گروه شهری: «آسمان خاکستری» سر رفتن ندارد.

شهروندان تهرانی در انتظار اقدامات اجرایی دولت برای کاهش آلودگی هوای تهران، هر روز زیر سایه این آسمان، انواع آلاینده‌ها را تنفس می‌کنند. بیماران تنفسی هر روز در صف انتظار بستری شدن هستند اما مقصران آلودگی، در اندیشه فرار از قانون، فرافکنی می‌کنند. دیروز هم شاخص آلودگی هوای تهران در شرایط ناسالم قرار گرفت. یوسف رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران باز هشدار داد که همچنان مصوبه دولت در طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران آنطور که لازم است، عملی نشده است.

حتی هفته هوای پاک هم با هوایی نه چندان ناسالم به پایان رسید تا پایتخت نشینان همواره ناگزیر به تنفس هوایی آلوده باشند. شاخص آلودگی هوای تهران دیروز عدد 110را برای ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5میکرون نشان می‌داد. این در حالی است که میزان این ذرات نباید از 100بالاتر رود که در این صورت نشان‌دهنده آلودگی هوا خواهد بود.

ضمن اینکه روزجمعه نیز وضعیتی مشابه را شاهد بودیم. وی با بیان اینکه استاندارد آلودگی هوا که شاخص‌ها با آن سنجیده می‌شود همان مصوبه شورای‌عالی ترافیک است، گفت: حدود استاندارد جدید وزارت بهداشت بسیار سختگیرانه‌تر از قبلی است که اگر بنا باشد براساس استاندارد جدید وزارت بهداشت شاخص‌های روزانه را تعیین کنیم رقم شاخص در شرایط بسیار ناسالم و شاید هم هشدار قرار خواهد گرفت. رشیدی با پرداختن به عوامل آلودگی هوا اظهارداشت:

تولید آلودگی داخلی که ناشی از سوخت خودروها و موتورسیکلت‌هاست به قوت خود باقی مانده و هنوز در جهت رفع یا کاهش آن اقدام قابل توجهی در حوزه اجرا صورت نپذیرفته است. همانطور که می‌بینیم مقصران آلودگی هوا خارج از گود نشسته، توپ تقصیر را به زمین دیگری پاسکاری می‌کنند و در سکوت به تولید محصولات خود با کمترین استانداردها می‌پردازند. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با پرداختن به عدم‌توزیع سوخت یورو چهار ابراز داشت:

یکی دیگر از مشکلات امروز شهر تهران در موضوع آلودگی هوا نوع سوخت مصرفی خودروهاست. آنچنان که در طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران توزیع سوخت با استاندارد یورو چهار به‌عنوان یک راهکار مهم تبیین گشته اما همچنان به‌رغم اظهارات مسئولان در این زمینه، توزیع نمی‌شود. وی به برخی ویژگی‌های این نوع سوخت پرداخت و اظهار داشت: سوخت با استاندارد یورو چهار از نظر خواص فیزیکی، عدد اکتان و میزان هیدروکربن‌ها با سوخت مصرفی امروز خودروهای تهران متفاوت است که بهبود آن سبب بهتر شدن فرایند احتراق می‌شود. طبیعی است که با بهبود فرایند احتراق آلودگی کمتری تولید خواهد شد، در عین حال که استاندارد خودرو نیز باید همپای استاندارد سوخت ارتقا یابد.

رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران خاطرنشان کرد: هم ما و هم شهروندان همچنان در انتظار اقدامات اجرایی دولت هستیم تا ببینیم کی زور دولتمردان به صنعت خودروسازی برای ارتقای استاندارد خودرو خواهد رسید.در شرایط حاد هوایی اما اختلافات دولتی بر آسمان خاکستری سایه افکنده و هر روز پیشنهادی دیگر درباره طرح موقتی زوج و فرد از در منازل داده می‌شود. دیروز رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درخصوص عدم‌اجرای طرح زوج و فرد روز شنبه در تهران گفت: پیشنهاد ما استفاده حداکثری از این طرح در کلانشهر تهران است.

محمدجواد محمدی‌زاده در جمع خبرنگاران گفت: برای اجرای طرح زوج و فرد کارگروه کاهش آلودگی هوا متناسب با شرایط‌جوی تصمیم‌گیری می‌کند اما پیشنهاد ما استفاده حداکثری از این طرح در سطح شهر است. وی با بیان اینکه امروز هوای تهران در شرایط ناسالم قرار دارد، گفت: اجرای طرح زوج و فرد برای جلوگیری از ورود شرایط هوا به وضعیت هشدار و اضطرار در چنین روزهایی ضروری به‌نظر می‌رسد.

محمدی‌زاده در ادامه درخصوص امحای زباله‌های بیمارستانی گفت: در حال حاضر 80درصد بیمارستان‌های کشور مجهز به دستگاه بی‌خطر ساز زباله هستند و امیدواریم تا پایان سال 20درصد باقیمانده از بیمارستان‌ها به این دستگاه مجهز شوند. وی درباره نامه انجمن خودروسازان به سازمان محیط‌زیست گفت: سازمان محیط‌زیست براساس رایزنی‌هایی که تا سال 90با دستگاه‌های مختلف انجام داده توافق قطعی داشته است. به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، خودروسازان به جای بهانه‌گیری از سایر دستگاه‌ها بهتر است وظایف خود را به درستی انجام دهند.

هم شانه پیشنهاد سازمان دولتی محیط‌زیست، استانداری از بخش دیگر دولت، معتقد است که طرح زوج و فرد فقط برای شرایط حاد باید گسترده شود و لزومی ندارد طرح زوج و فرد همیشگی شود. آسمان خاکستری تمدید می‌شود، اختلافات دولتی هم.

آلودگی از سه‌شنبه تشدید می‌شود

نقشه‌های پیش‌یابی نشان می‌دهد از عصر امروز تا فردا، شرایط برای تهویه آلاینده‌های جوی در کلانشهرهای صنعتی نیمه شمالی کشور فراهم باشد. براین اساس طی این مدت از آلاینده‌های جوی در کلانشهرهای تهران، البرز، اصفهان و تبریز کاسته می‌شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود روز سه‌شنبه شرایط برای تشکیل مجدد وارونگی دما و آلودگی هوا مهیا شود. بدین‌ترتیب در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه حجم آلاینده‌ها در کلانشهرها افزایش می‌یابد.

کد خبر 198364
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز