گروه محیط‌زیست: نایب‌رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سند ملی محیط‌زیست کامل و جامع نیست می‌گوید: سندی که پشتوانه مالی و قانونی و سیاسی ندارد، کارآمد نیست.

محیط زیست

مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری میراث فرهنگی با انتقاد از سند ملی محیط‌زیست می‌گوید: سند ملی محیط‌زیست هم‌اکنون در دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است و روی آن کار می‌شود اما این سند جامع و کامل نیست. سازمان حفاظت از محیط‌زیست و مسئولان دولتی تبلیغات بسیاری روی این سند انجام داده‌اند اما این نشانه خوب‌بودن سند نیست.

چند روز پیش کمال‌الدین پیرموذن، عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس نهم با اشاره به اینکه سند ملی محیط‌زیست از سوی سازمان حفاظت از محیط‌زیست به مجلس ارائه شده گفت: این سند ملی به مجلس ارائه شده و منتظر تصویب شورای انقلاب فرهنگی است.

به گفته پیر‌موذن سند ملی محیط‌زیست در 26شاخص و چهار بعد سلامت، بالندگی، زیبایی و اقتصاد سبز تدوین شده است. در تدوین این سند ملی تمام بزرگان عرصه محیط‌زیست و اعضای کمیته ملی توسعه پایدار نقش داشته‌اند.پزشکیان اما با اشاره به اینکه چهار مسئله آب و خاک و هوا و جنگل از موضوعات مهمی است که باید در عرصه محیط‌زیست به آنها توجه شود می‌گوید: اینها بدیهیات محیط‌زیست هستند که باید مدنظر داشته باشیم. باید کلیتی از وضعیت موجود استخراج کنیم و براساس آن نقشه راهی برای بهتر کردن وضعیت داشته باشیم که بتوانیم از آن به‌عنوان سند ملی یاد کنیم.

وی نبود پشتوانه مالی، قانونی و سیاسی در سند ملی محیط‌زیست را از اصلی‌ترین نقاط ضعف آن معرفی و تصریح می‌کند: برای رسیدن به وضعیت مطلوب در یک سند ملی، باید پشتوانه مالی، قانونی و سیاسی داشته باشیم اما چنین چیزی در این سند وجود ندارد. نه‌تنها در این سند که در هیچ‌یک از سند‌هایی که ارائه می‌شود چنین پشتوانه‌هایی وجود ندارد.

در بسیاری از سند‌هایی که به‌عنوان سند ملی ارائه می‌شود، منابع مالی و توان مدیریتی و تعهد سیاسی جایی ندارند. تا وقتی این موضوعات مورد توجه قرار نگیرد، مشکلات حل نمی‌شود. ما هر قدر حرف‌های خوب و خوشایند بزنیم، تا وقتی منابع مالی برایش درنظر نگیریم، سندهایمان تنها در حد حرف باقی خواهد ماند.

وی افزود: سندی که برای محیط‌زیست تنظیم شده، راهبرد نیست. راهبرد یعنی این سند بتواند راهی را باز و در آن راه حرکت کند و اجرا شود. راهبردی که توان اجرایی نداشته باشد، راهبرد نیست. استراتژیک پلنینگ یعنی در وضعیت موجود و با امکانات موجود بتوانیم کاری انجام دهیم. اما وقتی نقشه می‌کشیم و برنامه‌ای برای اجرای آن نداریم و روی تاقچه می‌گذاریم این نقشه به هیچ دردی نمی‌خورد.

 

کد خبر 196247

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز