گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: افزایش قیمت بی‌رویه مواد پروتئینی در حالی ادامه دارد که مسئولان از ذخایر مطمئن کالایی برای تأمین نیاز بازار خبر می‌دهند.

با علی پورکاوه، مدیرکل تأمین و توزیع کالای وزارت صنعت‌، معدن و تجارت گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • افزایش بی‌رویه اخیر قیمت گوشت مرغ ناشی از چه عواملی بوده است؟

امسال حدود 120هزار تن ذخیره گوشت مرغ در کشور داریم که رقم بی‌سابقه‌ای است اما بنابر گزارش‌هایی که از استان‌ها داشته‌ایم، فاصله تنفس مرغداری برای جوجه‌ریزی و تأمین نیاز بازار شب عید موجب شده تا عرضه مرغ کاهش یافته و قیمت‌ها افزایش یابد. در واقع فاصله تنفس 45روز قبل اکنون خود را در بازار مرغ نشان داده که آغاز عرضه گسترده گوشت مرغ، این کمبود پوشش داده می‌شود. گزارش‌های هفتگی وزارت جهادکشاورزی از میزان تولید گوشت مرغ در کشور نیز بیانگر آن است که تا هفته آینده گوشت مرغ تولیدی نیاز بازار را پوشش خواهد داد.

  • قیمت بیش از شش هزارو 500تومانی گوشت مرغ تا چه حد قابل توجیه است؟

بنابر گزارشی که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران ارائه کرده، میانگین قیمت مرغ در سطح کشور در روز یکشنبه هفته جاری شش هزار و 100تومان بوده است.

  • اما هنوز این قیمت با نرخ موعود پنج هزار و 400تومانی فاصله بسیار دارد، علت چیست؟

قیمت مرغ باید به پنج هزارو 500تومان کاهش یابد و با توجه به توزیع نامحدود مرغ منجمد از محل ذخیره‌سازی صورت گرفته و عرضه مرغ تولید داخل در بازار تا هفته آینده، قیمت‌ها متعادل خواهد شد.

  • علت افزایش بی‌رویه قیمت گوشت قرمز چیست، در این زمینه چه اقدامی صورت گرفته است؟

افزایش تقاضا برای گوشت قرمز علت افزایش کنونی قیمت‌هاست و برای تنظیم بازار شب عید درنظر داریم تا نیاز بازار را از طریق ذخایر تأمین کنیم. با وجود این، اکنون تقاضای خانوار برای گوشت گرم است و جلسات کارشناسی برگزارشده و موضوع به یکی از کار‌گروه‌های تخصصی با محوریت وزارت جهادکشاورزی ارجاع شده است تا با پیگیری، راهکارهای تأمین نیاز بازار اندیشیده شود.

  • یعنی واردات گوشت قرمز گرم افزایش خواهد یافت؟

تولید گوشت قرمز از محل پرواربندی‌های داخلی تا اسفند‌ماه به بازار عرضه خواهد شد، ضمن اینکه برای واردات گوشت گرم لاشه و دام زنده از کشورهای همسایه برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته است. همچنین به‌صورت ویژه برای انتقال لاشه گرم گوشت قرمز از کشور استرالیا برنامه‌ریزی شده و از روز یکشنبه هفته جاری ترخیص این گوشت‌ها در فرودگاه امام خمینی آغاز شده است.

  • چرا واردات برنج‌های خارجی در بازار تأثیری در کاهش قیمت‌ها نداشته است؟

گرانی برنج نیز ناشی از افزایش تقاضا بوده است. از سوی دیگر، مشکلات انتقال ارز موجب شده بود تا طی یکی دو هفته گذشته واردات این محصول با مشکل مواجه شود که با رفع مشکلات در هفته جاری در این زمینه تسریع خواهد شد و بنابر آمار گمرک میزان ترخیص برنج افزایش یافته است.همچنین قیمت برنج ایرانی براساس عرضه و تقاضا تعیین شده و با توجه به آمار تولید دو میلیون و 200هزار تنی برنج داخلی که توسط وزارت جهادکشاورزی ارائه شده، با افزایش عرضه برنج ایرانی و خارجی در بازار قیمت برنج ایرانی نیز متعادل خواهد شد.

کد خبر 200894
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز