گروه شهری: آلودگی هوای تهران 26 دی با افزایش نسبت به روز دوشنبه در شرایط هشدار قرار گرفت.

آلودگی هوا

شاخص کیفیت هوا روز گذشته با میانگین 133 بالاتر از حد ناسالم رفت تا میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از2.5میکرون فراتر از حد مجاز باشد. شاخص کیفیت هوا هم‌اکنون برای گروه‌های حساس در شرایط ناسالم است.اما نمایندگان مردم طرحی را دردست دارند که براساس آن به‌زودی مقصر آلودگی هوای کشور را معرفی می‌کنند. طبق این طرح قرار است سه محور بهینه‌سازی‌ سوخت (استانداردسازی واحدهای آلاینده، برخورداری صنایع کشور به‌ویژه صنعت خودروسازی و برخورداری از استاندارد یورو چهار)، توسعه فضای سبز و محور حمل‌ونقل عمومی تهیه و در صحن علنی مطرح شود و نمایندگان به بررسی روند کم کاری دولت در هفت سال اخیر در اجرای طرح‌های کاهش آلودگی هوا بپردازند. جواد جهانگیرزاده عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در این‌باره به همشهری گفت: طرح دوفوریت آلودگی هوای کلانشهرها و تهران در اولویت مجلس قرار گرفته و به‌زودی در صحن علنی مطرح می‌شود.

به گزارش سازمان هواشناسی از 28دی (پنجشنبه) تا روز یکشنبه به سبب افزایش پایداری در لایه‌های پایین جو، شرایط برای انباشت آلاینده‌های جوی فراهم می‌شود. براساس نقشه‌های پیش‌یابی، کلانشهرهای تهران، کرج، اراک، اصفهان و تبریز با کاهش معتنابه کیفیت هوا مواجه می‌شوند و برای این مناطق در روزهای آینده کاهش دید افقی به سبب تشدید آلودگی‌ها پیش‌بینی می‌شود. همچنین استان‌های نیمه شمالی کشور در روزهای آینده روند افزایش دمای هوا خواهند داشت.

در تهران ایستگاه‌های شهرداری منطقه11، پارک رازی، پارک شکوفه، پارک قائم، سوهانک، شهرک چشمه و فرمانداری شهرری به لحاظ آلاینده ذرات معلق در شرایط ناسالم قرار گرفتند و انتظار می‌رود امروز نیز شاخص کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس باقی بماند. افزایش احتمال علائم تنفسی در افراد حساس، تشدید بیماری قلبی و ریوی، مرگ‌ومیر زودرس در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، ریوی و افراد مسن اثرات بهداشتی آلاینده ذرات معلق کمتر از2.5میکرون در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است.

اما دیروز سیدمحمد بیاتیان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همزمان با تشدید آلودگی هوای تهران درخصوص الزام خودروسازان به تولیدخودروی منطبق با استاندارد یورو چهار و الزام وزارت نفت به عرضه سوخت منطبق با استاندارد یورو چهار گفت: تنها هنگام تشدید آلودگی هواست که بحث استاندارد خودرو و استاندارد سوخت مطرح می‌شود. وی افزود: دولت و بخش‌های مختلف آن ازجمله وزارت نفت و وزارت صنایع در تمام زمینه‌ها ازجمله در زمینه تولید خودروی استاندارد و عرضه سوخت استاندارد باید هماهنگ با هم پیش روند.

سیدسعید حیدری‌طیب عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز با تأکید بر اینکه تشدید آلودگی هوا پدیده‌ای طبیعی نیست، گفت: در بروز این پدیده عواملی مانند میزان سرب موجود در بنزین و عدم‌استفاده از بنزین با استاندارد یورو چهار مؤثرند. وی افزود: البته درخصوص کیفیت سوخت که یکی از عوامل تشدید آلودگی هوا محسوب می‌شود، پیش از این نیز از مسئولان مربوطه توضیح خواسته‌ایم. حیدری با بیان اینکه مسئولان مربوطه باید برنامه‌ریزی‌های بیشتر در جهت توسعه حمل‌ونقل عمومی انجام دهند، تصریح کرد:

در شهرهای بزرگ جهان عموماً از وسایل حمل‌ونقل همگانی استفاده می‌شود و با توجه به جمعیت فراوان تهران، استفاده بیشتر از وسایل نقلیه عمومی در این کلانشهر یک ضرورت است. عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: با توسعه حمل‌ونقل عمومی و فرهنگسازی‌ در زمینه استفاده از وسایل نقلیه همگانی می‌توان در جهت کاهش بار ترافیک و همچنین کاهش آلودگی هوا گام‌های مؤثری برداشت.

کد خبر 197977
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز