گروه سیاسی: وزیر سابق رفاه وقتی در دفاع از «طرح ممنوعیت حضور کارمندان و مدیران دستگاه‌های اجرایی در هیأت‌های مدیره» دفاع می‌کند، از جریان «اختاپوسی» یاد می‌کند که 180نفر هستند و اقتصاد شرکت‌ها را در اختیار گرفته‌اند و تأسف می‌خورد که این ننگ است که ما بگوییم در کشور ما آدم نیست و یک فرد باید عضو هیأت مدیره 10شرکت و کارخانه باشد.

مجلس

بالاخره با توضیحات او نمایندگان مجلس کلیات طرح یک‌فوریتی ممنوعیت کارمندان و مدیران دستگاه‌های اجرایی از عضویت در هیأت‌های مدیره و مدیریت عامل را تصویب می‌کنند.این طرح نمایندگان مجلس را هم شامل می شود.

مهرماه سال گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح پرسرو صدای نظارت مجلس بر نمایندگان تصویب کردند که تصدی بیش از یک شغل برای نمایندگان مجلس ممنوع است. آن زمان بحث اینکه نمایندگان مجلس نمی‌توانند دیگر عضو یا رئیس هیأت مدیره شرکت‌ها یا سازمان‌ها شوند مطرح شد. در آن زمان نام افرادی مثل امیدوار رضایی میرقائد و مقداد نجف نژاد که عضو هیأت مدیره باشگاه استقلال بودند یا نژاد فلاح که عضو هیأت مدیره باشگاه پرسپولیس بود، بیش از هر نماینده دیگری در این ارتباط شنیده می‌شد اما با گذشت زمان و در فروردین‌ماه سال 91مشخص شد که انگشت شمار نیستند نمایندگانی که عضو هیأت مدیره شرکت‌های اقتصادی هستند.

همان ایام علی یوسف پور یکی از اعضای هیأت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) گفته بود که حداکثر 18نفر از نمایندگان مجلس عضو هیأت مدیره شستا هستند و بعدها هم گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد 200نفر از نمایندگان مجلس هشتم در هیأت مدیره شرکت‌های تابعه شستا که به‌عنوان یکی از غول‌های اقتصادی کشور شناخته می‌شد عضویت دارند.

در همین مجلس نهم براساس گزارشی که خود نمایندگان از سوابق کاری‌شان در ابتدای مجلس منتشر کرده‌اند، نمایندگان زیادی هستند که در هیأت مدیره شرکت‌های اقتصادی عضویت دارند، همچنان‌که دیروز هم عبدالرضا مصری در گزارش خود به همین موضوع اشاره کرد و گفت که 180نفر در کشور عضویت اکثر هیأت مدیره‌های شرکت‌ها و سازمان‌ها را برعهده دارند و متأسفانه برخی نمایندگان مجلس نیز شامل این افراد می‌شوند.البته این طرح محدودیتی برای چند شغلی بودن مدیران دولتی هم هست که حضور کارمندان و مدیران دستگاه های اجرایی در هیات های مدیره و مدیریت عامل شرکت ها را محدود می کند.

عبدالرضا مصری هنگام پیشنهاد یک فوریت این طرح با بیان اینکه اعضای هیأت مدیره غیرموظف تنها برای آن جایگاهی که دارند عضو شده‌اند، گفت: این افراد تنها به‌منظور ایجاد رانت حضور دارند. او از تأمین اجتماعی و وزارت نفت می‌خواهد که رقمی از پاداش اعضای غیرموظف منتشر کنند و در اختیار نماینده‌ها قرار بگیرد و توضیح می‌دهد که برخی اعضای هیأت مدیره عددهای چند ده میلیون تومانی به‌عنوان پاداش می‌گیرند.

وی به دوران وزارت خود اشاره می‌کند و می‌گوید دو سال تلاش کردم تا این رانت را در وزارت رفاه سابق از بین ببرم اما نتوانستم. دستگاه‌های اجرایی مدعی هستند که قانونی برای برخورد با این پدیده نکبت‌انگیز وجود ندارد. اگر می‌خواهیم فساد اداری را از بین ببریم، روابط نامیمون و بده بستان‌ها را از بین برده و پاداش‌های چند ده میلیون تومانی را از بین ببریم، باید با فسادهای اداری و مالی برخورد کنیم.

سیدعلی طاهری نماینده گرگان در مخالفت با این طرح قرار گرفتن افراد کم‌تجربه و بی‌تجربه در هیأت‌های مدیره را موجب بروز اشکال دانست و افزود: قطعا داشتن تخصص و تجربه لازم در انجام وظایف هیأت مدیره الزامی است. وقتی فردی در هیچ دستگاه اجرایی عضو نیست با عضویت در هیأت مدیره، حقوق‌بگیر می‌شود درحالی‌که جلسات هیأت مدیره به‌صورت هفتگی و ماهانه نیست و بعضا دو‌ماه یک‌بار یا چند‌ماه یک‌بار تشکیل می‌شود.

ایرج ندیمی از دیگر مخالفان کلیات این طرح با بیان اینکه هیأت مدیره غیرموظف، شغل محسوب نمی‌شود، ‌تصریح کرد: کسی که تجربه نداشته باشد را به‌عنوان هیأت مدیره غیرموظف استخدام نمی‌کنند. نماینده دولت نیز که به‌عنوان مخالف تصویب این طرح سخن می‌گفت، اظهار کرد: طبق قانون، هرگونه پرداخت حقوق به اعضای هیأت مدیره که شغل دولتی داشته باشند ممنوع است. البته برخی می‌گویند اینها در قالب پاداش داده می‌شود! پس می‌توانیم قانون موجود را اصلاح کنیم و بگوییم پرداخت حقوق و پاداش ممنوع است.
وی با تأکید بر اینکه به جای وضع قانون جدید، بهتر است قانون قبلی اصلاح شود، تصریح کرد: دولت با افزودن به حجم قوانین درحالی‌که احکام لازم در قوانین قبلی وجود دارد مخالف است.

طرح تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی یکی از طرح‌هایی بود که باید شش ماهه جمع می‌شد و گزارش آن در مجلس قرائت می‌شد. این طرح نزدیک به 24‌ماه طول کشید و نهایتا با پایان مجلس هشتم بایکوت شد؛ هیچ وقت دلیلی قانع‌کننده برای طولانی شدن تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی و شستا مطرح نشد، چه بسا که این موضوع ارتباطی به عضویت 200نماینده در شرکت‌های تابعه شستا داشته باشد.

کد خبر 197036
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز