گروه محیط‌زیست: نایب‌رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی از بررسی تخریب صخره‌های مرجانی، مرگ ببر سیبری در باغ‌وحش تهران و معدوم کردن شیرهای این باغ‌وحش در جلسه اخیر فراکسیون محیط‌زیست خبر داد و گفت:

بررسی علت مرگ 9 دلفینی که اواخر ماه گذشته در بندر جاسک تلف شده‌اند به جلسه هفته آینده فراکسیون موکول شد.
انوشیروان محسنی بندپی با تاکید بر ارزشمندی صخره‌های مرجانی بندرعباس و دریای عمان تصریح کرد: صخره‌های مرجانی ارزش بسیار ذیقیمتی در محیط‌های زیستی و آبی دارند اما ورود فاضلاب‌ها، آلودگی‌های نفتی و خاک‌ریزی در محیط‌های آبی شرایطی را پدید آورده که این صخره‌ها در معرض نابودی قرار گرفته‌اند به‌نحوی که هم‌اکنون حدود 30 درصد از آنها تخریب شده و اگر همین روند ادامه پیدا کند، پیش‌بینی می‌شود که تخریب آنها به 50 درصد برسد.

وی به ایسنا گفت: با توجه به اهمیت صخره‌های مرجانی، درکمیسیون مقرر شد که در مناطق آزاد قوانین زیست‌محیطی را برای حفظ این ذخایر آبی اجرایی‌تر و عملیاتی‌تر کنیم و سازمان حفاظت محیط‌زیست بر حسن اجرای کار نظارت کامل داشته باشد.
نایب رئیس فراکسیون محیط‌زیست همچنین خاطرنشان کرد: متأسفانه از آنجا که به‌دلیل عدم‌رعایت مسائل زیست‌محیطی و حیات وحش، نسل ببر در کشور ما منقرض شده و مسئولان مربوطه اطلاع یافتند ببرهای سیبری قابلیت زندگی و تطابق در جزایر میانکاله مازندران و گلستان را دارند، اعلام کردند در ازای 2 قلاده پلنگ، 2 ببر سیبری می‌گیرند.

این در حالی بود که کشور روسیه برای نگهداری پلنگ‌های ایرانی همه شرایط، بستر و لوازم را آماده کرده بود اما متأسفانه ما برای نگهداری ببرها اصلا آمادگی نداشتیم یعنی نه میانکاله را برای آنها آماده کردیم و نه باغ‌وحش تهران را؛ به تعبیر بهتر مانند سایر پروژه‌ها هیچ کار علمی و تخصصی انجام ندادیم.

محسنی افزود: بنابراین نخستین مسئله این است که آنها برنامه داشتند و با علم وارد کار شدند اما ما هیچ‌گونه آمادگی کارشناسی و علمی برای نگهداری ببرها نداشتیم که مقصر اصلی سازمان حفاظت محیط‌زیست است. وقتی آنها را به باغ‌وحش تهران دادیم مشکل حادتر شد.

وی گفت: پس از مرگ ببر سیبری سراغ دانشکده دامپزشکی تهران رفتند و از استادان آنجا کمک خواستند. براساس اظهارنظر مسئولان باغ‌وحش آنها هم تشخیص بیماری مشمشه را ندادند. بیماری مشمشه در الاغ و قاطر حاد و در اسب مزمن است که به‌دلیل گران بودن اسب برای گوشت‌خوارانی نظیر ببر و شیر از گوشت وارداتی الاغ استفاده می‌شد اما مشخص نیست که آیا این گوشت‌ها از مبادی ورودی کشور با قرنطینه وارد کشور می‌شد یا خیر؟

محسنی خاطرنشان کرد: نهم دی ماه یعنی آخرین روز زندگی ببر سیبری بیماری مشمشه در کشور تایید شد؛ هم‌اکنون هم توسط آزمایشگاه‌ آلمان تایید شده است. حال که مشخص شده متصدیان حیات وحش، در تغذیه، مراقبت و درمان این حیوانات کوتاهی و با این ذخایر ذیقیمت حیات وحش چنین برخورد کرده‌اند این پرسش مطرح می‌شود که اگر فرزند یکی از ما مریض می‌شد به همین ترتیب از او مراقبت و نگهداری می‌کردیم و در تهیه مواد‌غذایی آنها دقت لازم را نداشتیم؟

نایب رئیس فراکسیون محیط‌زیست، سازمان دامپزشکی را یکی دیگر از مقصران اصلی مرگ حیوانات در باغ‌وحش تهران دانست و تاکید کرد: سازمان دامپزشکی مسئولیت دارد هرگونه دام، طیور و احشام که از خارج کشور وارد می‌شود را کنترل کند، همانطور که در رابطه با انسان‌ها وزارت بهداشت عهده‌دار این مسئولیت است و در مورد برنج‌های وارداتی آنها را متهم به عدم‌رعایت دقت کافی کردیم، در ‌ زمینه هم سازمان دامپزشکی کشور مقصر است چراکه باید در مبادی ورودی کشور نسبت به این گوشت‌ها دقت و حساسیت لازم را داشته باشد.

وی افزود: ضمن اینکه لازم بود سازمان دامپزشکی یک معاینه ادواری روی این حیوانات داشته باشد، چراکه از زمان بروز بیماری در میان شیرها تا زمانی که ببر دچار این بیماری شد این پروسه6 ‌- 5 ماه‌ طول کشید. در این زمینه آنها نشان دادند که از آمادگی لازم برخوردار نبودند و تعاملی با مسئولین باغ‌وحش نداشتند.

کد خبر 126766

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز