یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۹
۰ نفر

شصت و دومین جلسه شورای شهر تهران به موضوع لایحه چگونگی محاسبه و اخذ خدمات پسماند در شهر تهران و جداول هزینه‌ای برنامه ۵ساله دوم شهرداری تهران اختصاص یافت.

شورای شهر

براساس لایحه محاسبه خدمات پسماند، به شهرداری اجازه داده می‌شود به‌منظور تشویق شهروندانی که نسبت به پرداخت فیش‌های بهای خدمات پسماند خود زودتر از پایان مهلت مقرر در فیش اقدام می‌کنند، 1.5 درصد برای هر‌ماه جایزه خوش حسابی درنظر بگیرد و این میزان را از مبلغ فیش شهروندان کسر کند.

در جلسه  همچنین اعضای شورا اعتراضات فرمانداری تهران را نسبت به متن منقح مصوبات، تعرفه نرخ ایست‌سنج (پارکومتر) در شهر تهران و اصلاحیه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز شهر تهران بررسی کردند و متن‌های تهیه شده از سوی کمیسیون نظارت و حقوقی شورا را به تصویب رساندند.

در ادامه جلسه، گزارش رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا درخصوص معرفی نماینده شورای شهر برای عضویت در شعبه دوم کمیسیون موضوع ماده 77مورد بحث و بررسی قرار گرفت که در نهایت عباس جدیدی عضو شورا به‌عنوان نماینده شورا در این کمیسیون انتخاب شد. به گفته جدیدی کمیسیون ماده 77 محل حل اختلاف مردم و شهرداری در زمینه‌هایی مثل املاک، شهرسازی، تهاتر و غیره است.

همچنین الهه راستگو و احمد حکیمی پور از اعضای شورا و نیز سونیزی - کارشناس کمیسیون - به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی، برای عضویت در ستاد حمایت از خانواده معرفی شدند که اعضای شورا به آنها رأی مثبت دادند.

تصویب جداول هزینه‌ای برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران

اما یکی از مهم‌ترین بحث‌های کاری  شورای شهر تهران بررسی جداول هزینه‌ای برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران بود که البته به تصویب رسید. علیرضا دبیر در توضیح این لایحه با اشاره به اینکه پیش از این مواد و تبصره‌های برنامه 5 ساله رای‌گیری شده و به تصویب اعضای شورای شهر رسیده بود، گفت: جداول هزینه‌ای که در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده بود امروز برای تصویب شورا به صحن آورده شده است. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه به رقم بودجه مصوب برنامه 5 ساله دوم اشاره کرد و بیان داشت:

لایحه پیشنهادی شهرداری تهران 97هزار میلیارد تومان بود اما براساس پیشنهاد کمیسیون عمران این رقم به 102هزار میلیارد تومان رسید. بر این اساس برای سال اول برنامه، بودجه با رقم 15هزار و 845میلیارد تومان به تصویب رسید و کمیسیون بودجه نیز بر این اساس مواد برنامه را توزیع کرده است. به گفته دبیر در جداول هزینه‌های شهرداری، حوزه‌های حمل‌ونقل و ترافیک، شهرسازی و فرهنگی و اجتماعی بیشترین رشد را در سال اول برنامه 5ساله دوم دارند. در ادامه رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورا طی تذکری یاد آور شد که بودجه هزینه‌ای شرکت‌ها و سازمان‌ها در این جداول ذکر نشده است و می‌بایستی این جداول به‌طور کامل ارائه می‌شد.

همچنین  لایحه چگونگی محاسبه و اخذ خدمات پسماند در شهر تهران به تصویب رسید. اینطور که علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در توضیحات تکمیلی درباره این لایحه اعلام کرد، هزینه مدیریت یک‌کیلو زباله در شهر تهران بین 800تا 900ریال تمام می‌شود اما شهرداری برای جمع‌آوری و حمل یک‌کیلوگرم پسماند عادی 285ریال و برای دفع یک کیلوگرم پسماند عادی 170ریال از شهروندان دریافت می‌کند.

حال طبق مصوبه جدید شورا شهرداری موظف شد نیمی از هزینه مدیریت پسماند را پرداخت ‌کند. از سوی دیگر مدیریت شهری باید انگیزه‌هایی برای کاهش تولید زباله در شهروندان تهرانی ایجاد کند. همچنین براساس این مصوبه شهرداری تهران موظف شد به‌منظور عادلانه‌تر کردن میزان بهای خدمات مدیریت پسماند، میزان تولید زباله دریافتی از شهروندان تهرانی را محاسبه کند.

پیش از دستور

احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران در آغاز جلسه شورا درباره معطل ماندن مصوبه شورا که شهرداری را موظف به پرداخت بخشی از هزینه‌های حمل‌ونقل نابینایان می‌کرد، صحبت کرد. وی این مصوبه را نقطه عطفی در پیگیری مسائل آموزشی و تسهیل‌کننده تردد نابینایان دانست که تاکنون به اجرا در نیامده است. وی همچنین به حضور خود در مدرسه نابینایان شهید محبی در منطقه 5در جریان تهران‌گردی هم اشاره کرد.

هنگام بازدید مسجدجامعی از این مدرسه، رئیس مجتمع نابینایان شهید محبی از نبود پایگاه‌هایی برای اوقات فراغت نابینایان انتقاد کرده بود. به همین علت رئیس شورای شهر تهران دیروز از آقایان شاکری، صابری و خانم راستگو خواست تا هم موضوع مصوبه تأمین بخشی از هزینه‌های نابینایان و مشکل نابینایان مجتمع شهید محبی را پیگیری کنند. رئیس شورا همچنین پس از گزارش خانم آباد درباره حادثه جان‌باختن پسر بچه 10ساله در یکی از آب نماهای پارک‌های تهران گفت:

«آنچه در مورد جان و حیثیت انسان‌هاست برای ما خیلی مهم است و این جواب‌های شکلی و صوری که پزشکی قانونی، اورژانس یا شهرداری درباره دلیل این حادثه اعلام کرده‌اند پذیرفته نیست و بار مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند و باید برای این مسئله فکر اساسی کرد.» گفتنی است، پزشکی قانونی مشخص شدن دلیل قطعی فوت این شهروند را موکول به نتایج آزمایش‌هایی کرده که حداقل 2ماه زمان می‌برد. آتش‌نشانی نیز دلیل این حادثه را برق‌گرفتگی ندانسته است و به گفته شاهدان، اورژانس نیز بعد از یک ساعت در محل حضور یافته و شهرداری نیز مدعی است که درباره خطرات احتمالی این مکان بارها مکاتبه کرده اما نتیجه نگرفته است.

مسجدجامعی همچنین درباره اختلاف‌های اخیر درباره منزل مرحوم جلال آل احمد و سیمین دانشور گفت: از آقای صابری می‌خواهیم به دور از فضای رسانه‌ای این موضوع را به لحاظ حقوقی پیگیری کنند.

کد خبر 258425
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز