گروه شهری: در جلسه دیروز شورای اسلامی شهر تهران لوایح اصلاحی تغییر مبنای محاسبه عوارض ایمنی ساختمان‌ها و ارزش واگذاری امتیاز تراکم و تعرفه تغییر کاربری ساختمان و پارکینگ از جمله موضوعاتی بود که بررسی شد و به تصویب رسید.

 به گزارش همشهری، دیروز با تصویب اعضای شورای شهر تهران عوارض ایمنی ساختمان‌ها به دو درصد افزایش یافت. رسول خادم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در این باره گفت: این عوارض قبلا 1/3 درصد عوارض ساختمان بود که معادل 28 میلیارد تومان بود و اکنون با افزایش هفت دهم درصدی این رقم به 40 میلیارد تومان می‌رسد که صرفا برای تجهیز و توسعه ایستگاه‌های آتش‌نشانی و پروژه‌های سرمایه‌ای این سازمان اختصاص می‌یابد. خسرو دانشجو، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران دیروز با حضور در جمع خبرنگاران به ارائه توضیحاتی در باره موضوعات مطروحه در جلسه شورای شهر پرداخت. وی در پاسخ به زمان برگزاری جلسه مشترک اعضای شورای شهر تهران با رئیس‌جمهور گفت: زمان این جلسه مشخص نیست اما اعضای شورای شهر تهران به واسطه موضوعات مختلفی که در شهر پیش می‌آید با مقامات مسئول اجرایی، قضایی و مجلس جلسات مشترکی دارند. دانشجو همچنین به لایحه «ارزش بهینه ناشی از اجرای طرح جامع و تفصیلی جدید شهر تهران» اشاره کرد و افزود: در این لایحه شهرداری پیشنهاد داده بود تا عوارض ساختمان مطابق فرمول‌هایی از شهروندان اخذ شود که قرار شد با صرف وقت بیشتر مورد بررسی قرارگیرد.

در جلسه دیروز علیرضا جاوید، معاون شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به اینکه این موضوع بحث دریافت عوارض مالی است نه شهرسازی اظهار داشت: طبق طرح جامع و تفصیلی شهر تهران، بارگذاری تراکم اجرا می‌شود؛ این مصوبه چیزی به تراکم اضافه نمی‌کند و تنها بحث مالی است که حق شهر دریافت می‌شود. حمزه شکیب، رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران نیز پیشنهاد داد: شورای شهر طی نامه‌ای از شهرداری تهران بخواهد تا تمامی عوارض و دریافتی‌ها بنابر مصوبات شورای شهر باشد.

بنا براین گزارش، درصورت تصویب نهایی لایحه ارزش بهینه ناشی از اجرای طرح جامع و تفصیلی به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود تا تعرفه خاص تغییر کاربری‌های خدماتی طرح قبلی، به کاربری‌های طرح جدید تفصیلی مصوب شهر را به نحو مناسب و عادلانه از مالکان مربوط به نفع شهر و توسعه عمران آن دریافت کند و در جهت تامین زمین مورد نیاز طرح‌ها و فضاهای خدماتی شهر و اجرای طرح‌های عمران شهری به مصرف برساند.

دیروز همچنین دو فوریت طرح «پیشنهاد به شورای‌عالی استان‌ها جهت احیای شورای محلات» لایحه «اصلاح تبصره سی و هفتم بودجه سال 91 شهرداری تهران» و نیز گزارش «حسابرس شورای اسلامی شهر تهران برای سال منتهی به 1390» به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

خبرنگاران دیروز از سخنگوی شورای شهر درباره علت تجمع برخی از ساکنین منطقه پنج شهرداری روبه‌روی ساختمان شورا پرسیدند که در این باره دانشجو پاسخ داد: اعتراض این عده به‌دلیل انتقال یک بیمارستان روانی به یکی از محلات منطقه پنج بود که شورای شهر، کمیسیون توسعه و عمران شورا را مامور رسیدگی به این موضوع کرده است.

پیگیری برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اهمیت وجود شورایاری‌ها گفت: شورای شهر از ابتدای ایجاد تاکنون پیگیر برگزاری انتخابات شورایاری‌هاست و در حال حاضر نیز زمان برگزاری چهارمین دوره شورایاری‌ها را پیگیری می‌کند؛ تنها منتظر اعلام نظر وزارت کشور و استانداری هستیم. سخنگوی شورای شهر با اشاره به ارائه طرح پیشنهادی به شورای‌عالی استان‌ها درخصوص احیا و ایجاد شوراهای محلات گفت: ارائه این طرح به شورای‌عالی استان‌ها و در نهایت به مجلس شورای اسلامی به این منظور است که شوراهای محلات از نظر قانونی جایگاهشان تثبیت شود و دیگر برای برگزاری انتخاباتشان در هر دوره با تغییر سلایق مدیریتی مواجه نباشیم.

وی افزود: در قانون اساسی چگونگی برگزاری انتخابات مشخص شده است ولی برای انتخابات شوراهای محلات اجازه قانونی برای رجوع به رای مردم و برگزاری انتخابات وجود ندارد، بنابراین این فعالیت‌ها نشان از این دارد که شورای شهر پیگیر مشکلات پیش روی شورایاری‌هاست.

براساس این گزارش، اعضای شورای شهر در پانصد و بیست و یکمین جلسه شورا در حالی یک فوریت لایحه اصلاحیه مصوبه مجوز ارزش واگذاری امتیاز تراکم و تعرفه تغییر کاربری ساختمان و پارکینگ را به تصویب رساندند که از سال 82 تاکنون، عوارض شهرداری هیچ‌گونه افزایشی نداشته است. محمدعلی نجفی عضو کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه شورا در جریان بررسی طرح فوق پیشنهادی را مبنی بر عدم‌هرگونه افزایش در عوارض ساخت وساز برای مدت مشخصی ارائه کرد. مهدی چمران رئیس شورای شهر نیز یادآور شد: شورا از سال 82 تاکنون هیچ‌گونه افزایش عوارض ساخت و ساز را به تصویب نرسانده است و تنها تاثیرات تصمیمات وزارت اقتصاد و دارایی، روی ارزش افزوده است که رقمی را روی عوارض شهرداری اضافه می‌کند.

در جلسه دیروز حمزه شکیب رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران با اشاره به ممنوعیت چاپ و تکثیر نشریات وابسته به سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران نسبت به انتشار نشریه ویژه تاکسیرانان تذکر داد و افزود: آیا ضرورت دارد بخشی از اعتبارات سازمان تاکسیرانی برای چاپ نشریه‌ای هزینه شود که هیچ‌گونه بازتاب اطلاع رسانی تخصصی ندارد و تنها نکته مهم در این نشریه چاپ عکس است. مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تایید اظهارات حمزه شکیب خاطر نشان کرد: شورای شهر تهران اجازه چاپ دو نشریه تخصصی را به شهرداری تهران داده است، ولی چگونه است مجلاتی که در گذشته از سوی سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری به چاپ می‌رسیده و انتشار آنها ممنوع شده است، از سوی مؤسسه همشهری تولید و چاپ می‌شود؟

صدور مجوزهای تجاری؛ عامل تخریب امنیت مسکونی شهر

حسن بیادی نایب‌رئیس شورای شهر تهران دریافت پایین عوارض تغییر کاربری به تجاری و اداری را نیروی بازدارنده‌ای برای کاهش تقاضای صدور مجوز تجاری ندانست و گفت: به همین دلیل امنیت شهر برهم ریخته و همه مناطق مسکونی تبدیل به واحدهای تجاری و اداری شده‌اند. وی از تمامی معاونت‌های شهرداری خواست تا برای رفع این مشکل چاره‌ای بیندیشند و لایحه‌ای مناسب برای مقابله با این وضعیت به شورا ارائه دهند.

کد خبر 197711

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز