مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

گروه شهری: معاینه فنی خودروها که در چند سال اخیر بعد از مصوبه مجلس شورای اسلامی از دو به پنج‌سال یک‌بار افزایش یافته است در صورت اجرای صحیح می‌تواند موجب کاهش 23درصدی آلودگی هوای تهران شود.

در این‌باره مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران خواستار اصلاح قانون معافیت پنج ساله خودروها از معاینه فنی توسط مجلس شد و اظهار امیدواری کرد که هرچه سریع‌تر این قانون مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد چرا که معاینه‌فنی خودروها می‌تواند حدود 23درصد در کاهش آلودگی هوا نقش داشته باشد. به گفته رضوی، از زمانی که قانون معافیت پنج ساله خودروها از دریافت برگه معاینه فنی اجرایی شد، شاهد کاهش میزان مراجعات به این مراکز بودیم؛ چنان‌که میزان مراجعات به مراکز معاینه فنی حدود 42درصد کاهش یافت.

سیدعلی رضوی با بیان اینکه انتظار می‌رود تجدید نظر و اصلاح چنین قانونی که محیط‌زیست و سلامت شهروندان را به خطر انداخته هرچه سریع‌تر صورت گیرد، گفت: خوشبختانه مجلس نهم نسبت به اصلاح و بازنگری این قانون نظر مثبت دارد و این موضوع هم‌اکنون در حال بررسی در کمیسیون‌های تخصصی مجلس است که انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر شاهد اصلاح این قانون باشیم.

وی افزود: در تمام دنیا بعد از پنج سال خودروها را فرسوده و از رده خارج می‌دانند و ما تازه بعد از این مدت می‌خواهیم خودروها را مورد معاینه فنی قرار دهیم. همچنین خودروهای نو در اروپا با وجود دارا بودن کیفیت و استانداردهای بالا، یک سال پس از تولید مکلف به دریافت معاینه فنی هستند، اما براساس قانون جدید اخذ جرائم رانندگی، خودروهای نو در کشورما تا پنج سال از دریافت معاینه فنی معاف شده‌اند که این موضوع واقعا جای تأمل و تأسف دارد.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران تأکید کرد: با توجه به اینکه تهران دیگر به ندرت روزهایی با هوای پاک را به‌خود می‌بیند و سالانه چند میلیارد دلار خسارات ناشی از آلودگی هوا به مردم و کشور تحمیل می‌شود، انتظار می‌رود که نمایندگان مجلس روند اصلاح قانون معافیت پنج ساله خودروها از دریافت معاینه فنی را هرچه سریع‌تر مورد بررسی و تصویب قرار دهند.

راهکارهای اساسی برای رفع آلودگی هوا

اهمال دست‌اندر‌کاران کشوری برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی با محوریت مترو کار را به آنجا کشاند که سه‌شنبه گذشته درصحن علنی شورای شهر معاون حمل ونقل وترافیک به همراه معاون مالی اداری شهرداری تهران به ارائه گزارشی پرداختند که در آن آمار میزان کمک‌های دولت به تفکیک شش سال گذشته ذکر شده بود و ثابت می‌کرد که در این مدت دولت به تعهداتش در قبال مترو پایبندی لازم را نداشته است.

در این‌باره عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه تعهدات دولت نسبت به مردم تهران انجام نشده است، گفت:‌ عدم‌حمایت از گسترش حمل‌ونقل عمومی بر معضلات اساسی ترافیک و آلودگی هوا در کلانشهر تهران افزوده است.عبدالکریم رجبی با تأکید بر اینکه آلودگی هوا با تعطیلی شهر برطرف نمی‌شود، گفت: ضرورت دارد به جای تعطیل کردن، مسئولان راهکارهای اساسی برای آن بیابند که گسترش حمل‌ونقل عمومی از اصلی‌ترین آنهاست.

رجبی حمایت دولت از مدیریت شهری در زمینه توسعه حمل‌ونقل عمومی و مترو را ناکافی دانست و تصریح کرد: تعهداتی که دولت نسبت به شهرداری تهران و مردم تهران داشته به‌طور کامل انجام نشده است. وی با اشاره به اینکه تهران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و فعالیت صنایع آلاینده و تردد فراوان خودروها، به‌شدت در معرض آلودگی هوا قرار دارد، گفت:‌ استفاده شهروندان از وسایل حمل‌ونقل عمومی به جای وسایل نقلیه شخصی و گسترش زیرساخت‌های شهر الکترونیک تأثیر بسزایی در رفع معضل آلودگی هوا دارد.

ازنظر این نماینده مجلس شورای اسلامی، حمل‌ونقل عمومی آنقدر باید گسترش پیدا کند که شهروندان مجبور به استفاده از وسیله نقلیه شخصی خود نباشند به همین دلیل دولت باید درخصوص نیاز کلانشهر تهران به وسایل حمل‌ونقل عمومی تدبیر اساسی بیندیشد. وی حمایت دولت از شهرداری تهران و مساعدت در جهت گسترش حمل‌ونقل عمومی را ضروری دانست و اعلام کرد: اگر دولت از مدیریت شهری حمایت کند، از مشکلات شهر به‌ویژه آلودگی هوا که هزینه‌های بسیار زیادی را به مردم تحمیل می‌کند کاسته می‌شود.

رجبی با تأکید بر تلاش نمایندگان مجلس در جهت احقاق حقوق مردم در رابطه با برخورداری از حمل‌ونقل عمومی مناسب افزود: اساساً یکی از وظایف نمایندگان مجلس پیگیری مطالبات مردم و پایبندی به سوگندی است که به این منظور یاد کرده‌اند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان با اعلام اینکه نمایندگان مجلس به‌دنبال پیگیری راهکارهای اساسی برای کاهش آلودگی هوا هستند، خاطرنشان کرد: لازم است بر عملکرد دولت نظارت شود تا حمایت لازم را جهت کاستن مشکلات مردم انجام دهد.

کد خبر 198105

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز