گروه سیاسی: بعد از انتقادی که مدتی پیش یکی از نمایندگان مجلس در صحن علنی مطرح کرد و گفت که سفرهای خارجی نمایندگان به اطلاع هیأتی که برای نظارت بر مسافرت‌های خارجی کارکنان دولت تشکیل شده نمی‌رسد، حالا عضو هیأت رئیسه مجلس از تعداد زیاد تقاضاهای نمایندگان مجلس برای سفر خارجی خبر داده و گفته که این تقاضاها رد شده است.

مجلس

پیش‌تر سیدجلال یحیی‌زاده نماینده تفت و میبد و عضو ناظر مجلس در هیأت نظارت بر مسافرت‌های خارجی کارکنان دولت، تذکر داده بود که از ابتدای سال‌جاری تا شهریور ماه، 155نماینده برای سفرهای مختلف به خارج از کشور رفته‌اند اما تنها یک لیست آن هم چندین‌ماه بعد از مسافرت به هیأت نظارت ارائه شده است که این برای ‌شأن نظارتی مجلس مناسب نیست. او انتقاد کرده بود: اینکه خود مجلس قانونی را تصویب کند و بعد تمکین نکند دون ‌شأن مجلس است. نمایندگان باید به این موضوع توجه داشته باشند تا ‌شأن نظارتی مجلس زیر سؤال نرود.

یحیی‌زاده عضو هیأت نظارت بر مسافرت‌های خارجی کارکنان دولت است که تشکیل این هیأت در سال 73به تصویب مجلس رسید. مجلس در آن سال قانونی از تصویب گذراند که براساس آن برای نظارت بر امر مسافرت‌ها و مأموریت‌های غیرثابت خارجی کارکنان دولت و تمامی دستگاه‌هایی که به‌نحوی از بودجه عمومی کشور و شرکت‌های دولتی استفاده می‌کنند هیأتی در وزارت خارجه شکل گیرد. این هیأت متشکل از نماینده رئیس‌جمهور به عنوان رئیس هیأت، معاون وزیر خارجه، معاون وزیر اطلاعات، معاون وزیر دستگاه ذی‌ربط بدون حق رأی و دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌عنوان ناظر هستند. براساس این قانون تمامی مسافرت‌های خارجی کارکنان دولت به غیر از مأموریت‌های محرمانه وزارت اطلاعات، باید به اطلاع این هیأت رسیده باشد.

حالا علاوه بر این هیأت که در وزارت خارجه تشکیل می‌شود، کمیته‌ای هم ظاهرا در داخل مجلس تشکیل شده که بر سفرهای خارجی نمایندگان مجلس نظارت دارد. عبدالرضا مصری سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس درباره این هیأت اظهار داشت: کمیته سفرهایی که در مجلس تشکیل شده است متشکل از ‌رئیس کمیسیون امنیت ملی، یک نفر از دفتر رئیس مجلس و سه نفر از هیأت‌ رئیسه است؛ این سه نفر عبدالرضا مصری، حسن سبحانی نیا و محمد آشوری هستند. هر نماینده‌ای که بخواهد به سفری اعزام شود درخواستش در این کمیته بررسی می‌شود.

مصری با بیان اینکه خیلی از درخواست‌ها در کمیته سفرها رد می‌شود، گفت: از اول دوره مجلس نهم تعداد زیادی از سفرها که قرار بود نمایندگان انجام دهند، انجام نشده است؛ به‌طور مثال اگر قرار بوده چهار نفر در یک اجلاس شرکت کنند هیأت رئیسه تنها با اعزام یک یا دو نفر از آنها موافقت کرده است.

بحث سفرهای خارجی نمایندگان به‌خصوص در سه دوره اخیر مجلس، یکی از بحث‌های حاشیه‌ای دامنگیر هیأت رئیسه بوده است. مجلس هشتم رکورددار تعداد سفرهای خارجی نمایندگان است. تا ابتدای بهمن سال90، یعنی سه‌ماه پیش از پایان مجلس هشتم، یکهزار و 552سفر برای این مجلس به ثبت رسیده است. هزار و ۱۴۹ سفر برای نمایندگان مجلس ششم و هزار و ۱۱۸ سفر نیز برای مجلس هفتم به ثبت رسیده است. حق مأموریتی که هر نماینده در مجلس هشتم از سفرهای خارجی می‌گرفت چیزی معادل 130یورو بود یعنی به پول امروز روزانه در حدود 430هزار تومان. چندی قبل برخی نمایندگان طرحی را به مجلس آوردند که معطوف به همین حق مأموریت سفرهای خارجی نمایندگان بود.

با این طرح حق مأموریت 100درصدی مسئولان و کارکنان دولت و مجلس که به سفرهای خارجی می‌روند به 50درصد تقلیل پیدا می‌کند، مثلا کسی که روزانه حق مأموریتش 150یورو می‌شود به 75یورو و کسی که 200یورو حق مأموریت می‌گیرد به 100یورو تقلیل می‌یابد. با وجود اینکه موافقان طرح استدلال کردند که کاهش حق فوق‌العاده مأموریت سفرهای خارجی برای مقامات و کارکنان یک کار نمادین و زیباست و به نوعی همدردی با بیمارانی است که به‌علت کمبود ارز و مشکلات اقتصادی داروهای خود را به سختی تهیه می‌کنند اما مجلس نه به دوفوریت این طرح رأی داد و نه به یک فوریتش.

کد خبر 196237
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز