همشهری‌آنلاین: یک تحلیل‌گر سیاسی به پرس تی‌وی گفته است غرب عزم خود را برای آسیب رساندن به ایران جزم کرده است و راه آن را تحریم و یا خاموش کردن صدای رسانه‌های آن می‌داند.

پرس تی‌وی

به گزارش پرس تی وی، این اظهارات پس از آن بیان شد که شرکت اسپانیایی هیسپاست شبکه‌های پرس تی‌وی و هیسپان تی‌وی را از روز جمعه (اول دی) از ماهواره خود حذف کرد.

more  حذف پرس تی‌وی و هیسپان تی‌وی از ماهواره هیسپا ست

شبکه پرس تی‌وی با کامل وزرنی، تحلیل‌گر سیاسی مصاحبه‌ای ترتیب داده است تا در این باره بیشتر صحبت شود. آنچه در زیر می‌خوانید برگردانی از این گفت وگو است.

پرس تی‌وی: تصمیمی که اتخاذ شد اولین بار از سوی یوتل‌ست اعلام شد و اکنون آن را از سوی هیسپاست می‌شنویم، حتی قانون گذاران امریکایی نیز اظهار می‌کنند که تحریم‌های تحمیل شده بر ایران بخش رادیو و تلوزیون آن را نیز در بر خواهد گرفت.

این اقدامات با توجه به قوانین بین‌المللی و حتی قوانین محلی دولت‌هایی که در پی آن هستند تا چه حد قانونی است و اقدام قانوی از سوی ایران چگونه می‌تواند اوضاع را تغییر دهد؟

وزنی: خب، واضح است که این عمل آشکارا ناقض آزادی سخن است، این کار ناقض متمم اول قانون اساسی امریکا برای بیان عقاید و نظر افراد است. اگر قرار باشد مبنا را بر قانون امریکا بگذاریم ده منشور حقوق امریکا درباره آزادی است، آزادی سخن، آزادی مذهب، آزادی ارتباطات و... به عقیده من این اقدامی بیدادگرانه از سوی امریکا، اروپا، انگلیس، اسپانیا و هر کس دیگری است که می‌خواهد صرفا به خاطر اینکه یک رسانه دیدگاهی متفاوت دارد و وقایع و فعالیت‌های سیاسی را به نحوی دیگر پوشش می‌دهد، صدای آن را خاموش کند.

امروز شاهدیم که در خطرناک‌ترین جهان زندگی می‌کنیم، جهانی که مجبوریم به خاطر مخالفت یک رسانه با آنچه انجام می‌دهیم و آنچه انجام داده‌ایم، صدای آن را خاموش کنیم. به عقیده من جهان باید در برابر این اقدام موضع بگیرد و فکر می‌کنم برای اقدام علیه این کشورها و این نهادهایی که پرس تی‌وی را ممنوع کرده‌اند، تمامی معیارهای قانونی وجود دارد.

جهان باید برای حذف پرس تی‌وی در برابر غرب موضع بگیرد

پرس تی‌وی یک سازمان حرفه‌ای است، این شبکه هر اقدامی که لازم باشد انجام می‌دهد، من به عنوان مفسری که در این شبکه حضور داشته ام، همواره شاهد بوده‌ام که آن طرف ماجرا همیشه با پرس تی‌وی موافق نیست، پرس تی‌وی یک شبکه متعادل است اما متاسفانه امریکایی‌ها تنها می‌خواهند یک تصویر، یک زاویه و یک صدا وجود داشته باشد و عقیده دارند هر چیز که بر ضد آنان است باید خاموش شود. این مساله به واقع یک امر فاشیستی است و امریکایی‌ها را چیزی برخلاف آزادی، دموکراسی و آزدای سخنی که مدعی آن هستند نشان می‌دهد.

پرس تی‌وی: آقای وزنی موضوع اینجاست که فشارهای تحمیل شده بر رسانه‌های ایرانی به عنوان بخشی از تحریم‌ها در نظر گرفته می‌شوند، که البته تمامی این‌ها ادعاهایی است که از سوی کشورهای تحریم کننده برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌شود.

اما این سوال مطرح می‌شود که رادیو و تلوزیون چگونه می‌تواند در برنامه هسته‌ای دخیل باشد، و اینکه آیا این گونه اعمال بر ضد رسانه‌های ایرانی ریشه در تاریخ مدرن دارد؟

وزنی: خب، اگر با دقت به موضوع بنگرید درخواهید یافت که بر پایه قوانین بین المللی این حقیقتا جنایت علیه بشریت است. از این رو اگر آنان رسانه را نیز به فهرست تحریم‌هایشان اضافه کنند، من چندان متعجب نخواهم شد.

غرب می‌خواهد ایران را نابود کند و این‌گونه می‌اندیشد که با خاموش کردن صدای رسانه و یا تحریم کردن جمهوری اسلامی، می‌تواند به بهترین نحو ممکن این کار را انجام دهد. شما باید به تاریخ آنان بنگرید، اگر زمانی افرادی برای ویران کردن یک ملت از سلاح هسته‌ای استفاده کنند، فکر نکنم بتوانند از مسدود کردن تمام چیزهایی که به نظرشان بر ضد سیاست‌هایشان است، دست بکشند.

کد خبر 195135
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز