گروه بین‌الملل: ادامه تظاهرات و بستن مسیرهای عبور و مرور در استان سنی‌نشین الانبار باعث شد تا نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق نسبت به بازگشت این کشور به دوران درگیری فرقه‌ای و روشن‌شدن مجدد این آتش هشدار دهد.

مالکی

مالکی درحالی‌که اعتراض‌ها در عراق با حمایت و رضایتمندی طارق الهاشمی سیاستمدار فراری این کشور روبه‌رو شده در کنفرانس آشتی ملی هشدار داد که ممکن است کشور به دوران درگیری‌های فرقه‌ای بازگردد و با غیرقابل قبول ‌خواندن رفتارهایی مانند بستن جاده‌ها و تحریک برای جنگ‌ طائفه‌ای خواستار حل اختلاف‌ها با گفت‌وگو و مذاکره شد. نخست‌وزیر عراق تأکید کرد:

عراق با بازگشت به روزهای تاریکی که افراد به‌دلیل نام و هویتشان کشته می‌شدند فاصله کمی دارد. در ادامه اعتراض‌هایی که از هفته گذشته در عراق آغاز شده روز جمعه ده‌ها هزار نفر در استان سنی‌نشین الانبار به‌ویژه در شهرهای فلوجه و رمادی دست به برگزاری تظاهرات زدند و علیه دولت نوری مالکی شعار دادند. مخالفان بعد از نمازجمعه در بزرگراهی که عراق را به اردن و سوریه متصل می‌کند تظاهرات کردند. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره این بزرگراه مهم که نقشی حیاتی در ترانزیت کالا دارد پنج روز است که از سوی برخی نیروها بسته شده است.

نخست‌وزیر عراق با تأکید بر اینکه اظهارنظر و اعتراض از طریق بستن راه‌ها، دامن‌زدن به فرقه‌گرایی و تهدید به ایجاد تفرقه در عراق قابل‌قبول نیست اعلام کرد: کشورهای صلح‌دوست راه‌های متمدنانه برای بیان افکار خود پیدا می‌کنند. وی تأکید کرد: به جای این مسائل ما نیاز به گفت‌وگو، گوش‌دادن به حرف‌های یکدیگر و پایان‌دادن به اختلاف‌های خود داریم.

هشدار مالکی درباره بازگشت به دوران درگیری فرقه‌ای به دوره پس از حمله آمریکا به عراق و بین سال‌های ‎۲۰۰۶‎ تا ‎۲۰۰۷‎ اشاره دارد که کشته‌شدن ده‌ها تا صدها هزار نفر و آواره‌شدن حدود ‎چهار میلیون نفر را به‌دنبال داشت. حملات علیه شیعیان در این دوره زمانی به‌ویژه در مرکز عراق به‌شدت گسترش پیدا کرد. هر چند این خشونت‌ها پس از آن کاهش پیدا کرد اما هنوز هم هر چند وقت یک‌بار شیعیان عراق هدف حمله عملیات تروریستی قرار می‌گیرند.

اعتراف محافظان وزیر

اعتراض‌ها در استان سنی‌نشین عراق از یکشنبه هفته گذشته و به‌دنبال بازداشت 10نفر از محافظان رافع العیساوی، وزیر دارایی سنی عراق به اتهام دست‌داشتن در فعالیت‌های تروریستی آغاز شد. نوری مالکی تأکید کرده که وی دستور بازداشت این افراد را نداده و بازداشت آنها به‌دنبال تحقیقات قضایی صورت گرفته است. حامیان دولت هم اعلام کرده‌اند که این اقدام، مسئله‌ای کاملا حقوقی است و ربطی به سیاست ندارد.

در مقابل، مخالفان دولت مالکی می‌گویند که وی قصد به حاشیه‌راندن سنی‌ها از قدرت را در این کشور دارد. عبدالستار بیرقدار، سخنگوی شورای‌عالی قضایی عراق در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس با اعلام اینکه ‎۱۰‎فرد بازداشت‌شده مظنون به دست‌داشتن در عملیات تروریستی هستند اعلام کرد که رئیس نیروهای حفاظتی وزیر به اتهام‌های خود اعتراف کرده و دست‌داشتن در حملات تروریستی را پذیرفته است.

گفته می‌شود وزیر دارایی عراق که از اعضای ارشد ائتلاف العراقیه به‌حساب می‌آید هم به‌دنبال بازداشت محافظانش با متهم‌کردن مالکی به بی‌‌توجهی به شراکت در قدرت به خانه اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق پناه برده است. در‌ماه دسامبر گذشته هم محافظان طارق الهاشمی معاون فراری رئیس‌جمهوری عراق به‌خاطر دست‌داشتن در عملیات تروریستی بازداشت شدند که فرار الهاشمی ابتدا به منطقه خودمختار کردستان عراق و سپس ترکیه را به‌دنبال داشت. الهاشمی اوایل سال‌جاری به جرم راه‌اندازی جوخه‌های مرگ چند حکم اعدام دریافت کرد. او اکنون به یکی از حامیان ادامه اعتراض‌ها علیه مالکی تبدیل شده است. برخی از کشورها ازجمله ترکیه هم از چند‌ماه پیش بر طبل گسترش اعتراض‌ها در عراق کوبیده‌اند.

ابراز امیدواری الهاشمی برای گسترش ناآرامی

طارق الهاشمی که با متهم‌شدنش به‌دست‌داشتن در حملات تروریستی در ترکیه به سر می‌برد در گفت‌وگو با روزنامه الحیات چاپ لندن ابراز امیدواری کرده است که ناآرامی‌ها در عراق گسترش یابد و به سقوط دولت مالکی منجر شود. درحالی‌که گزارش‌هایی از همکاری الهاشمی با سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه برای گسترش ناآرامی در عراق منتشر شده الهاشمی در این گفت‌وگو مدعی شد:

افزایش ظلم، فساد و سوءمدیریت در عراق، به اعتراضات خودجوش میلیون‌ها نفر منجر خواهد شد. وی اعلام کرد که در عراق احتمال بروز جنگ داخلی و تجزیه این کشور وجود دارد. الهاشمی با اعلام اینکه برای پیشبرد اهدافش با رهبران برخی کشورها مذاکره داشته است از بی‌توجهی کشورهای عربی و حوزه خلیج‌فارس به وی ابراز نا‌امیدی کرد و گفت: تعداد کمی از کشورها به هشدارهای من پاسخ داده‌اند. من کمی نا‌امید شده‌ام اما به حمایت اکثر کشورها نیاز ندارم. امیدوارم که کشورهای مختلف درباره تعاملشان با دولت مالکی تجدید نظر کنند.

کد خبر 196067
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز