همشهری آنلاین: شهروندان و تحلیلگران سیاسی ترکیه تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا بر ضد مقام‌های پرس تی‌وی را ریاکارانه خوانده و آن را محکوم کرده‌اند.

اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه (۲۲ اسفند) دور جدیدی از تحریم‌ها را بر ضد ۹ مقام ایرانی از جمله دکتر محمد سرافراز، مدیر شبکه خبری انگلیسی زبان ایران (پرس تی‌وی) و حمید رضا عمادی، مدیر اتاق خبر این شبکه به خاطر پخش مصاحبه ده ثانیه‌ای با مازیار بهاری خبرنگار ایرانی- کانادایی پس از وقایع مربوط به ناآرامی‌های بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ وضع کرد.

اتحادیه اروپا بر اساس این اتهامات، ممنوعیت سفر و محدودیت‌های مالی بر ضد سرافراز و عمادی اعمال کرد.

ابراهیم پازن، تحلیلگر سیاسی ترکیه‌ای در این زمینه گفت :«به نظر من این اقدام خلاف حقوق بشر است. هر فردی که فعالیت‌های مجرمانه مرتکب نشده باشد باید بتواند به همه جای دنیا سفر کند.»

سرافراز و عمادی جدیدترین قربانیان مبارزه بین‌المللی در راستای خاموش کردن صدای رسانه‌های ایرانی هستند که هر دو بدون این‌که فرصت دفاع از خود را داشته باشند با دلایل و اتهامات نادرست متهم شناخته شده‌اند.

به گفته تحلیلگران، تحریم‌ها بر ضد پرس تی‌وی نشان می‌دهد که غرب به تلاش خود برای سرکوب مخالفت جهانی فزاینده با طرح‌ها و سیاست‌ها، اشغالگری‌ها و جنگ‌های خود در سراسر جهان ادامه می‌دهد.

یک شهروند ترکیه‌ای نیز به خبرنگار پرس تی‌وی گفت :«ما از سیاست‌های اروپا ضربه زیادی خورده‌ایم. فقط پرس تی‌وی تحت تاثیر این موضوع قرار نگرفته بلکه ما همه آزادی‌های خود را از دست می‌دهیم.»

پرس تی‌وی از زمان افتتاح در سال ۲۰۰۷ تاکنون رویدادهای اصلی جهان از جمله موج بیداری اسلامی در سراسر جهان عرب و جنبش‌های ضد سرمایه‌داری موسوم به جنبش تصرف در شهرهای اصلی کشورهای غربی را پوشش داده است.

یک شهروند ترکیه‌ای دیگر نیز گفت :«ادعاهای اروپا درباره آزادی کاملا نادرست است. من مخالف شیوه‌های اروپایی هستم. آن‌ها به هیچ وجه حق ندارند پخش یک شبکه را متوقف کنند.»

در همین حال، پرس تی‌وی نقش یک شبکه خبری جایگزین را در مقابله با کمپین تبیلغاتی بین‌المللی رسانه‌های جریان غالب از جمله بی بی سی و سی ان ان ایفا کرده است.

بسیاری از تحلیلگران ادعا می‌کنند که جایگاه جایگزین پرس تی‌وی، جنگ غرب در راستای ممنوعیت پخش این شبکه خبری را موجب شده است.

یک شهروند ترکیه‌ای نیز خاطرنشان کرد :«اتخاذ این اقدامات بر ضد ایران یک خطای بزرگ است. این اقدامات بر ضد رسانه‌های ایرانی مغایر آزادی است که آن‌ها خودشان از آن دم می‌زنند.»

این نخستین بار نیست که شبکه‌های ایرانی با تهاجم غرب مواجه می‌شوند. دولت اسپانیا ماه ژانویه به دولت منطقه‌ای مادرید دستور داد پخش شبکه اسپانیایی زبان ایران (هیسپان تی‌وی) را از ۲۱ ژانویه و پس از توقف پخش پرس تی‌وی متوقف کند.

مدیر اتاق خبر پرس تی‌وی برای دریافت یک پاسخ منطقی درباره علت توقف پخش پرس تی‌وی از سوی بخشی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ماهواره‌ای در غرب تلاش بسیاری کرده اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده است.

کد خبر 205838
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز