گروه شهری: تصفیه‌خانه شیرابه آرادکوه هفته آینده افتتاح می‌شود. با افتتاح این تصفیه‌خانه ضمن اینکه مشکل چندین ساله در حوزه شیرابه‌های زباله برطرف خواهد شد، روزانه 1400مترمکعب شیرابه به آبی قابل استفاده برای آبیاری فضای سبز تبدیل خواهد شد.

کلانشهر

مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران در مصاحبه با همشهری افزود: ته مانده تصفیه شیرابه‌ها نیز به‌صورت کود کمپوست به کار گرفته خواهد شد. وی با بیان اینکه این اقدام با همکاری مشترک میان شهرداری و دانشگاه تهران به انجام رسیده است، افزود: شیرابه‌های زباله سال‌ها در این منطقه جمع شده و آب برف و باران نیز به آن افزوده شده و سال‌ها به یکی از دغدغه‌های مهم تبدیل شده بود که طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی در این حوزه توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری برای رفع این معضل به انجام رسید.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با بیان اینکه پروژه تصفیه شیرابه برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود ،خاطرنشان کرد: این پروژه در مساحتی سه‌هکتاری ساخته شده است و پیش‌بینی می‌شود تا یک سال آینده دیگر هیچ شیرابه‌ای باقی نماند. همچنین استفاده از دستگاه MBR که دارای منافذ بسیار ریز در حد0.04 میکرون است که تنها به مولکول‌های آب اجازه عبور می‌‌دهد و مواد معلق و حتی باکتری‌ها را از فاضلاب جدا می‌کند. عبداللهی همچنین از امکان پردازش 100درصدی پسماندها، توسعه فضای سبز مجتمع پردازش، افزایش ظرفیت تولید کمپوست و پروژه‌های استحصال انرژی از پسماند به روش هاضم و ریجکت‌سوز و تصفیه شیرابه سخن گفت.

بنا براین گزارش، سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با هدف دفع مناسب پسماندهای جامد شهری و استحصال انرژی‌ها از آنها نسبت به خرید و نصب یک واحد هاضم با ظرفیت 300 تن در روز (قابل افزایش تا 450 تن) اقدام کرده است که با خلوص بالای 95درصد و تولید بیوگاز، کمپوست، کودمایع و انرژی الکتریسیته سهم بسزایی در مدیریت پسماند شهر تهران ایفا خواهد کرد.
همچنین براساس محاسبات به عمل آمده، این سیستم از توانایی تولید دو مگاوات ساعت انرژی الکتریسیته برخوردار است و تا قبل از پایان سال در مرکز پردازش و دفع پسماندهای ساختمانی آبعلی آماده بهره‌برداری خواهد بود.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: هر چند که استفاده از سیستم ‌هاضم بی‌هوازی در طول نیم قرن گذشته به‌صورت صنعتی در پسماندهای کشاورزی و فضولات دامی‌در جهان توسعه یافته است، با وجود این، بروز مشکلاتی چون افزایش قیمت جهانی حامل‌های انرژی و ملاحظات زیست‌محیطی درخصوص مدیریت بهینه پسماندهای جامد شهری (خانگی)باعث شده تا از این تکنولوژی پیشرفته برای تولید و استحصال انرژی از پسماندهای جامد شهری (خانگی) نیز استفاده شود.

وی در توضیح مهم‌ترین مزایای به‌کارگیری سیستم‌ هاضم بی‌هوازی جهت دفع پسماندهای جامد شهری (خانگی) به جلوگیری از دفن روزانه 300 تن پسماند مخلوط شهری، جلوگیری از تولید شیرابه، کاهش حجم پسماند ‌تر، تولید انرژی حرارتی و الکتریسیته از گاز متان تولیدی، دریافت کمک‌های مالی بین‌المللی از طریق مکانیسم توسعه پاک و امکان تولید کمپوست بسیار مرغوب از باقیمانده پسماندهای ‌تر اشاره کرد.

کد خبر 198361
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز