یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - فتانه انفرادی: رئیس دامپزشکی کشور برای ادای توضیح درباره سلامت گوشت‌های وارداتی برزیلی به ایران، به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی فراخوانده شد.

گوشت

مسئله سلامت محصولات غذایی در کشور مدتی است در کانون توجه محافل عمومی قرار گرفته است. اوایل دی‌ماه گذشته نیز وزیر جهادکشاورزی به مجلس شورای اسلامی رفت تا به سؤال محمد دهقان، عضو هیأت رئیسه مجلس در زمینه افزایش میزان سموم سرطان‌زا به محصولات کشاورزی توضیح دهد.

به گفته دهقان، سالانه 70هزار بیمار سرطانی به آمار بیماران سرطانی کشور افزوده می‌شود و این درحالی است که حدود یک‌سوم از آنها بر اثر مصرف محصولات کشاورزی آلوده به سموم دچار سرطان می‌شوند. آن روز وزیر به مجلس رفت و توضیحاتی نیز داد اما پس از آن چه اتفاقی افتاد؟ آیا نمایندگان مجلس همچنان این موضوع مهم را رصد می‌کنند؟ آیا سلامت مردم محور توجه سیاستگذاران و برنامه‌ریزان کشور است؟

نمایندگان عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی ادعا می‌کنند که به‌طور جدی، قاطع و مستمر، همچنان پیگیر موضوع استفاده بی‌رویه و بدون ضابطه سموم سرطان‌زا در محصولات کشاورزی هستند. آنها می‌گویند که تحت هیچ شرایطی نباید سلامت مردم تهدید شود و تا نتیجه مطلوب پیگیر این موضوع هستند. دکتر حسن تأمینی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این‌باره به همشهری گفت: اینکه چرا مسئولان نسبت به سلامت مردم بی‌تفاوت هستند دلایل متفاوتی دارد که ضعف مدیریت و نداشتن احساس مسئولیت از مهم‌ترین آنهاست.

او گفت: هنوز آزمایشگاه‌های کشور نمی‌توانند میزان سمومی که در میوه‌ها و صیفی‌جات وجود دارد را به‌طور دقیق مشخص کنند و حتی استانداردی هم برای این قضیه تعریف و تبیین نشده است. از طرف دیگر، آموزش‌های مداوم و لازم نیز به کشاورزان ارائه نشده است به‌طوری که کشاورزان نمی‌دانند که چه میزان کود و سموم باید استفاده کنند؟ و این واقعیت‌هایی است که در این زمینه مشکل‌ساز می‌شود. این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود:

سیستم فاضلاب کشور هنوز نتوانسته است اقدامی انجام دهد که فاضلاب‌ها وارد رودخانه‌ها و علاوه بر آن، زمین‌های کشاورزی نشود؛ به‌طوری که در بررسی‌هایی که در مناطق جنوب شهر داشتیم هنوز فاضلاب‌ها به‌طور مستقیم وارد مزارع صیفی‌جات می‌شود و در بررسی‌هایی که در استان گیلان داشتیم، متوجه شدیم که هنوز بحث ورود فاضلاب به مزارع برنج در استان گیلان وجود دارد. تأمینی اظهار داشت:

البته اعضای کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، مدتی است که اقدامات خوب و هماهنگی‌های لازم را با مسئولان ذی‌ربط در این زمینه انجام داده‌اند. چندین بار از مسئولان ذی‌ربط درخواست کرده‌ایم که به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بیایند و علاوه بر این، آقای دهقان طرح سؤال کردند و مسئولان مربوطه به مجلس آمدند و مباحث در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شد. در این‌باره عابد فتاحی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم به همشهری گفت:

کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در زمینه استفاده سموم در محصولات کشاورزی اقدامات و پیگیری‌های خوبی انجام داده که انصافا نسبت به دوره‌های قبلی مجلس شورای اسلامی بی‌سابقه بوده است. او گفت: اعضای کمیسیون مذکور نسبت به اینکه محصولات و غذاهایی که سر سفره مردم می‌آید از کجا و چگونه می‌آید، بسیار حساس هستند و مدتی است که از مسئولان ذی‌ربط این سؤال‌ها را دارند که چرا میوه‌ای که باید به سلامت مردم کمک کند خود باعث بیماری‌های بی‌شمار و خطرناک می‌شود؟ چرا باید با اقدامات غیراستاندارد، میوه‌های غیراستاندارد وارد سبد غذایی مردم شود؟

فتاحی افزود: حساسیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی تنها متوجه میوه‌‌ها و صیفی‌جات نیست به‌طوری که اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اخیرا از رئیس دامپزشکی کشور نیز دعوت کردند که به کمیسیون بهداشت بیاید و در زمینه سلامت گوشت‌هایی که از برزیل به ایران وارد می‌شود، توضیح دهد.

او گفت: از آنجا که چند کشور از جمله چین و ژاپن واردات گوشت را از برزیل به‌دلیل آلودگی گوشت‌ها به جنون گاوی قطع کردند اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از رئیس دامپزشکی کشور خواستند تا از آنجا که ایران یکی از بزرگ‌ترین وارد‌کنندگان گوشت از برزیل است در این خصوص توضیح دهد که اگر گوشت‌ها آلوده به جنون گاوی هستند با چه مجوزی این گوشت‌ها وارد سبد غذایی مردم می‌شود؟

که البته وی توضیح داد که در کل کشور برزیل، تنها یک گاو حدود 13ساله مبتلا به جنون گاوی شده بود و دیگر اینکه گوشت‌هایی که از برزیل وارد کشور می‌شود از گوساله‌های دو تا سه ساله هستند و علاوه بر همه اینها، جنون گاوی همیشه در استخوان و مغز استخوان تأثیر می‌گذارد و این درحالی است که گوشت‌هایی که از برزیل وارد کشور می‌شود فاقد استخوان است.
فتاحی افزود: با توضیحات رئیس دامپزشکی کشور، اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به شرط آنکه این موضوع مرتب به کمیسیون گزارش شود و معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیز این موضوع را کنترل کند، قانع شدند.

کد خبر 198463
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز