گروه شهری: معاون مالی و اداری شهردار تهران موضوع مطرح شده در کمیسیون تلفیق مجلس درخصوص واریز 50درصد از درآمدهای پایدار ناشی از ارزش افزوده تهران به سایر شهرها را مغایر قانون مصوب مجلس دانست و گفت:

با اجرای این طرح 900میلیارد تومان از درآمدهای شهر تهران کم می‌شود و با این شرایط باید منتظر ماند تا شهرفروشی دوباره به تهران بازگردد.حسین محمد پورزرندی درخصوص آخرین مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس که 50درصد منابع درآمد پایدار شهر تهران از محل ارزش افزوده حذف و به‌حساب سایر شهرها واریز شود، گفت:

براساس آخرین شنیده‌ها این مصوبه دوباره به کمیسیون تلفیق بازگشته است که جای خوشحالی و تشکر دارد. وی افزود: از سال 85در حدود 13درصد درآمدهای شهرداری پایدار بوده است، اما براساس طرح لایحه درآمدهای پایدار که در شورای شهر تصویب شده هر ساله باید 5درصد به این درآمدها اضافه شود که از سال 87این موضوع محقق شده و اکنون به 40درصد رسیده است.

معاون مالی و اداری شهردار تهران با بیان اینکه در آمدهای پایدار موجب می‌شود در چارچوب طرح جامع و تفصیلی حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: پیش از این 27کد درآمدی وجود داشت که شهرداری‌ها می‌توانستند از آن استفاده کنند اما با تصویب قانون ارزش افزوده این کدها حذف شدند و اینکه در حال حاضر 50درصد از محل ارزش افزوده در کسب درآمدهای پایدار برای تهران کسر و به سایر شهرها واریز شود جای نگرانی دارد.

وی تصریح کرد: اجرای این طرح مغایر با ماده 73قانون شهرداری‌هاست که باید همه درآمدهای شهر به مصرف همان شهر برسد و این قانونی است که توسط مجلس تصویب شده و در قانون تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده و همچنین برنامه 5ساله پنجم توسعه کشور نیز مورد تأکید بوده است.

فقط 40درصد از قبوض شهری وصول می‌شود

وی با اشاره به تلاش‌های شهرداری تهران در کسب درآمدهای پایدار طی سال‌های اخیر گفت: درتهران با تمام تمهیدات و مدیریت هزینه‌ای که شده 1100میلیارد تومان برای هزینه‌های جاری و 1700میلیارد تومان برای نگهداشت شهر مورد نیاز است و این در حالی است که اگر 100درصد قبوض توزیع شده میان شهروندان وصول شود فقط 250میلیارد تومان از این مبلغ محقق می‌شود که بسیار ناچیز است و فقط 9درصد این سهم را به‌خود اختصاص می‌دهد. معاون شهردار تهران تصریح کرد: با وجود این فقط 40درصد قبوض شهری وصول می‌شود و این کمتر از 4درصد از این سهم است.

پورزرندی در ادامه اظهار کرد: با وجود آنکه بارها در مصوبات شورا آمده است که به زلزله زده‌ها کمک شود اما در فرمانداری این موضوع رد می‌شود و می‌گویند باید درآمد شهر در همان شهر هزینه شود و حتی این کمک را هم غیرقانونی می‌دانند. پس چطور می‌توان 50درصد منابع درآمد پایدار شهر تهران از محل ارزش افزوده را حذف و به‌حساب سایر شهرها واریز کرد. پورزرندی با بیان اینکه با اجرای این طرح 900میلیارد تومان از درآمدهای شهر تهران کم می‌شود گفت:

این در حالی است که بسیاری از قوانین مانند سهم شهرداری از عوارض سوخت یا سهم ناشی از هدفمندی یارانه‌ها ضمانت اجرایی ندارد و از سوی دولت تخصیص نیافته است. به گفته پورزرندی با اجرای این طرح باید منتظر ماند تا شهرفروشی دوباره اجرا شود؛ چراکه شهرداری‌ها وظایف مأموریتی و خدماتی دارند و ناچارند این کار را انجام دهند. شهرداری تهران در ایجاد درآمد ناشی از فروش تراکم شیب منفی داشته است. وی تصریح کرد: شهرداری تهران در ایجاد درآمد ناشی از فروش تراکم حتی در تراکم مجاز شیب منفی داشته است و اجرای این طرح نگرانی ای جدی برای مدیران شهری آینده ایجاد می‌کند.

وی افزود: متأسفانه وقتی نمایندگان شهرستان‌ها در مجلس، کسب درآمد شهرداری تهران و پیشرفت تهران را می‌بینند چنین موضوعاتی مطرح می‌کنند و این در حالی است که شهرداری تهران توانسته است با تغییر سیستم مالی و ایجاد بودجه غیرنقد و همچنین اجرای دارایی‌های غیرمولد به این نقطه برسد.

کد خبر 214990
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز