همشهری‌آنلاین: فعال سیاسی می‌گوید غرب در راه آزادی بیان، به واقع مسیر خود را گم کرده است؛ تا اندازه‌ای که آنها پخش برخی از شبکه‌های آلترناتیو را منع کرده‌اند اما در همین حال شبکه‌های فاسد و منحط پخش می‌شوند.

press hispan tv

گروهی از قانون گذاران اسپانیا از دولت این کشور به خاطر قطع پخش شبکه های ایرانی پرس تی وی و هیسپان تی وی تحت تاثیر لابی های صهیونیست در امریکا انتقاد کرده‌اند. نمایندگان حزب چپ متحد اسپانیا از دولت خواسته‌اند تا درباره این موضوع که آیا خوزه مانوئل گارسیا مارگالو وزیر امور خارجه این کشور در دیدار با لابی های صهیونیست در ماه اکتبر ۲۰۱۲ درباره قطع پخش شبکه های ایرانی گفتگو کرده است یا خیر، توضیح دهد.

همچنین بیش از ۷۲ درصد از پاسخ دهندگان به نظرسنجی اخیر شبکه پرس تی وی در سراسر جهان بر این باورند که رسانه‌های ایرانی به خاطر افشاگری و بیان حقایق درباره اسرائیل و غرب، مورد حمله قرار گرفته‌اند. ممنوعیت پخش شبکه‌های پرس تی وی و هیسپان تی وی به دنبال اقدام مشابه شرکت فرانسوزی یوتل‌ست صورت گرفت که پیش‌تر پخش شماری از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی ماهواره ای ایران را متوقف کرده بود و مدعی است که منع پخش شبکه‌های ایرانی به خاطر تفسیر گسترده از قوانین اتحادیه اروپا صورت گرفته است.

به منظور بررسی بیشتر این موضوع، شبکه پرس تی وی گفتگویی با ویلیام اسپرینگ فعال حقوق بشر در لندن ترتیب داده است. در این برنامه همچنین دو مهمان دیگر کالب مائوپین از مرکز اقدام بین‌المللی در نیویورک و الون بن میر از مرکز امور جهانی دانشگاه شهر نیویورک، ویلیام اسپرینگ را همراهی می‌کنند. آن چه در زیر می‌خوانید متن گفتگوی ویلیام اسپرینگ با شبکه پرس تی وی می‌باشد:

  • پرس تی وی: به نظر شما چرا رسانه‌های ایران به ویژه در یک سال اخیر هدف حملات مکرر بوده‌اند؟

- اسپرینگ: خب به نظر می‌آید در سال گذشته به نحو غیر منطقی‌ای این حملات افزایش داشته است، نمی‌دانم شاید نوعی اسلام هراسی باشد. این مسئله مسلما موضوعی نیست که بتوان آن را براساس مدل های عقلانی تجزیه و تحلیل کرد زیرا این موضوع هیچ معنا و مشروعیتی به دنبال ندارد. من فقط می‌توانم فرض کنم که این مسئله با قدرت مسیحی - صهیونیستی به انجام رسیده است و لابی صهیونیسم در امریکا زیرا انگلیسی ها تمایل دارند تا هر کاری امریکایی ها انجام می‌دهند، با آنها همراه شوند و بی شک آنها به دنبال از بین بردن آزادی بیان درباره مسائلی همچون مسئله فلسطینیان، سوال فلسطینیان و همچنین بسیاری مسائل دیگر که با جنگ و صلح در ارتباط می‌باشد، هستند. بنابراین این اقدام غیر قانونی که دولت ها و شرکت ها و شرکت های خدمات ماهواره ای در آن دخیل بودند، مسلما باید از سوی برخی بدخواهان صورت گرفته باشد اما احتمال می‌رود که مبنای عملیاتی آن جایی خارج از واشنگتن باشد. نمی‌توانم تصور کنم که باراک اوباما رئیس جمهور امریکا درباره این موضوع چراغ سبز نشان داده باشد اما یکی از ماموران وی می‌تواند عامل انجام این موضوع باشد که گفته می‌شود که ما نمی‌توانیم در قبال آزادی بیان طاقت بیاوریم و نمی‌توانیم اجازه برگزاری مباحثات عقلانی بدهیم.

  • ویلیام اسپرینگ، درباره پرونده هیسپان تی وی در اسپانیا، دو موضوع حقوق زنان و گسترش خشونت و ناآرامی، در این زمینه مطرح شده است.درباره مسئله حقوق زنان، آنها گفتند که به تصویر کشیدن زنان در مدلی تبعیض آمیز غیر قانونی است. و البته همان طور که یکی از مقامات رسانه ای اسپانیا گفت، درباره این حقیقت که زنان را دیگر شبکه ها به صورت برهنه به تصویر می‌کشند، چطور؟ آیا به نظر شما نباید این شبکه ها قطع شوند؟وی موضوع مهمی را مطرح کرده است، منظورم این است که چرا نباید این مسئله مورد بررسی قرار گیرد؟

- خب من فکر می‌کنم که موضوعی که درباره بحث می‌کنم، موضوع آزادی است و غرب به نظر نمی‌آید که مفهوم آزادی را متوجه شده باشد. مفهوم آزادی برای آنها، در حقیقت نوعی مجوز است. شگفت زده شدم که آفکام که پخش پرس تی وی را متوقف کرد، آنها همه روزه به جنایت کاران و سازمان های تقریبا جنایت کار اجازه می‌دهند تا بر شبکه های ماهواره ای سلطه داشته باشند و درباره زنان، خانواده ها، حملات به زندگی خانوادگی، حملات به هر نوع اعتقادات مذهبی تا این اندازه منحط و فاسد عمل کنند و همه این موارد از سوی آفکام حمایت و هدایت شود و من احساس می‌کنم که این مسئله بسیار ناراحت کننده است و غرب مسلما مسیر خود (در آزادی بیان) را گم کرده است. چیزی که ما نیاز داریم، آزادی معمول است که قابلیت پذیرش و بحث را داشته باشد و نه این که یک گروه بر آن سلطه داشته باشند که همانا این موضع امریکا و انگلیس می‌باشد. انگلیس و امریکا دوست ندارند هیچ گونه مخالفتی را درباره حملات شان به کشورهای مختلف مانند عراق را در شبکه های تلویزیونی ببینند. برای مثال من یک برنامه بسیار فوق العاده را درباره کشتن دکتر کلی در شبکه پرس تی وی دیدم که مسلما چنین برنامه ای در شبکه بی بی سی به تصویر کشیده نخواهد شد.

  • ویلیام اسپرینگ، وی (کالب مائوپین، دیگر مهمان برنامه) به موضوعی اشاره کرد که شاید باز کردن آن با ارزش باشد و آن این حقیقت است که شاید پرس تی وی، هیسپان تی وی بر مسائلی خاص تمرکز دارند که دولت های مذکور تمایلی ندارند که این مسائل از این طریق مطرح شوند.برای مثال، در انگلیس، ملکه و هزینه های گزافی که سیستم سلطنتی هزینه می‌کنند، اعتراضات متفاوت که برای مثال علیه سیاست های ریاضت اقتصادی صورت می‌گیرد و خشونت پلیس علیه معترضان از جمله این موارد به شمار می‌آید.شاید به این علت است که شبکه پرس تی وی این مسائل را برجسته می‌کند؟

- خب من فکر می‌کنم که شبکه پرس تی وی به هر حال یک شبکه کامل نیست و دیگر مهمان شما در این زمینه کاملا درست می‌گفت که هیچ عملیات رسانه ای کاملی وجود ندارد. اگرچه چیزی که به آن اعتقاد دارم این است که پرس تی وی و راشا تودی، تنها شبکه هایی هستند که می توان به آنها به عنوان مصادیق حقیقت دسترسی داشت که اخبار را به شیوه ای منظم گزارش می‌کنند. بی بی سی دیگر اخبار را گزارش نمی‌کند، همین مسئله درباره اسکای نیز صادق است. برای مثال بمباران در حلب و روز دیگر بمباران این شهر و دانشگاه آن کاملا از سوی شبکه بی بی سی مورد بی‌اعتنایی قرار گرفت. من حدود ساعت ۱۰ تلویزیون را برای اخبار روشن کردم، این خبر را در شبکه راشا تودی و پرس تی وی ملاحظه کردم اما اثری از آن در شبکه بی بی سی نیافتم. بی بی سی نمی‌خواهد مردم از یک حدی بیشتر درباره تروریسم در سوریه اطلاع پیدا کنند، تروریسمی که از حمایت سعودی‌ها، امریکا و انگلیس برخوردار است و ما در حقیقت نیازمند گزارش‌هایی منظم درباره تحولات این کشور هستیم. فکر می‌کنم که بیشتر خبرنگاران شبکه بی بی سی در حقیقت از فعالیت شبکه خود شرمنده هستند و همین مسئله درباره شبکه اسکای نیز صادق است، اما دستکم شبکه اسکای تا حدودی مفهوم خبری را رعایت می‌کند؛ شبکه بی بی سی به نظر نمی‌آید که هیچ مفهوم خبری داشته باشد ولی شبکه پرس تی وی با دفتر کوچکی که در لندن دارد، تا حد زیادی در زمینه پرداختن به اخبار و نظرات مردمی خوب عمل می‌کند. منظورم این است که من یک مسلمان نیستم، بنابراین تا جایی که می‌توانم ببینم، تبلیغات گسترده ای علیه مسلمانان وجود دارد اما باید مسیری برای بحث‌های منطقی و عقلانی وجود داشته باشد و این همان کاری است که شبکه پرس تی وی انجام می‌دهد.

کد خبر 198915
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز