چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مادورو از طرف چاوز،الیاس خائوا را به عنوان وزیر امور خارجه جدید ونزوئلا منصوب کرد.

maduro

نیکولاس مادورو که عصر روز سه شنبه به وقت محلى، به جای هوگوچاوز ،رئیس جمهور ، برای ارائه گزارش عملکرد بودجه سال 2012 ونزوئلا در جلسه علنی مجلس ملى این کشور حاضر شده بود، بعد از تقدیم این گزارش به رئیس مجلس، در سخنانی کوتاه این خبر را اعلام کرد.
إلیاس خائوا تا حدود سه ماه پیش معاون اول رئیس جمهور ونزوئلا بود و مادورو وزیر خارجه، اما چاوز برای شرکت خائوا در انتخابات فرمانداری‌های ونزوئلا این مسئولیت را به مادورو واگذار کرد تا الیاس خائوا بتواند در انتخابات آذر ماه انریکه کاپریلس،  رقیب انتخاباتى چاوز را برای تصاحب فرمانداری ایالت میراندا شکست دهد، اما خائوا در این انتخابات از کاپریلس شکست خورد و نتوانست فرماندارى ایالت مهم میراندا را تصاحب کند.
در ونزوئلا فرماندارى ایالت از مسئولیت‌هاى مهم است.
در سه ماه اخیر مادورو ه‌مزمان وزیر أمور خارجه و معاون اول رئیس جمهور بود ، ضمن این‌که در غیاب چاوز اداره امور ونزوئلا را به جای او در دست دارد.
بنا به گزارش رویترز،در جلسه علنى  مجلس ملى ونزوئلا هم‌زمان با آغاز سخنرانی نیکولاس مادورو ،شماری از نمایندگان احزاب مخالف دولت صحن علنى را به نشانه اعتراض ترک کردند.
در هفته‌هاى اخیر مخالفان دولت ونزوئلا دولت را به مخفى کارى درباره وضع واقعى بیمارى چاوز متهم مى کنند و معتقدند با توجه به طولانى شدن بیماری و غیبت هوگو چاوز در ونزوئلا او دیگر توانایی اداره کشور را ندارد و براساس قانون اساسی ونزوئلا باید انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری برگزار شود.
احزاب مخالف دولت ونزوئلا با استناد به قانون اساسی تاکید دارند چاوز باید در روز بیست و یکم دی برای ادای سوگند ریاست جمهوری در مجلس ملی حاضر می شد تا دوره جدید ریاست جمهوری اش را به‌طور رسمی آغاز کند و وقتی از انجام این کار ناتوان بوده است، باید براساس قانون اساسی اداره امور کشور به رییس مجلس ملی واگذار و حداکثر تا 30روز انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری برگزار شود.
این در حالی است که دیوان عالی ونزوئلا  آغاز دوره جدید ریاست جمهوری ونزوئلا را بدون حضور چاوز در مراسم رسمی ادای سوگند، معتبر اعلام کرده است.
دیوان عالی ونزوئلا همچنین با صدور حکمی اعلام کرد وزیران و اعضای کابینه ونزوئلا در دولت قبلی می توانند تا زمانی که هوگو چاوز به کشور بازگردد و دولت جدید را معرفی کند به کار خود ادامه دهند.

کد خبر 198008
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز