گروه محیط‌زیست - اسد افلاکی: معاون دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره آخرین وضعیت عملیات جمع‌آوری لکه‌های نفتی در سواحل بندر دیلم در بوشهر گفت:

enviroment

با آنکه لکه‌های نفتی به عرض 8 و طول 20 کیلومتر لایه‌های سطحی دریا را پوشانده و بیم آن می‌رفت که بخش‌های وسیع‌تری از سطح دریا را فرابگیرد، اما خوشبختانه توفان این لکه بزرگ را به ساحل برگرداند و هم‌اکنون تلاش نهادهای ذیربط از جمله سازمان بنادر و دریانوردی و مسئولان محلی محیط‌زیست برای مهار و جمع‌آوری آن ادامه دارد. به‌گفته وی، پاکسازی این لکه نفتی حدود 2 ماه طول می‌کشد.

دکتر محمدباقر نبوی در گفت‌وگو با همشهری افزود: علاوه بر آلودگی ایجاد شده در دریا، حدود 400 هکتار از عرصه‌های منتهی به ساحل نیز آلوده شده که بخشی از آن مصب یکی از رودخانه‌های فصلی را در برمی‌گیرد. البته قسمتی از آلودگی‌های این رودخانه با دستگاه‌های مکش جمع‌آوری و بخشی از آن سوزانده شده است. آلودگی‌های راه‌یافته به دریا هم که بر اثر تلاطم دریا به ساحل بازگشته به‌دلیل ماسه‌ای بودن ساحل قابل جمع‌آوری است.

وی با اشاره به اینکه سازمان محیط‌زیست با حساسیت و دقت تمام موضوع را به‌طور لحظه‌ای پیگیری می‌کند و اوضاع کاملا تحت کنترل است، گفت: با وجود شرایط نامساعد جوی، شناورهای سازمان بنادر و دریانوردی و دستگاه‌های دیگر برای جمع‌آوری لکه‌های نفتی در منطقه مشغول فعالیت هستند. همچنین با استفاده از تجهیزات مختلف و ماشین آلات سنگین عملیات پاکسازی در ساحل نیز در حال انجام است ضمن آنکه با بالگرد بر کل عملیات نظارت می‌شود.

معاون دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره علت وقوع نشت نفت و آلودگی سواحل بندر دیلم در استان بوشهر گفت: چهارشنبه گذشته، یکی از خطوط انتقال نفت به قطر 48 اینچ از آغاجاری و گچساران به ایستگاه پمپاژ امام حسن(ع) در حوالی بندر دیلم براثر پوسیدگی دچار شکستگی و نشت نفت شد و در نهایت این معضل زیست‌محیطی را رقم زد. بدیهی است اگر برای تعویض خطوط انتقال نفت چاره‌ای اندیشیده نشود در آینده نیز شاهد وقایع ناگوار مشابه خواهیم بود.

معاون دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست درخصوص مدت زمان عملیات پاکسازی گفت: پیش‌بینی می‌شود در بدترین شرایط، طی 2 ماه عملیات پاکسازی به‌طور کامل به پایان برسد ولی درصورت مساعد بودن شرایط جوی، احتمال کوتاه‌تر شدن این زمان وجود دارد. وی در پایان تاکید کرد: ضروری است لکه‌های جمع‌آوری شده در نقطه‌ای دپو شود و بلافاصله عملیات جداسازی نفت و بازیافت صورت‌پذیرد تا از تبعات زیانبار احتمالی آن پیشگیری شود.

کد خبر 127668

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز