مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۴
۰ نفر

اعداد اعجاب‌آورند. زمانی که این اعداد رویکرد ویرانگری می‌گیرند و بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند، آنگاه به هیولاهایی بی‌مهار تبدیل می‌شوند.

فناوری تبدیل پسماند زباله به انرژی

 کره‌زمین این روزها بیش از هر زمانی آماج یورش انسان‌هاست؛ یورش‌هایی که هر روز اقلیم را بر انسان‌ها تنگ‌تر می‌کنند و باعث افول زندگی در این کره خاکی می‌شوند. تولید روزانه بیش از سه و نیم میلیون تن زباله در جهان بیانگر آن است که انسان‌ها آخرین بارقه‌های حیات را کم‌سوتر می‌کنند و هر روز اعداد چهره‌ هولناک‌تری به‌خود می‌گیرند.

2/700/00 هزار تن

در حال حاضر در شهر تهران روزانه حدود هفت‌هزار و500تن و سالانه حدود 7/2میلیون تن زباله تولید می‌شود که در این میزان زباله با توجه به آنالیز انجام‌شده حدود 70تا 75درصد مواد آلی قابل کمپوست (زباله تر) و20تا 25درصد مواد خشک قابل بازیافت و پنج تا 10درصد سایر مواد زائد وجود دارد. در طول سال‌های گذشته و با توجه به تبلیغات گسترده هنوز طرح تفکیک زباله از مبدا آنچنان که باید در تهران به اجرا درنیامده است و هنوز بسیاری از مناطق شهر تهران تفکیک زباله از مبدا را آغاز نکرده‌اند. براساس آمارهای منتشر شده در سال 85میانگین درصد تفکیک پسماندهای خشک از زباله خانگی در سطح مناطق حدود 5/5درصد بوده که با عنایت به ترکیب این زباله‌ها، حدود 80درصد آنها قابلیت فروش و بازیافت داشته و حدود 20درصد از این زباله‌های خشک را مواد دفنی، غیرقابل فروش و بازیافت شامل می‌شود (مواد غیرقابل فروش و بازیافت شامل مواد بسته‌بندی مانند تتراپک، جلد پفک، بستنی، بیسکوئیت یا سلفون‌هاست).

702 مرکز درمانی

در حال حاضر تهران دارای 702مرکز درمانی است. این مراکز درمانی شامل بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها و آزمایشگاه هستند که روزانه در حدود 100تن زباله خطرناک تولید می‌کنند. این آمار در کشور روزانه به 400تن زباله خطرناک می‌رسد. براساس دستورالعمل‌ها زباله‌های تولیدی این واحدها باید در مخازن 300، 700یا 1100لیتری ذخیره‌سازی‌ شود و توسط خودروهای ویژه به مرکز دفن بهداشتی پسماند بیمارستانی در مجتمع آرادکوه منتقل شود و به‌صورت ویژه در سلول‌های ویژه دفن و آهک اندود شود. این اقدام یکی از ویژه‌ترین فعالیت‌های سازمان پسماند است.

21میلیارد تومان

در ایران با جمعیتی حدود 75میلیون نفر، روزانه بیش از 30هزار تن زباله تولید می‌شود که هزینه‌های جمع‌آوری و دفع آنها تنها در شهرها روزانه حدود 21میلیارد تومان برآورد می‌شود. هزینه‌های اقتصادی مستقیم و غیرمستقیم ناشی از دفع زباله در شهرهای کشور و مدیریت درست آن می‌تواند باعث شکوفایی بخش‌های قابل توجهی در اقتصاد شهرها شود.زباله طلای کثیف است. قابلیت تبدیل آن به انرژی می تواند در اقتصاد شهرهای بزرگ کشور تأثیر چشمگیری داشته باشد. برخی از شهر های کشور با استفاده از تکنولوژی های نوین در این راستا گام برداشته اند و به تعبیر بسیاری از کارشناسان این اتفاق می تواند در کشور فراگیر باشد.

1384

از اواخر سال 84شهرداری تهران عملیات مکانیزاسیون جمع‌آوری زباله‌ها را آغاز کرد. در این روش با استفاده از ماشین‌آلات و تجهیزات مکانیزه و پیشرفته که مجهز به سیستم فشرده‌سازی‌ و پرس زباله بودند، زباله‌ها به مرکز دفن منتقل می‌شدند. این خودروها مجهز به مخزن شیرابه‌گیر بودند. وجود مخزن شیرابه‌گیر باعث جلوگیری از جاری شدن شیرابه و ریختن زباله در سطح خیابان می‌شد.

2/424/270 تن زباله

هر تهرانی در طول یک سال در حدود 11کیلوگرم زباله تولید می‌کند. این مقدار می‌تواند برای نابودی شهری مانند تهران کافی باشد. تنها در سال89 بیش از دو‌میلیون و 424هزار و 270تن زباله در شهر تهران تولید شده است. این در حالی است که زباله‌های تولید شده در سال85 در حدود دومیلیون و 74هزار و 520تن بود. در واقع هر سال آمار تولید زباله در شهر تهران افزایش می‌یابد. جالب اینجاست که تمامی این زباله در خطوط پردازش جای می‌گیرند و پس از تفکیک بخشی از آنها در کارخانه‌های مختلف تولید انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

3/500/000 تن زباله

براساس آمارهای مطرح شده از سوی سازمان‌های جهانی روزانه سه‌ونیم میلیون تن زباله در سراسر دنیا تولید می‌شود که سهم ایران در تولید زباله به 40هزار تن در روز می‌رسد. در واقع به تعبیری ایران 1/15درصد زباله‌های تولید شده در جهان را تولید می‌کند. واقعیت این است که به‌دلیل افزایش جمعیت، زباله‌های شهرهای جهان افزایش یافته است. به‌عنوان مثال در شهری مانندتهران هر شهروند روزانه 790گرم زباله تولید می‌کند.

3برابر زمین فوتبال

تهرانی‌ها روزانه سه‌برابر یک زمین فوتبال زباله تولید می‌کنند اما خطری که بیش از هر چیز پایتخت را تهدید می‌کند تولید زباله‌های پلاستیکی است. در سال87 تولید زباله‌های پلاستیکی رشدی 249درصدی داشته است. سرعت شهروندان تهرانی در عرض 12سال به اندازه‌ای حیرت‌آور بود که می‌توان گفت که در بین سایر شهرهای همرده بین‌المللی رشدی حیرت‌آور داشته است.

816/000/000 کیسه پلاستیکی

هر شهروند تهرانی در روز 12گرم زباله پلاستیکی تولید می‌کند. این زباله‌ها چون وارد چرخه طبیعت نمی‌شوند همواره دشمنان محیط‌زیست قلمداد شده‌اند. در ایران سالانه بیش از 177هزار تن مواد پلاستیکی تولید می‌شود و تخمین زده می‌شود که این رقم معادل 500تن در روز باشد. اگر هر خانواده ایرانی در هرروز تنها در مصرف یک کیسه پلاستیکی صرفه جویی کند، سالانه حدود 816میلیون کیسه پلاستیکی وارد طبیعت نخواهد شد.

فرایند تبدیل زباله به برق را می توانید در تصویر پایین ببینید

فرایند تبدیل زباله به برق

کد خبر 200084

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز