گروه اقتصادی: اظهارات دیروز وزیر اقتصاد در مورد معضل معوقات بانکی نمایندگان مجلس را قانع نکرد و به این ترتیب سیدشمس‌الدین حسینی با دریافت کارت زرد دوم در آستانه استیضاح خودکار قرار گرفت.

به گزارش همشهری، وزیر اقتصاد که هفته پیش در همایش سیاست‌های اصل44 از شفاف‌نبودن اقتصاد کشور سخن گفته بود، دیروز در پاسخ به سؤال یکی از نماینگان مجلس پیرامون معضل معوقات بانکی و سیاست دولت برای مقابله با آن به اظهارات کلی و مبهم بسنده کرد و همین عامل باعث شد که نمایندگان مجلس اظهارات وی را قانع‌کننده تشخیص ندهند.

حسینی با اشاره به اینکه 40میلیون پرونده تسهیلاتی در بانک‌های دولتی وجود دارد، افزود: از این تعداد هفت میلیون و 600هزار پرونده معوقات بانکی است که بخشی از آن مربوط به وام‌های یکصد میلیارد ریالی است. این آمار نشان می‌دهد که در حدود 20درصد پرونده‌های تسهیلات مالی معوقه هستند. وی ادامه داد: 50درصد این معوقات بانکی وام‌های خرد و 50درصد آن وام‌های بالای 10میلیارد تومان است. حسینی آماری از معوقات بانکی در بانک‌های خصوصی ارائه نکرد و اعلام آن را به بانک مرکزی واگذار کرد.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه تاکنون صد نفر از بدهکاران بزرگ سیستم بانکی را شناسایی کرده‌ایم و مقابل آنان ایستاده‌ایم ادامه داد: نام 200نفر از افرادی که دارای معوقات بانکی هستند به کمیته فراقوه‌ای ارسال شده اما از این کمیته خواسته‌ایم قبل از رسیدگی نام این افراد را افشا نکند.

حسینی بدهکاران خرد، زلزله‌زدگان بم، رودبار، سیل‌زدگان مازندران و سرمازدگان کشاورزی را جزو بدهکاران بانکی دانست و گفت: چیزی که نگران‌کننده است، همان دانه‌درشت‌ها هستند. وزیر اقتصاد پی‌گیری معوقات بانکی را به کمیته فراقوه‌ای، بانک مرکزی و همکاری مجلس موکول کرد.

در این جلسه احمد امیرآبادی نماینده قم با اشاره به اینکه حدود 57هزار میلیارد تومان معوقات بانکی در کشور داریم، از عدم‌پیگیری این موضوع توسط بانک‌ها انتقاد کرد. وی افزود: امروز فردی که هواپیمای اختصاصی و 12هزار میلیارد تومان سرمایه‌دارد، چرا معوقات او وصول نمی‌شود؟! فردی که میلیاردها تومان پول برای فوتبال هزینه می‌کند چرا معوقاتش را پرداخت نمی‌کند؟ به گزارش همشهری، چندی پیش نیز رئیس‌جمهور از تجمیع منابع بانکی کشور در دستان 300نفر انتقاد کرده بود اما اظهارات دیروز وزیر اقتصاد نشان داد که دولت طرح جامع و مشخصی برای احیای معوقات بانکی ندارد.

کد خبر 197012
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز