سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که نوری‌مالکی نخست‌وزیر عراق برای گفت‌وگو با مقامات اردن به امان رفته‌است و چند شهر عراق صحنه اعتراض گروهی از سنی‌ها در اعتراض به دولت است، مطبوعات ترکیه دیروز خبر دادند که این کشور مذاکراتی را با آمریکا و ایران درباره تحولات عراق آغاز کرده‌است.

عراق

این خبر درحالی منتشر شده که همین هفته رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه در مصاحبه تلویزیونی حرف‌های تندی علیه دولت عراق و شخص نوری‌مالکی زد و نسبت به وقوع اتفاقاتی شبیه سوریه در عراق هشدار داد. سخنان اردوغان و تحرکات جدید ترکیه درباره عراق وقتی آغاز شد که 10نفر از محافظان وزیر دارایی عراق به اتهام ارتباط با گروه‌های تروریستی دستگیر شدند.

وزیر دارایی عراق که متعلق به جناح سنی است این اقدام را محکوم کرد و آن را به تسویه حساب دولت نوری مالکی با سنی‌ها نسبت داد. ترکیه نیز از این موضع وزیر عراقی علیه نخست‌وزیر عراق حمایت کرد. این دومین بار در ماه‌های اخیر است که ترکیه این‌چنین در تحولات عراق به‌طور مستقیم مداخله می‌کند. نخستین مورد از این مداخله به دادن پناهندگی به طارق هاشمی معاون فراری رئیس‌جمهور عراق در ترکیه بازمی‌گردد.

هاشمی که درداخل عراق به ارتباط با گروه‌های تروریستی متهم و به اعدام محکوم شده‌است، اکنون با تابعیت ترکیه‌ای در این کشور زندگی می‌کند. اردوغان در سخنان اخیر خود گفته بود در سفر به آمریکا با مقامات آمریکایی درباره تحولات عراق رایزنی می‌کند. دیروز نیز روزنامه حریت خبر داد که مقامات ترکیه مشغول رایزنی با آمریکا و ایران درباره تحولات اخیر عراق هستند تا مانع از جنگ داخلی در این کشور شوند.

در همین حال شبکه خبری راشیاتودی اعلام کرد که ارتش ترکیه نیروها و تجهیزات نظامی خود را در مرزهای عراق افزایش داده است. این تجهیزات شامل خودروهای زرهی و سلاح‌های توپخانه‌ای است. این در حالی است که رسانه‌های ترکیه روز گذشته اعلام کردند که این اقدام ارتش ترکیه احتمالا در راستای آمادگی گسترده امنیتی برای مقابله با عناصر حزب کارگران کردستان پ‌ک‌ک انجام شده است.

کد خبر 195666
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز