را طولانی و قدرتش را تحکیم بخشد انتخابات را یک سال زودتر برگزار کرد.

برای تضمین بیشتر، یک جنگ واقعی و چند مانور برای یک جنگ ساختگی هم به راه انداخت. از یک طرف به غزه حمله کرد و از طرف دیگر در مانور آمادگی برای جنگ احتمالی با ایران هسته‌ای، در خیابان‌های شهرهای تل‌آویو و بیت‌المقدس ماسک ضدگاز پخش کرد، آژیر خطر بلند کرد و در سازمان ملل با نشان دادن یک نقاشی به سران کشورها، ضرب‌الاجلی برای مهار ایران تعیین کرد.

نتانیاهو مطمئن بود با همه این‌کارها اسرائیلی‌ها راهی جز پناه بردن به ائتلاف او برای زندگی کردن در امان و امنیت در میانه چنین مهلکه‌ای که از دو سال پیش در خاورمیانه آغاز شده، نمی‌بینند. اما این محاسبات غلط از آب درآمد.در این انتخابات حزب لیکود به رهبری نتانیاهو بااز دست دادن هفت کرسی اکنون تنها 20کرسی در مجلس دارد.

ائتلاف او با حزب تندروی آویگدور لیبرمن 31کرسی از 120کرسی پارلمان را به‌دست آورده‌است و حالا برای تشکیل دولت به حمایت حزبی نیاز دارد که در این انتخابات با 20کرسی در جایگاه دوم قرار گرفته‌است. این حزب نوظهور که شگفتی انتخابات لقب گرفته، یاش آتید به‌معنای امید به آینده با گرایش راست میانه و به رهبری ییر لاپید است که به تقلید از باراک اوباما مانند او با شعار تغییر وارد انتخابات شد.

لاپید که به‌خاطر اجرای برنامه‌های تلویزیونی میان اسرائیلی‌ها شهرت دارد، در جریان تبلیغات انتخاباتی، نقشه‌ای که نتانیاهو در سخنرانی‌ماه گذشته‌اش در سازمان ملل از توانایی هسته‌ای ایران به سران کشورها نشان داد را به باد تمسخر گرفت و با نشان دادن نقشه‌ای مشابه، گفت که بمب واقعی که اسرائیل را تهدید می‌کند بمب هسته‌ای احتمالی ایران نیست بلکه بحران اقتصادی داخل اسرائیل است. این حزب به همراه کادیما و هاتنوا به رهبری شائول موفاز و زیپی لیونی، احزاب میانه راست اسرائیل را تشکیل می‌دهند و همگی در مجموع یک چهارم کرسی‌های پارلمان را به‌دست آورده‌اند.

شعار این احزاب میانه‌رو، مقابله با افراط‌گرایی و جنگ‌طلبی‌ نتانیاهوست. آنها با همین شعار و تأکید بر اینکه باید بودجه اسرائیل به جای جنگ صرف نوسازی و پیشرفت شود، آرای زیادی به‌دست آوردند. این یعنی شکست نتانیاهو.اسرائیلی‌ها شعارهای نتانیاهو را دیگر جدی نمی‌گیرند. دولت بعدی اسرائیل چه با حضور نتانیاهو تشکیل شود چه بدون حضور او، دولتی میانه‌رو‌تر خواهد بود. قدرت نتانیاهو و افراط‌گرایانی چون لیبرمن که آشکارا از ترور فلسطینیان و حمله نظامی به کشورهای دیگر حمایت می‌کند، در دولت جدید تضعیف خواهد شد.

کد خبر 199272
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز