همشهری آنلاین: دسترسی نداشتن مردم با امام حسن عسکری(ع) زمینه را برای آشنایی بیشتر شیعیان با دوران غیبت آماده کرد.

حجت الاسلام ˈمحمدرضا زنگنهˈ روز یکشنبه به خبرنگار حوزه معارف ایرنا گفت: دوره امامت امام حسن عسکری(ع) بیش از شش سال نبود ولی توجه به چند نکته در این زمینه ضروری است. به عنوان نمونه زندگی امام یازدهم(ع) از آن جهت شبیه زندگی حضرت ولی عصر(عج) بود که ارتباط مردم با آن حضرت بسیار مشکل بود و در زمان امام زمان(عج) نیز می بینیم که در طول پنج سال زندگی آن حضرت، دوره غیبت صغری و همچنین زمان غیبت کبری ارتباط مستقیم با امام بسیار مشکل بود.

وی یکی از علت های این موضوع را آماده کردن شیعیان برای دوره غیبت امام زمان(عج) دانست و افزود: نبودن ارتباط مستقیم مردم با امام عسکری(ع) دو آسیب جدی را به دنبال داشت که یکی اختلاف و تفرقه و دیگر آسیب اعتقادی و علمی شیعیان بود.

به عقیده این کارشناس مذهبی، علت وجود اختلاف در چنین دوره ای، نبود حضور امام(ع) به عنوان محور اتحاد و همدلی میان شیعیان است و آسیب اعتقادی و علمی نیز از آن جهت است که نبودن امام معصوم(ع) سبب می شود تا در هدایت علمی مردم خدشه وارد شود.

زنگنه توضیح داد: عمده ارتباط امام حسن عسکری(ع) با شیعیان از طریق نمایندگان و وکلا صورت می گرفت و هرچند در زمان ائمه قبل از آن حضرت، وکلا مسوولیت ارتباط با ائمه را به عهده داشتند ولی در زمان امام عسکری(ع) آن حضرت نمایندگان بسیاری در میان شیعیان داشتند.

وی ضمن مقایسه زمان حاضر با دوران ائمه معصومین(ع) گفت: اکنون نیز که در زمان غیبت به سر می بریم باید به این دو آسیب دقت داشته باشیم. چون مساله وحدت شیعه و توجه به اعتقادات در زمان کنونی بسیار مهم است.

این کارشناس مذهبی با بیان این که از زمان امام کاظم(ع) نمایندگانی به عنوان وکیل نقش رابط میان امام(ع) و شیعیان را ایفا می کردند؛ به دو مشکل در این زمینه اشاره کرد و گفت: بعضی افراد به دروغ خود را نماینده و وکیل امام(ع) معرفی می کردند که متاسفانه تعداد بسیاری در طول تاریخ چنین ادعای را مطرح می کردند و در زمان امام عسکری(ع) نیز برخی افراد به دروغ این ادعا را مطرح کردند.

به گفته زنگنه، یکی دیگر از مشکلات نمایندگان این بود که در زمانی که از سوی امام(ع) انتخاب می شدند؛ افرادی با تقوی و با ایمان بودند اما پس از مدتی به دلیل دنیاپرستی و مال دنیا از اعتبار خارج می شدند و امام عسکری(ع) از چنین افرادی بیزاری می جست.

این کارشناس مذهبی همچنین یکی از مشکلات جامعه امروز را در زمینه اعتقادی دانست و ادامه داد: گروهی با طرح ضرورت حلقه ارتباطی میان امام و امت، برخی افراد را معرفی می کردند و برخی نیز از این موضوع به عنوان یک فرهنگ یاد می کردند که بعضی از این گروه ها مانند سیفیه باعث ایجاد انحرافی بزرگ همانند پایه گذاری بهاییت شد و این فرقه در عمل نقشه استعمار را تکمیل کردند.

وی به حدیث ˈو اما الحوادث الواقعه فارجعوا الی روات احادیثناˈ اشاره و یادآورشد: شیعیان در مقابل این تفکر به روایت امام زمان(عج) استناد می کنند که آن حضرت معیارهایی را برای مردم تبیین کردند تا امت شیعه، نماینده شایسته و صالح را انتخاب کند.

این کارشناس مذهبی به موضوع ولایت فقیه اشاره کرد و گفت: مراجع با استناد به همین حدیث در این دوره حلقه ارتباطی با امام معصوم را به صورت نیابت عام برقرار کرده و حکومت را اداره می کنند.

زنگنه تاکید کرد: برخی به اشتباه از نظارت ولایت فقیه یاد می کنند و گروهی نیز از وکالت ولایت فقیه دفاع می کنند درحالی که ولی فقیه ناظر نیست بلکه این منصب در زمان غیبت امام به فقیهی اختصاص دارد که از طرف امام عصر(عج) در همه امور ولایت دارد.

وی همچنین از آغاز دوره امامت ولی عصر(عج) به عنوان دوره ای یاد کرد که همه پیامبران و ائمه (ع) در انتظار آن بودند و گفت: آن چیزی که همه انتظار آن را می کشیدند شروع این دوره از امامت بود.

زنگنه با بیان اینکه امام هادی(ع) یک سال قبل از میلاد حضرت ولی عصر(ع) به شهادت رسید؛ افزود: امام حسن عسکری(ع) در آخرین لحظات عمر شریف خود به ولی عصر(عج) فرمودند که پدر من نیز تا آخرین لحظه از عمر خود منتظر دیدار تو و آغاز امامت تو بود.

این کارشناس مذهبی به شیعیان سفارش کرد تا ضمن عزاداری برای امام عسکری(ع) توجه به اولین صبح طلوع امامت حضرت مهدی(عج) داشته باشیم و از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنیم.

رییس موسسه تبلیغ و انفاق امام زمان(عج) گفت: فاصله میان طلوع آفتاب امامت حضرت ولی عصر(عج) در نهم ربیع الاول و میلاد پیامبر اعظم(ص) و امام صادق (ع) در17ربیع و با توجه به هفته وحدت، موسسات و مراکز فرهنگی به طرح مباحثی مربوط به این ایام اقدام کنند.

زنگنه افزود: سخنرانان و مراکز تبلیغی پیرامون موضوع هایی همچون امام شناسی، تکالیف شیعه نسبت به امام معصوم، اثرات انس با امام(ع) و مباحث مربوط به هفته وحدت مطالبی را بیان کنند.

این کارشناس دینی همچنین به برنامه های این موسسه اشاره کرد و گفت: موسسه تبلیغ و انفاق امام زمان(عج) به عنوان مبتکر طرح جشن های ˈنور علی نورˈ همه ساله برنامه های متنوعی را در این زمینه برگزار می کند و برنامه های امسال در شهرهای تهران، مشهد مقدس، قم، زاهدان، اردبیل، اراک و رودبار اجرا خواهد شد.

امام حسن عسکری (ع) در سال 232هجری در مدینه دیده به جهان گشود و در سن 29 سالگی در جمعه هشتم ربیع الاول سال 260 هجری به دستور معتمد عباسی مسموم و به شهادت رسید. پیکر مطهر آن امام همام در جوار پدر بزرگوارش امام هادی(ع) در سامرا به خاک سپرده شد.

کد خبر 198397
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز