همشهری آنلاین: بازداشت 7 نفر در ارتباط با طرح ترور نخست وزیر، برکناری 4 وزیر کابینه اردوغان و دادن اجازه به اقلیت‌های کرد برای صحبت به زبان کردی در دادگاه‌ها از جمله تحولات اخیر ترکیه به شمار می‌رود.

به گزارش مهر به نقل از میدل ایست مانیتور، «ادریس نعیم شاهین» وزیر کشور ترکیه در پاسخ به سوال «محرم انش» نایب رئیس حزب خلق جمهوری مخالف در پارلمان اعلام کرد: هفت نفر که در ترور رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور در چند سال گذشته نقش داشتند، بازداشت شدند.

وی همچنین از طرح ترور عبدالله گل رئیس جمهوری ترکیه خبر داد و گفت: توانستیم چنین طرح‌های شومی را که هدف از آن اختلال در نظم کشور بود، خنثی کنیم.

علاوه بر طرح ترور اردوغان، پیش از این برنامه کودتا در ترکیه توسط ارتشی‌های این کشور در سال 2003 میلادی به تیتر اول رسانه‌های ترک تبدیل شد و پس از آن تعداد زیادی از افسران عالی‌رتبه ترکیه به اتهام مشارکت در این پرونده بازداشت شدند.

بر همین اساس، شعبه ۱۰ دادگاه جرایم سنگین استانبول، ۳۳۰ نظامی ترکیه را به اتهام تلاش برای کودتا علیه دولت ترکیه به حبس مجکوم کرد.

نخست وزیر ترکیه همچنین پنج‌شنبه شب در تصمیمی وزیران کشور، گردشگری، بهداشت و آموزش و پرورش را برکنار و چهار وزیر جدید را به جای آنها معرفی کرد.

منابع ترکیه اعلام کردند که چهار وزیر جدید از نزدیکان و هم‌پیمانان رجب طیب اردوغان هستند.

اردوغان در تصمیمی دیگر اعلام کرد: دولت ترکیه از این به بعد اجازه می‌دهد اقلیت کرد در دادگاه‌ها، به زبان کردی صحبت کنند.

کد خبر 198925
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز