گروه محیط‌زیست - اسد افلاکی:‌ رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد که سازمان حفاظت محیط‌زیست با تخریب پارک ملی کویر تحت هر عنوانی که باشد مخالف است و با قاطعیت جلوی تخریب‌ها می‌ایستد.

به گزارش همشهری، محمد جواد محمدی زاده، روز گذشته در جمع خبرنگاران افزود: در دوره ریاست پیشین سازمان، وزارت نفت متقاضی 150 هکتار از اراضی پارک ملی کویر برای عملیات اکتشاف و استخراج نفت بود اما ما با این درخواست به‌شدت مخالفت کردیم و در نتیجه پس از بررسی‌های متعدد، این پرونده به کمیسیون زیربنایی ارائه شد و در نهایت سازمان حفاظت محیط‌زیست به وزارت نفت اجازه داد حوضچه‌های حفاری را در چند نقطه فنس‌کشی شده به ابعاد 50 در 50 متر و عملیات اکتشافی را درعرصه‌ای به ابعاد 10 در 10متر و جمعا در 3نقطه انجام دهد. به گفته وی، یکی از نقاط تعیین شده در منطقه حفاظت شده و بقیه در پارک ملی کویر واقع شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در این نشست خبری، ضمن رد گفته‌های معاون انسانی این سازمان که هفته گذشته درجمع خبرنگاران اعلام کرده بود «رئیس‌جمهوری شخصا با عملیات اکتشاف نفت در پارک ملی کویر موافقت کرده است»، گفت: کسی این مصوبه را به پای رئیس‌جمهوری ننویسد.

سازمان با این مصوبه موافقت کرده است. مصوبه پارک ملی کویر قابل دفاع است و سازمان حفاظت محیط‌زیست از این مصوبه حمایت می‌کند زیرا این مصوبه با لحاظ نظرات سازمان محیط‌زیست تدوین شده است و ما معتقدیم اگر این مصوبه به درستی اجرا شود نگرانی وجود نخواهد داشت؛ ضمن آنکه نماینده تام‌الاختیار سازمان، هنگام اجرای عملیات در پارک حضور خواهد داشت و بدیهی است درصورت مشاهده کوچک‌ترین تخلفی، عملیات در هر مقطعی که باشد متوقف خواهد شد.

محمدی‌زاده، درخصوص نحوه انتقال نفت احتمالی در پارک ملی هم خاطرنشان کرد: درصورت کشف نفت و نیاز به انتقال آن، وزارت نفت موظف است لوله‌گذاری را در حاشیه همان جاده قدیمی موجود در پارک انجام دهد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه افزود: تاکید می‌کنم سازمان محیط‌زیست تحت هیچ شرایطی اجازه مستحدثات استخراج نفت را نخواهد داد و اجازه نخواهیم داد در این پارک، پالایشگاه نفت احداث شود.محمدی زاده درباره احداث جاده درجنگل ابر هم گفت: نماینده سازمان حفاظت محیط‌زیست در این پروژه، دکتر محمد باقر صدوق معاون طبیعی سازمان است و من فکر نمی‌کنم کسی قوی‌تر از ایشان در دفاع از منافع محیط‌زیست باشد.

وی در بخشی از سخنان خود به وضعیت دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: ما با یک مشکل 30‌ساله مواجهیم. طی 30 سال گذشته در ارومیه، میزان بارندگی به‌دلیل خشکسالی‌های پی درپی 45میلی‌متر کاهش یافته است؛ ضمن آنکه30 سال پیش ازاین، از 320 هزار هکتار از حوضچه آبریز ارومیه برداشت می‌شد اما این میزان طی 3دهه اخیر به 680 هزار هکتار افزایش یافته است؛ به عبارت دیگر، 3دهه پیش 2 میلیون تن سیب در این عرصه‌ها تولید می‌شد اما اکنون این میزان به8 میلیون تن رسیده است و آب مورد نیاز این باغات تماما از 13رودخانه‌ای که به دریاچه منتهی می‌شد برداشت می‌شود؛ بنابراین آورد آب کم شده است.

افزایش تبخیر به‌دلیل بالارفتن 2 درجه گرما از دیگر عوامل مشکل‌زا در این زمینه است. درعین حال، براساس آخرین تصمیمات اتخاذشده، قرار است طی یک پروسه 5ساله 700میلیون متر مکعب آ ب از حوضه‌های دیگر به مسافت 200 کیلومتر به دریاچه منتقل شود که عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

اصلاح روش‌های آبیاری که باعث صرفه جویی 2‌میلیارد متر مکعب آب می‌شود از دیگر تمهیدات لازم الاجرایی است که با اجرای آن نیمی از این آب یعنی یک میلیارد متر مکعب به دریاچه ارومیه اختصاص خواهد یافت. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه از پیگیری این سازمان برای توقف 10 ساله بهره‌برداری از جنگل‌های کشور خبر داد و گفت: درصورت اجرای این طرح کارخانجات تولید چوب و کاغذ باید مواداولیه خود را از محل واردات یا بازیافت کاغذ تامین کنند. در‌حاشیه این نشست خبری از پرتال اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست منتشر وتندیس جشنواره رسانه و محیط‌زیست رونمایی شد.

محمدی‌زاده با اشاره به اینکه این پرتال بعد از 12‌سال و با بررسی سایت‌های محیط‌زیست 17 کشور و به 2زبان فارسی و انگلیسی راه‌اندازی شده است، گفت: این سایت با رویکرد اطلاع‌رسانی به‌صورت یکپارچه به‌گونه‌ای که در سراسر کشور پاسخگو باشد راه‌اندازی شده است؛ با این هدف که بتواند نیاز شهروندان در زمینه اطلاع‌رسانی محیط‌زیست را برطرف کند.

این گزارش می‌افزاید: صبح روز گذشته و پیش از نشست خبری، مسابقه دو و میدانی با شرکت محیط‌بانان پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با شعار «رسانه‌ها یاریگر یوز» در پارک پردیسان برگزار و به برندگان جوایزی اهدا شد.

کد خبر 120837

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز